سینما‌گران 54 کشور مهمان ایران می‌شوند

در حالی که امسال برای نخستین بار بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر از بخش مسابقه سینمای ایران تفکیک شد و به جای بهمن‌ماه در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود، نمایش و رقابت آثار سینمایی 54 کشور جهان می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در معرفی هرچه بیشتر این رویداد داشته باشد.
کد خبر: ۷۸۵۸۷۰
سینما‌گران 54 کشور مهمان ایران می‌شوند

به گزارش جام‌جم، مسئولان جشنواره فیلم فجر سرانجام پس از 32 دوره برگزاری این رویداد مهم، تصمیم گرفتند بخش بین‌الملل را از بخش مسابقه سینمای ایران تفکیک کنند و آن را به زمان دیگری بجز بهمن‌ماه انتقال دهند. به همین دلیل بحث این جداسازی و جابه‌جایی سرانجام سال قبل شکل جدی و عملی به خود گرفت و دوره سی و سوم فیلم فجر در شرایطی برگزار شد که خبری از برگزاری همزمان بخش بین‌الملل در آن نبود.

یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث این تصمیم‌گیری شد، گم شدن و دیده نشدن بخش بین‌الملل در هیاهوی بخش مسابقه سینمای ایران بود؛ در واقع کمتر تماشاگری دوست داشت که در زمان برگزاری ده روزه جشنواره فیلم فجر، داغ‌ترین و جدیدترین فیلم‌های سینمای ایران را رها کند و به سالن‌های خالی از تماشاگری برود که فیلم‌های خارجی مهجور و ناشناس را نشان می‌داد.

ضمن این‌که به دلیل سیاست‌ها و رویکرد جشنواره فیلم فجر و حتی فراتر، تفاوت مسیرهای تفکری و دیدگاهی و اعتقادی جمهوری اسلامی ایران با بسیاری از کشورهای جهان، کمتر فیلم‌هایی در سال یافت می‌شود که همسو با گرایش و سلیقه قابل نمایش در کشور ما ساخته شود. بنابر این بسیاری از فیلم‌های مطرح تولید شده در سینمای دنیا، اصلا امکان و قابلیت نمایش در جشنواره فیلم فجر را نداشت.

با وجود این گرچه قرار نیست شاهد تغییرات بنیادین و اساسی در سیاست‌های فیلم‌های شرکت‌کننده خارجی در بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر باشیم، اما همین نفس تفکیک این بخش از سینمای ایران می‌تواند نویدبخش دوران تازه‌ای باشد که نقش بسزایی در دیده شدن درست تر آثار خارجی و درعین حال ارزشمند به لحاظ مضمونی و ساختاری خواهد داشت. این مساله هم باعث می‌شود فیلم‌های خوبی که در جاهای دیگر دنیا کمتر امکان معرفی دارند، در جشنواره فیلم فجر بخوبی دیده و ارزیابی شود و هم فرصت و بستر خوبی برای معطوف داشتن هرچه بیشتر جامعه سینمایی جهان به رویداد ریشه‌دار و داخلی فیلم فجر است.

87 کشور متقاضی حضور در ایران

در حالی که فقط دو هفته دیگر تا آغاز بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر باقی است، جلسه شورای اجرایی بخش بین‌الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر با حضور حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی و علیرضا رضاداد، دبیر جشنواره فیلم فجر تشکیل شد و مباحث اجرایی مربوط به بخش بین‌الملل جشنواره موردبحث و بررسی و پیگیری قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، علیرضا رضاداد، دبیر جشنواره در این جلسه گزارشی از روند فعالیت‌های صورت گرفته را تشریح و اعلام کرد: ۸۷ کشور متقاضی حضور در بخش‌های مختلف جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بودند که در نهایت آثاری از ۵۴ کشور برای نمایش در بخش‌های مختلف جشنواره انتخاب شد.

او افزود: براساس برنامه‌ریزی‌ها و انتخاب‌های انجام شده، مقرر شد ۱۴ فیلم در بخش مسابقه سینمای سعادت (سینمای جهان)، ۱۴ فیلم در بخش مسابقه سینمای جلوه‌گاه شرق (سینمای آسیا و جهان اسلام) و ۱۴ فیلم در بخش مسابقه هنر و تجربه حضور داشته باشد.

دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر درباره آثار شرکت‌کننده در بخش غیررقابتی نیز توضیح داد: قرار است ده فیلم در بخش چشم‌انداز سینمای روز ترکیه، ۱۲ فیلم در بخش چشم‌انداز سینمای روز چین، ۲۴ فیلم در بخش نمایش‌ ویژه فیلم‌های روز جهان، ۱۵ فیلم در بخش سینما حقیقت ویژه آثار مستند روز جهان، ۵۲ فیلم کوتاه از جمله ۲۹ فیلم از آثار کارگاه‌های استاد عباس کیارستمی در کلمبیا و اسپانیا، هفت فیلم از آثار فرانچسکو رُزی – فیلمساز فقید ایتالیایی و سازنده فیلم‌هایی چون سالواتوره جولیانو، ماجرای ماتئی و مسیح در ابولی توقف کرد ـ برای نمایش در بخش مربوط به این فیلمساز و شش فیلم در بخش نام‌آوران بین‌المللی سینمای ایران در بخش غیررقابتی جشنواره به نمایش درآید.

رضاداد در ادامه درباره هیات‌های داوری بخش‌های رقابتی جشنواره هم گفت: داوران بخش‌های رقابتی جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اعم از سینمای سعادت، جلوه‌گاه شرق و هنر و تجربه انتخاب شده‌‌اند که ترکیبی از هنرمندان و سینماگران ایرانی و چهره‌های بین‌المللی در آن حضور دارند و اسامی آنها هفته‌ آینده اعلام خواهد شد.

رضاداد درباره برگزاری کارگاه‌های تخصصی و آموزشی جشنواره نیز اظهار کرد: براساس توافق و نشست مشترکی که با هیات مدیره خانه سینما داشتیم، مقرر شد برگزاری کارگاه‌ها به صنوف مرتبط در این تشکل صنفی سپرده شود تا علاوه بر مشارکت موثر صنوف در برگزاری این کارگاه‌ها، همنشینی و گفت‌وگوی موثری میان هنرمندان این صنوف و استادان مدعو انجام شود.

این مقام مسئول با اشاره به توجه به وجوه مختلف برگزاری یک جشنواره بین‌المللی استاندارد اولویت‌های مضمونی و محتوایی در انتخاب فیلم‌های این دوره، تاکید کرد: فیلم‌های شرکت‌کننده در بخش‌های مختلف جشنواره برای نخستین بار در ایران به نمایش درمی‌آید و این آثار فیلم‌هایی نیست که در مجاری غیررسمی توزیع شده باشد.

هویت مستقل بخش بین‌الملل

آرش امینی، مدیر بخش بین‌الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر هم ضمن اعلام این‌که برای گزینش آثار نهایی، بیش از 250 فیلم خارجی توسط هیات انتخاب دیده شد، به ایسنا گفت: ما به دنبال شخصیت و هویت مستقلی برای بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر هستیم.

او در ادامه با بیان این‌که بازار بین‌المللی جشنواره فیلم فجر امسال در شکل متفاوتی برگزار می‌شود، بیان کرد: امسال بازار فروش فیلم‌های ایرانی خواهیم داشت و بازاری که در سال‌های گذشته بیشتر به خریداران و فروشندگان اختصاص داشت، امسال فقط به فروش اختصاص دارد.

این مدیر افزود: در سال‌های گذشته خریداران و فروشندگان دعوت می‌شدند و مبادلاتی انجام می‌شد‌ که سهمی به سینمای ایران نمی‌رسید، اما امسال تصمیم گرفتیم شکل بازار را تغییر دهیم.

امینی ادامه داد: به روال معمول بازارهای اروپا و آسیا اتاق‌های نمایشی ایجاد خواهیم کرد و با فراخوانی که به تهیه کنندگان آثار ایرانی دادیم از آنها خواسته‌ایم فیلم‌هایشان را با فرمت مورد نظر در اختیار ما قرار دهند. این آثار روی سرور متقاضیان قرار می‌گیرد و متقاضیان هم در این اتاقک‌ها آثار را تماشا و همان‌جا تقاضایشان را مطرح می‌کنند.

بخش بین‌الملل سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، از پنجم تا دوازدهم اردیبهشت امسال در پردیس سینمایی ملت تهران برگزار خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها