با هادی کیادلیری، رئیس انجمن علمی جنگلبانی کشور

جنگل تنها مانده است

نحسی ۱۳ بر رخ طبیعت خودنمایی کرد

تراژدی برای طبیعت همیشه بهار

انبوه زباله، شکستن شاخه برگ های درختان جنگلی و زیرپا له شدن گیاهان دارویی توسط مهمانان ناخوانده، تراژدی را برای طبیعت همیشه بهار مازندران رقم زده است.
کد خبر: ۷۸۳۶۷۶
تراژدی برای طبیعت همیشه بهار

هر سال سیزده بدر که می شود، تن طبیعت از پیامدهای این زلزله می لرزد، زلزله ای که همه معادلات طبیعی را به هم می ریزد، حتی ریه های جنگل نیز از این همه دود آتش و قلیان می گیرد.

روز طبیعت ۹۴ هم با انبوه مشکلاتی برای سرزمین رویایی، جنگل های بکر و هیرکانی و ساحل دریای خزر سپری شد و نتیجه این روز، قهر طبیعت با انسانهاست و هر سال طبیعت آرزو می کند ای کاش روز انس با طبیعت از تقویم حذف شود تا هجمه بی رحمانه به این جاذبه های بکر و بی بدیل کاهش یابد چرا که ۱۳ فروردین همیشه برای طبیعت، نحس است.

مناطق گردشگری، تفرجگاه ها، سواحل زیبای دریا و دشت های بکر مازندران نیز همپای دیگر مناطق، میزبان گردشگران و مسافران نوروزی بود تا سیزده شان را سپری کنند، اما غروب این روز ملی، برای مناطق گردشگری استان غمگین و تراژیک بوده است.

با گذر به طبیعت مازندران بعد از سیزده بدر می توان، هجمه و ظلم رفته بر پیکره دشت ها و جنگل های مازندران به مشاهده کرد، درختان و بوته نیم سوخته، شاخ و برگ های شکسته و زباله های پخش شده تنها بخشی از ظلم رفته بر پیکره طبیعت است.

روز طبیعت در بوستان ملت

اگرچه، همزمان با روز طبیعت و در ابتدای مبادی ورودی، کیسه های زباله بین مسافران طبیعت توزیع شده است و توصیه های مبنی بر دوستی با محیط زیست شده است، اما برخی از گردشگران نارفیق طبیعت، رسم دوستی بجا نیاوردند و مهربانانه رفتار نکرده اند.

تن طبیعت و جنگل های مازندران از گرمای آتش برافروخته گردشگران، گداخت و شاخه های شکسته درختان و تن نیم سوخته آنان، درد و رنج آنان را بیشتر کرده است.

هجمه های رفته بر جنگل های شمال و محیط زیست مازندران در روز طبیعت در حالیست که نباید فراموش شود که محیط زیست سالم جزو سرمایه های اجتماعی محسوب می شود که همه وظیفه داریم در حفاظت و نگهداری از این مواهب طبیعی کوشا باشیم و بی توجهی به حفظ و پاسداشت طبیعت در نهایت با تخریب محیط زیست همراه خواهد بود که این خود مشکلات عدیده ای را برای تمامی جانداران از جمله خود انسان ها به وجود می آورد پس بیاییم همه ما دیده بان طبیعت سرزمین خود باشیم و برای حفظ محیط زیست سرزمین پهناور ایران، احساس مسئولیت کنند.

یک همیار طبیعت در پایان روز سیزده فروردین در طبیعت ساری با انتقاد از رفتار برخی گردشگرنماها که به طبیعت لطمه زدند، گفت: متاسفانه بسیاری از گیاهان طبیعی و دارویی لگد مال شد و سرشاخه های درختان شکسته شد.

احسان جعفری با عنوان اینکه برخی از مسافران، جنگل را با آشپزخانه اشتباه گرفته اند، افزود: برای درست کردن غذا و کباب، شاهد آن هستیم که بسیاری شاخ و برگهای درختان جوان شکسته شد و برخی ها، حتی خاکستر آتش را نیز به حال خود رها کرده بودند.

همیار دیگری با بیان اینکه معمولا در صبح روز طبیعت در مناطق مختلف، شاهد توزیع کیسه های زباله بین مسافران بودیم، گفت: برخی از گردشگران، زباله را در کنار طبیعت بهار کردند و در مواردی هم شاهد بودیم که برخی افراد در روز طبیعت، از درختان بجای سیبل های تیراندازی استفاده می کردند و تنه درختان را ساچمه یا چاقو و تبر زخمی کرده اند.

محمد حمیدی یادآور شد: این درحالیست که می توان به جای شکار حیوانات و به جای چیدن گلها و گیاهان، از آنها عکس گرفت و سالها از دیدن آن عکس لذت برد.

نفس طبیعت هم در روزی که بنامش نامگذاری شده بود، گرفت و دو غلیظ آتش و طعم بد قلیان، ریه های زمین را تنگ کرد و روز نحسی را برای این نگاره های طبیعی به ارمغان گذاشته است.

همزمان با نوروز، بسیاری از گردشگران بدون ملاحظه و کنترل با خودرو های خود تا پای درختان جنگل های منحصر به فرد می روند و با خیال راحت از اینکه کنترلی وجود ندارد ضوابط زیست محیطی را نادیده گرفتند.

بومادران، مامیران، توسکا، بابونه، درمنه، شابیزک، داغداران، کنگروحشی، ولیک، سرخدار، پیر بهار، زوله، فرفیون، راش، پای خر، کاسنی بارهنگ، سیزاب و کور(کبر) از گونه های دارویی مازندران است که برخی از آنان زیر پای گردشگران در روز طبیعت له شد.

دادخواهی طبیعت بکر شمال

بر اساس نتایج به دست آمده از ۸ هزارگونه گیاهی شناسایی شده در ایران ۲ هزارگونه در مازندران وجود دارد و سالانه هزار و ۶۰۰ تن گیاه دارویی در این استان برداشت می شود و برخی از این گیاهان نادر و دارویی ناخواسته در زیر چرخ خودروهای طبیعت گردان از چرخه حذف شدند.

طبیعت همواره مظهر حیات و رویش و جوشش و طراوت است و طبیعت دلکش سرزمین همیشه بهار و دیار سرسبز ما به طرز مضاعفی از این ویژگی ها برخوردار است و روز طبیعت می بایست روز آشتی با طبیعت و تفکر پیرامون ارزش های حیاتی آن باشد اما بسیار اتفاق می افتد که اگر ۱۴ فروردین سری به پارکها و فضای سبز بزنیم متاسفانه وضعیت اسفباری از رها کردن مواد زائد در دامان گسترده طبیعت زیبا را مشاهده خواهیم کرد که به مثابه سیلی به چهره طبیعت است.

طبیعت مازندران روزی دیگر از انس با طبیعت را تجربه کرد و درختانی که ایستاده سوختند و برخی از گردشگران با رفتارهای نامهربانه شان، صدای ضجه جنگل را نشنیدند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها