بازدید از اماکن تاریخی امسال 170 درصد رشد داشته است

افزایش سفرهای نوروزی براساس آمار

امسال نیز مانند سال‌های گذشته استان‌های کشور با استقبال زیاد گردشگران نوروزی مواجه بوده است ‌طوری‌که به گفته معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور، در تعطیلات نوروز حدود 41 میلیون نفر شب اقامت تا پایان روز نهم فروردین در واحدهای رسمی اقامتی سراسر کشور به ثبت رسیده که از این میان 14 درصد از اقامت مسافران در اماکن مربوط به وزارت آموزش و پرورش انجام شده است.
کد خبر: ۷۸۳۷۷۵

مرتضی رحمانی موحدی با اعلام آخرین آمار سفر در کشور آن هم تا نهم فروردین و با بیان این‌که بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی در تعطیلات نوروز امسال با رشد 170 درصدی همراه بوده است، گفت: مشهد، شیراز، کیش و مازندران بیشترین مسافر را به خود اختصاص داده است.

همان‌طور که معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد علاوه بر استان‌ها برخی از اماکن تاریخی نیز از آمار زیاد گردشگر برخوردار بوده است نظیر قلعه فلک‌الافلک که 111 هزار گردشگر از آن بازدید کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان در این باره گفت: از ابتدای نوروز تا پایان روز ۱۲ فروردین بیش از ۱۱۱ هزار نفر از قلعه فلک‌الافلاک بازدید کرده‌اند.

عبدالرضا مهاجری‌نژاد افزود: این تعداد مسافر و گردشگر نوروزی علاوه بر بازدید از فضای قلعه از موزه‌های مردم‌شناسی و باستان‌شناسی نیز دیدن کردند.فلک‌الافلاک با نام قلعه دوازده برجی هم شناخته می‌شود، این بنا بر فراز تپه‌ای مشرف به شهر خرم‌آباد و در نزدیکی رودخانه، در مرکز شهر قرار گرفته و چشمگیر‌ترین اثر تاریخی و گردشگری درون این شهر است.

بازدید 60 هزار گردشگر از روستای کندوان

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی نیز، در 12 روز نخست امسال بیش از 60 هزار گردشگر از روستای صخره‌ای کندوان بازدید کردند.

فرزین حق‌پرست افزود: بیشترین بازدید کننده از آثار تاریخی و موزه‌های استان با حدود 40 هزار نفر مربوط به کلیسای سنت استپانوس جلفا بود که با سفر روزانه حدود 5000 گردشگر به کندوان، رکورد بازدید در استان به این روستای صخره‌ای اختصاص یافت.وی رصدخانه مراغه و موزه آذربایجان تبریز را به ترتیب در رتبه‌های بعدی پربازدیدترین اماکن در سطح استان معرفی کرد.روستای صخره‌ای کندوان در استان آذربایجان شرقی از منحصر به فردترین روستاهای دنیاست و بارزترین تفاوتش با دو روستای مشابه در ترکیه و آمریکا جاری بودن زندگی در آن است.

حضور 10 هزار نفر در تپه‌‌های شنی ریگان

فرماندار ریگان نیز گفت: بیش از ده هزار مسافر و گردشگر نوروزی از بزرگ‌ترین تپه‌‌های شنی جهان در ریگان بازدید کردند.امین باقری افزود: اکثر مسافران و گردشگران نوروزی برای چندمین بار این تپه‌های شنی را برای تفریح انتخاب کرده‌اند و تعدادی از مسافران و گردشگران نیز این تپه‌های شنی را به دلیل خاصیت درمانی انتخاب کرده‌اند. وی گفت: این تپه‌های شنی با ارتفاع 75 متر و وسعت 30 کیلومتر مربع در فاصله 12 کیلومتری از مرکز شهرستان ریگان قرار دارند که دسترسی به آنها آسان است. وی با اشاره به وجود تپه‌های شنی ریگان در مسیر جاده ترانزیتی ریگان – ایرانشهر ـ چابهار افزود: به دلیل این جاذبه منحصر به فرد تعدادی از گردشگران چند‌ روز در این شهرستان اقامت کردند تعدادی از گردشگران و مسافران نوروزی نیز به دلیل رصد ستارگان، شب را در این تپه‌های شنی گذراندند.

بازدید 8 میلیون مسافر از خراسان رضوی

جانشین رئیس ستاد خدمات سفر خراسان رضوی گفت: هشت میلیون و 848 هزار مسافر نوروزی تا پایان دهم فروردین به این استان سفر کردند.

محمدحسن واحدی افزود: از این تعداد مقصد پنج میلیون و 669 هزار و 162 نفر شهر، مشهد بوده است.

وی تعداد مسافران خروجی این استان را در این مدت هفت میلیون و 893 هزار و 694 نفر ذکر کرد و گفت: از این تعداد پنج میلیون و 309 هزار و 343 مسافر مشهد را به سایر نقاط برای گذران ایام عید ترک کرده‌اند.

وی تعداد مسافران ورودی به استان در روز دهم فروردین را 515 هزار و 822 نفر ذکر کرد و گفت: مقصد 365 هزار و 403 نفر از این مسافران مشهد الرضا (ع) بوده است.

واحدی تعداد زائران خروجی از این استان را هم در این روز 549 هزار و 479 نفر ذکر کرد و گفت: 377 هزار و 254 نفر آنان از مشهد به قصد سایر نقاط خارج شده‌اند.

وی همچنین آمار اقامت مسافران از ابتدای تعطیلات نوروزی را در این استان یک میلیون و 857 هزار و 439 نفر ذکر کرد.

ورود بیش از 10 میلیون مسافر به مازندران

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر مازندران نیز گفت: تا آخر تعطیلات نوروز 10 میلیون و 142 هزار نفرشب گردشگر در مازندران ساکن شدند.

دلاور بزرگ‌نیا در ستاد اجرایی خدمات سفر مازندران در جمع خبرنگاران، با اشاره به نظرسنجی از گردشگران توسط ستاد اجرایی خدمات سفر مازندران، افزود: گزارش تحلیلی این نظرسنجی تا پایان فروردین ماه توسط تیم اعضای هیات علمی دانشگاه مازندران، نهایی و اعلام می‌شود و می‌توانیم بعد از این برنامه‌ریزی مناسب‌تری درباره سفر داشته باشیم.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر مازندران با بیان این‌که دریای مازندران هم مورد استقبال گردشگران قرار گرفت، ادامه داد: دریای مازندران در این ایام پذیرای گردشگران بود و مسافران از قایق‌های تفریحی و جت‌اسکی‌ها استفاده کردند و با وجود سرمای هوا بعضی از گردشگران از شنای دریا هم بهره بردند که تعداد آنها محدود و قابل کنترل بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران با اشاره به بازدید هوایی از محورهای ساری، نکا، بهشهر، عباس‌آباد و سوادکوه شمالی در روز طبیعت، تصریح کرد: تا ساعت 16 روز گذشته، یک‌هزار خودرو در روز طبیعت وارد مجموعه تاریخی باغ عباس‌آباد بهشهر شدند.

اقامت بیش از 3 میلیون مسافر نوروزی در فارس

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس، از 28 اسفند ماه سال گذشته تا 12 فروردین‌ ماه جاری سه میلیون و 709 هزار و 131 نفرشب در این استان اسکان یافتند.مصیب امیری افزود: با تمهیدات انجام‌شده میزان اقامت مهمانان نوروزی در فارس نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 550 هزار نفرشب را داشته است.

وی گفت: 50 هتل، 13 هتل‌آپارتمان و 135 مهمان‌پذیر در استان فارس مشغول ارائه خدمات رفاهی به زائران و گردشگران داخلی و خارجی در تعطیلات نوروزی بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس تصریح کرد: مسافران نوروزی از بدو ورود به این استان در هتل، هتل‌آپارتمان، خانه مسافر، چادرهای مسافرتی، سالن‌های ورزشی، مدارس و خانه‌های استیجاری اسکان یافتند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی از افزایش ۱۴ درصدی آمار اقامت مسافران نوروزی دراین استان نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

محمد سویدانلویی افزود: از ابتدای تعطیلات نوروزی امسال تا پایان دوازدهم فروردین ۹۴، افزون بر دو میلیون و ۶۳ هزار و ۵۶۸ نفر به خراسان شمالی وارد شدند.

به گفته وی ورود مسافران نوروزی به این استان نسبت به مدت مشابه پارسال رشد 3.5 درصدی داشته است.

ورود 1000 مسافر به چهارمحال و بختیاری

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری، نوروز امسال 958 هزار و 164 گردشگر وارد استان شدند.

بهمن عسگری سوادجانی افزود: این مسافران از بیست و هشتم اسفند 93 لغایت 10 فروردین سالجاری از هشت محور شامل شلمزار ـ اهواز ـ شهرکرد، تونل رخ ـ شهرکرد، شهرضا ـ بروجن، مبارکه ـ بروجن، زرین شهر ـ سفیددشت، گوشکی ـ لردگان، سمیرم ـ مال خلیفه و دهدز ـ لردگان وارد استان شدند.وی گفت: در این مدت 319هزار و 388 دستگاه خودرو از مبادی ورودی به استان عزیمت کردند و بیشتر خودروها بر اساس پلاک از استان‌های خراسان رضوی، شیراز، خوزستان، اصفهان و تهران بودند. از سوی دیگر نوروز امسال حدود 147 هزار مسافر از سراسر کشور به جزیره کیش سفر کردند که براساس گفته رئیس ستاد تسهیلات نوروزی، کیش نسبت به سال گذشته رشد 9 درصدی داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها