این فناوری جدید تصور ما از ظرفیت هارد را تغییر خواهد داد

SSD های بیش از 10 ترابایت در راه تولید

شرکت‌های مشهور و خوش‌نام میکرون و اینتل با همکاری یکدیگر اقدام به ابداع یک معماری خاص برای هاردهای SSD کرده‌اند که موجب می‌شود تا حجم این انباره‌های اطلاعاتی به بالاتر از 10 ترابایت برسد.
کد خبر: ۷۸۳۰۶۹
SSD های بیش از 10 ترابایت در راه تولید

جام جم کلیک: بسیاری از ما زمانی را به یاد داریم که بزرگ‌ترین انباره‌های اطلاعاتی بر روی کامپیوترهای خانگی در مقیاس مگابایت عرضه می‌شدند. بزرگ‌ترین رسانه قابل حمل برای اطلاعات کامپیوتری نیز فلاپی دیسک بود ولی این روند با سرعتی باورنکردنی تغییر کرد و به تدریج شنیدن کلمه ترابایت برای ما به امری عادی بدل شد.

در این میان با ارائه هارد درایوهای سری SSD، رسما دوران هارددیسک‌ها به شماره افتاد زیرا این هارد درایوها به‌علت نبودن دیسک‌های فیزیکی، سرعت و عملکردی خیره‌کننده را از خود برجای می‌گذارند. در این میان شرکت‌های متعددی برای تغییر معماری هاردهای SSD تلاش کرده‌اند تا ظرفیت آن‌ها را افزایش بدهند و در این میان شرکت‌های اینتل و میکرون موفق شدند تا با استفاده از یک فناوری جدید به نام NANDهای سه‌بعدی مدرن، هارد درایوهای SSD با ظرفیتی بالاتر از 10 ترابایت را تولید کنند.

به کمک این معماری می‌توان 32 لایه روی‌ هم از داده‌ها را در هارد درایو ذخیره کرد که هر لایه ظرفیتی برابر با 256 گیگابایت را در خود جای می‌دهد. البته این ظرفیت تنها برای مدل‌های MLC است و مدل‌هایی با ظرفیت بالاتر نیز طراحی شده‌اند که TLC نام دارند و ظرفیت هر لایه آن‌ها برابر با 384 گیگابایت است.

این هارد درایوها در بهار سال جاری به بازار مصرف عرضه خواهند شد ولی هنوز قیمت دقیق آن‌ها اعلام نشده است. علاوه بر این نیز هردو شرکت درحال کارکردن برای کسب بالاترین توان خروجی از معماری NANDهای سه‌بعدی مدرن خود هستند که نتایج این فاز از پیشرفت، در سال آینده میلادی ارائه خواهد شد.

آناهیتا عیوض‌خانی
جام جم کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها