کمتر کسی است که نام کتاب قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب را نشنیده باشد یا یکی از آنها را نخوانده باشد؛ این سری کتاب‌ها از اولین آثاری بود که حکایت‌های سعدی، مولوی، کلیله و دمنه، قصه‌های پیامبران و قابوسنامه را به زبان ساده و امروزی برای کودک و نوجوانان تعریف کرد.
کد خبر: ۷۸۶۶۰۹

ساخت مجموعه انیمیشنی که برگرفته از این داستان‌ها باشد موجب آشنایی نسل کودک امروز با این داستان‌ها و تلاش نویسنده این داستان‌ها، مهدی آذریزدی می‌شود. سری نخست این مجموعه کارتونی در 26 قسمت 15 دقیقه‌ای تهیه و فیلمنامه آن توسط «محمد جلائیان برومند» نوشته شده است. کارگردانی این مجموعه تلویزیونی را مجید محمدی و تهیه‌کنندگی آن را مرکز پویانمایی صبا بر عهده دارد. این مجموعه طی دو سال تولید شده است.

با توجه به این که حکایت‌ها و داستان‌های کهن کشور ما ریشه در فرهنگ و تمدن ایرانی داشته و کتاب‌های قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب دارای محتوای فرهنگی و تربیتی برای کودکان و نوجوانان است، از این‌رو در سری اول 26 عنوان از فهرست‌های این مجموعه به صورت انیمیشن سه‌بعدی رایانه‌ای برای استفاده کودکان و نوجوانان تهیه و تولید شده است.

در تولید این مجموعه از حضور کاراکتری شبیه به زنده‌یاد مهدی آذریزدی استفاده شده تا علاوه بر تجلیل از شخصیت وی، برای پیشبرد قصه‌ها نیز به‌عنوان راوی استفاده شود؛ به این صورت که این مجموعه از دو فضای رئال و فانتزی تشکیل شده و در فضای رئال کاراکتر آذر یزدی قصه را شروع می‌کند و مواقع حساس وارد فضای فانتزی قصه‌ها شده و آن را پیش می‌برد.

مجید محمدی درباره ساخت این مجموعه گفته است: قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب بیش از 200 داستان دارد؛ اما از آنجا که تعداد داستان‌هایی که قابلیت تبدیل شدن به فیلمنامه را دارد محدود است، قرار گذاشتیم 13 داستان خیلی خوب را از این مجموعه انتخاب کنیم، سپس در کنار آن داستان‌های کهن دیگری را به تصویر بکشیم. این انیمیشن کار سنگینی بود و نزدیک 70 کاراکتر و ده فضای بزرگ داشت؛ ما 26 داستان را از 170 داستان کتاب بازنویسی کردیم و ساختیم. این انیمیشن یک بازنویسی کامل است و آنچه که در کتاب می‌خوانیم با آنچه در انیمیشن می‌بینیم، شاید متفاوت باشد‌، فضاها و کاراکترها جدید است؛ اما محتوا همان است. این انیمیشن‌ساز درباره‌ تفاوت سری اول با سری دوم این مجموعه انیمیشن نیز گفته است: علاوه بر این‌که کاراکتر آقای آذریزدی به عنوان قصه‌گوی این مجموعه فقط در 13 قسمت اول حضور دارد و پس از آن حذف می‌شود، سری دوم این انیمیشن از نظر گرافیک نیز تغییراتی خواهد داشت. چون سری اول این انیمیشن بازتاب خوبی داشت، خواسته شد تا سری دوم این مجموعه ساخته شود؛ احتمال دارد به دلیل اضافه کردن داستان‌های کهن دیگر به این مجموعه نام این انیمیشن نیز تغییر کند.

همچنین سری دوم انیمیشن قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب به کارگردانی مجید محمدی به‌ نویسندگی فاطمه یاسینی در ۵۲ قسمت ۱۵ دقیقه‌ای در مرحله نگارش فیلمنامه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها