خمیازه هتل‌های استانی در ایام نوروز

تعطیلات نوروز در حالی که فرصت مناسبی برای هتلداران و درآمدزایی این بخش محسوب می‌شود، امسال باوجود حجم خوب سفرهای نوروزی، سر بسیاری از هتل‌ها در سراسر کشور بی‌کلاه ماند و بجز هتل‌های جزیره کیش که حدود 96 درصد ظرفیتشان پر شده بود، تقریبا بقیه هتل‌های کشور، بویژه در شهرهای بزرگ توانستند فقط از نصف ظرفیت خود منتفع شوند.
کد خبر: ۷۸۴۶۲۴
خمیازه هتل‌های استانی در ایام نوروز

در همین زمینه مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور نیز چندی پیش از ۳۶میلیون نفرشب اقامت در ده روز نخست سال خبر داد و گفت، از این تعداد گردشگران نوروزی، فقط ۸ درصد در هتل‌ها و اقامتگاه‌ها اسکان یافته‌اند. به گفته وی حدود ۱۴درصد در مراکز متعلق به دستگاه‌های دولتی و 78 درصد نیز در کمپ‌های موقت و چادرهای مسافرتی استقرار یافتند.

استان گیلان از جمله استان‌هایی است که با حجم بالای گردشگر در ایام نوروز مواجه بود، به طوری که به گفته آذرپور، معاون گردشگری میراث فرهنگی این استان، بیش از شش میلیون نفر اقامت در مراکز اقامتی گیلان در تعطیلات نوروز ثبت و گزارش شد که البته نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشت. ضمن این‌که این آمار جدای از آمار افرادی است که در منزل بستگان یا چادرها و پارک‌ها اقامت داشته‌اند. با این همه هتل‌های این استان بهره چندانی از وجود این گردشگران نوروزی نبرد. آن‌طور که رئیس اتحادیه هتلداران استان گیلان به جام‌جم می‌گوید: فقط حدود 50 تا 55 درصد هتل‌های استان در ایام نوروز اشغال شد.

حسن مهرورز با تاکید بر این‌که نوروز امسال، بدترین سال برای جامعه هتلداران استان بود، می‌افزاید: تمام امید هتلداران استان به ایام نوروز بود که این ایام هم متاسفانه با درآمدزایی و رونق مناسبی همراه نبود، به‌طوری که هتل‌های رشت با 50 درصد و هتل‌های شهری چون آستارا فقط با حدود 30 درصد ظرفیت خود به فعالیت پرداختند.

وی با بیان این‌که حجم مسافر ورودی به گیلان در ایام نوروز خوب بود، اما توزیع سفر و اقامت‌ها عادلانه نبود، دلیل اصلی رکود کار هتلداران را فعالیت مسافرکاشانه‌های استان عنوان کرده و می‌گوید: حدود 5000 مسافرکاشانه مجاز و غیرمجاز در گیلان فعالیت دارد که مسافران را در ابتدای ورود به استان جذب می‌کند، در حالی که قرار بود این واحدها به‌عنوان کمک‌یار هتل‌ها باشد و سرریز هتل‌ها به سوی این واحدها هدایت شود.

مهرورز با بیان این‌که سازمان میراث فرهنگی با راه‌اندازی پورتال رسمی مسافرکاشانه‌ها در هفته آخر اسفند به فعالیت آنها مشروعیت بیشتری داد، می‌افزاید: سه استان مازندران، گیلان و خراسان رضوی بیشترین مسافرکاشانه‌ها را در کشور دارد و به تبع وضع هتل‌ها در این استان‌ها نامناسب‌تر از هتل‌های دیگر استان‌هاست، زیرا هم‌اکنون حدود 11 هزار و 700 مسافرکاشانه در کشور در این پورتال به‌طور رسمی ثبت نام کرده‌اند و 20 هزار واحد نیز به‌طور غیررسمی فعالیت می‌کنند.

هتل‌های مشهد هم خالی ماند

در همین زمینه رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی نیز از کاهش 25 درصدی اشغال ظرفیت هتل‌ها در ایام نوروز خبر می‌دهد و می‌گوید: فعالیت خانه‌های شخصی و سایت اسکان مسافر میراث فرهنگی سبب شد تا ظرفیت اشغال هتل‌های مشهد از بیست و پنجم اسفند 93 تا چهاردهم فروردین امسال به کمتر از 50 درصد برسد.

محمد قانعی با بیان این‌که این موضوع سبب ضرر و زیان جدی هتلداران نه تنها در مشهد و استان خراسان رضوی بلکه در دیگر استان‌ها شد، می‌افزاید: هتل‌های مشهد مجهز به امکانات روز است، به‌طوری که بهترین کیفیت و نرخ را در کشور دارد و سطح خدمات‌دهی آنها یک درجه بالاتر از هتل‌های دیگر شهرهای کشور است. قیمت‌گذاری در هتل‌های مشهد به‌گونه‌ای است که اقشار کم درآمد جامعه نیز بتوانند در این هتل‌ها اسکان داشته باشند، به‌طور مثال قیمت هتل‌ها در مشهد 30 درصد از میانگین کشوری پایین‌تر است. علی فعله‌گری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کرمانشاه نیز در همین زمینه می‌گوید: بیش از یک ‌میلیون ‌و 768 هزار گردشگر و مسافر نوروزی تا پایان روز سیزدهم فروردین به این استان سفر کرده‌اند که فقط 78 هزار و140 گردشگر در هتل‌ها و اقامتگاه‌ها اسکان داشتند و بخش قابل توجهی از آنها معادل 90 درصد در چادرهای مسافرتی در پارک‌ها و حاشیه خیابان‌ها اسکان یافته‌اند.

اصفهان نیز از دیگر استان‌های گردشگرپذیر کشور است که حجم زیادی از مسافرت‌های نوروزی را به خود اختصاص می‌دهد. با این همه هتلداران این استان نیز امسال رضایت چندانی از این سفرهای نوروزی نداشتند، زیرا نتوانستند همچون سال‌های گذشته از همه ظرفیت خود استفاده کنند.

مدیر یکی از هتل‌های سنتی اصفهان در گفت و گو با جام‌جم با ابراز نارضایتی از این وضع می‌گوید: هفته اول نوروز، اوضاع بهتر بود، اما هفته دوم در مقایسه با سال گذشته مناسب نبود. در واقع سال‌های گذشته از اسفند و پس از آن نیز تمام ایام فروردین و اردیبهشت هتل‌ها پر و اشغال بود، اما امسال وضع چندان مناسب نبود.رئیس اتحادیه هتلداران اصفهان نیز با اشاره به این‌که فقط چند روز اول نوروز وضع کسب و کار هتل‌ها خوب بود و در دیگر ایام به‌دلیل فعالیت زیاد واحدهای مجاز و غیرمجاز، مدارس، مسافرکاشانه‌ها و کمپ‌ها، ظرفیت هتل‌ها تکمیل نشد، می‌گوید: فقط برخی هتل‌ها در بعضی شب‌ها 100درصد اشغال شد و ظرفیت بقیه هتل‌ها در برخی شب‌ها تا 50 درصد هم کاهش داشت.

نیاز مسافران به واحدهای اقامتی ارزان

دغدغه و نارضایتی جامعه هتلداران کشور امسال بیش از سال‌های گذشته است اما در نقطه مقابل، مسئولان میراث فرهنگی معتقدند سفر ارزان حق تمام ایرانیان است و ایجاد واحدهای اقامتی موقت و کم‌هزینه در کنار هتل‌ها، در راستای فراهم کردن شرایط چنین سفری است.

در همین زمینه یک کارشناس مسئول در میراث فرهنگی اصفهان با بیان این‌که سفرهای نوروزی از ویژگی خاصی برخوردار است و آن این‌که همه اقشار با سطح درآمد مختلف به سفر اقدام می‌کنند، می‌گوید: همه افرادی که در این ایام سفر می‌کنند، توان پرداخت هزینه هتل را ندارند، از سوی دیگر نوروز امسال دو میلیون نفر حداقل یک شبانه روز در اصفهان اقامت داشتند که هتل‌های استان ظرفیت پذیرش این حجم از مسافر را ندارد. بنابراین ایجاد مراکز اقامتی موقت و ارزان‌تر امری ضروری است که از چند سال پیش در دستور کار ستاد تسهیلات نوروزی قرار گرفته است. شهرام امیری در گفت‌وگو با جام‌جم می‌افزاید: با این حال برای این‌که صنعت هتلداری نیز از رونق نیفتد، تعداد کمپ‌های استان از چهار کمپ در سال‌های گذشته به یک کمپ طی نوروز امسال کاهش یافت و مدارس نیز فقط متعهد شدند کارکنان فرهنگی را پذیرش کنند. ضمن این‌که از هفته دوم نوروز بر کار تمام واحدهای اقامتی موقت نظارت مستمری صورت می‌گرفت، به طوری که ابتدا ظرفیت هتل‌ها تکمیل و سپس مسافران به سوی واحدهای اقامتی هدایت شوند. وی با تاکید بر همگانی شدن سفر در کشور می‌گوید: با این روند بحث رقابت نیز تنگاتنگ و پیچیده‌تر می‌شود و واحدهای اقامتی و هتلداران نیز باید در نظر داشته باشند در صورتی در این صنعت موفق خواهند شد که بتوانند از طرق مختلف بازاریابی کرده و در این زمینه گام بردارند و فقط در انتظار حمایت بخش دولتی باقی نمانند، هرچند دولت نیز از هیچ‌گونه حمایتی دریغ نخواهد کرد.

پیگیری‌های جام‌جم نشان می‌دهد که گرچه ظرفیت هتل‌های استان فارس نیز به‌طور کامل اشغال نشده بود، اما جامعه هتلداران این استان از این وضع چندان ناراضی نبودند.

حسن سیادتان، مدیر اتحادیه هتلداران فارس با اشاره به کاهش 15 درصدی اشغال ظرفیت هتل‌های استان نسبت به نوروز سال 93 می‌گوید: این کاهش اشغال هتل‌ها به‌دلیل توزیع مناسب سفر بوده که اتفاق خوبی برای استان است، زیرا سفرها به این استان از زمستان آغاز شد و امیدواریم در طول سال، توزیع سفر را در استان داشته باشیم. به هر حال هم حق تمام ایرانیان است که بتوانند سفر سالم و ارزان داشته باشند و هم حق جامعه هتلداران است که از سرمایه‌ای که برای ساخت هتل هزینه کرده‌اند سود ببرند. از این‌رو سفر، بویژه سفر نوروزی به مدیریت جدی‌تری نیاز دارد.

فاطمه مرادزاده / گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها