یک زن سرکرده این باند بود که از طریق آگهی طعمه‌ها را شناسایی می‌کرد

انهدام شبکه بزرگ آزادی زندانیان با سند جعلی

جانشین رئیس پلیس آگاهی کشور از انهدام شبکه بزرگ جعل اسناد برای آزادی زندانیان به سرکردگی یک زن خبر داد.
کد خبر: ۷۸۱۶۲۶

به گزارش جام‌جم، سرهنگ مسعود منفرد در این‌باره گفت: تحقیقات از اعضای این شبکه پیچیده که سرکرده آن زنی سابقه‌دار است، نشان می‌دهد آنها با اجرای نقشه‌ای حساب شده از طریق چاپ آگهی در روزنامه‌ها، افرادی را که نزدیکانشان به زندان افتاده و برای آزادی نیازمند سند بودند، به دام می‌انداختند و در ادامه با گرفتن پول‌های کلان به آنها سندهای جعلی ارائه می‌کردند.

وی درخصوص نحوه شناسایی اعضای باند اظهار کرد: چندی قبل یکی از بازپرس‌های دادسرای جرایم اقتصادی به سند یکی از متهمان مشکوک شد و رسیدگی به این موضوع را به آگاهی سپرد و در بررسی‌ها معلوم شد در جریان آزاد شدن متهم، وثیقه‌ای که او برای آزادی استفاده کرده جعلی است. این اولین سرنخ بود و دنبال کردن آن باعث شد کارآگاهان این شبکه را شناسایی کنند.

جانشین رئیس پلیس آگاهی ناجا درباره این‌که متهمان چطور طعمه‌هایشان را به دام می‌انداختند، گفت: آنها ابتدا در روزنامه‌ها برای سپردن وثیقه آگهی می‌دادند و ادعا می‌کردند برای آزاد کردن متهمان می‌توانند وثیقه‌گذاری کنند. متهمان دفتری در غرب تهران دایر کرده بودند و همه ملاقات‌های خود را در آنجا انجام می‌دادند. یکی از آنها که وکیل دادگستری بود طعمه‌ها را انتخاب می‌کرد و با او وارد مذاکره می‌شد. اما سرکرده باند زنی سابقه‌دار بود که همراه با سه مرد اسناد جعلی را تهیه می‌کرد. آنها حتی مهرهای دادگستری را هم جعل کرده بودند و با استفاده از آنها با دادسراهای مختلف نیز مکاتبه می‌کردند.

به گفته منفرد، اعضای باند ابتدا با فیش حقوقی متهمان را آزاد می‌کردند، اما پس از مدتی که درآمدزایی خوبی داشتند در روزنامه‌های کثیرالانتشار شروع به تبلیغ به‌عنوان وثیقه‌گذار سند برای آزادی زندانیان کردند. درواقع به متهمان سند اجاره می‌دادند و در قبال آن پول‌های هنگفتی می‌گرفتند که بستگی به نوع جرم و مبلغ وثیقه‌گذاری داشت. کارآگاهان پس از بررسی و تحقیقات میدانی موفق به دستگیری اعضای این باند شدند. تعداد متهمان شش نفر است که سه نفر خانم و سه نفر آقاهستند. یکی از متهمان جاعل حرفه‌ای و دیگری وکیل دادگستری است.

وی با بیان این‌که متهمان سابقه کیفری داشتند، ادامه داد:‌ یکی از زنان چند فقره سابقه کلاهبرداری و نگهداری مواد مخدر داشت. جاعل سند برای خود اسم مستعار انتخاب کرده و معروف به مهران محسنی بوده است. معامله در دفتر سردسته باند صورت می‌گرفت. متهمان بعد از قرارداد، سند مورد نیاز را به دادسرا معرفی می‌کردند و اقدامات بعدی را که شامل کارشناسی سند و استعلامات مربوط به اصالت سند برای وثیقه‌گذاری بود، با جعل انجام می‌دادند.

جانشین رئیس پلیس آگاهی ناجا افزود: اعضای این باند در مدت فعالیت خود موفق شدند در شهرهای تهران و حومه و استان‌های اردبیل و کردستان برای آزادی زندانیان وثیقه‌ بگذارند و بعضی از زندانیان را آزاد کنند که با توجه به دستگیری این افراد و اعتراف آنها، طی مکاتبه با مراجع قضایی و همکاری خوب قوه قضاییه، دوباره زندانیان آزاد‌شده دستگیر شده و به زندان بازگشتند.

سرهنگ منفرد تعداد زندانیانی را که با این روش از زندان آزاد شده‌اند، هفت نفر اعلام کرد و افزود: برخی هم با گذاشتن وثیقه در حال پیگیری بودند و با توجه به دستگیری و کشف اسناد مورد نظر موفق به آزادی نشدند.

به گفته منفرد، جرم بیشتر افرادی که با اسناد جعلی آزاد شده بودند، اقتصادی و جرایم مهم بود که با وثیقه‌های میلیاردی جعلی آزاد شده بودند و به جرایم اقتصادی و تخلفات دیگر می‌پرداختند. تحصیلات زندانیان آزاد شده دانشگاهی بوده و برخی آنها از جعلی بودن سند و مراحل وثیقه‌گذاری مطلع بودند و بعضی نیز درخصوص جعل سند اطلاعی نداشتند.

وی درباره نقش متهمان زن نیز گفت: متهمان زن این باند برای وثیقه گذاشتن، به‌عنوان چهره‌های موجه به دادسرا مراجعه کرده و پیگیر آزادی زندانیان می‌شدند، در حالی که یکی از این زنان که به دادسرا مراجعه می‌کرده سابقه کیفری جعل و کلاهبرداری داشته است. این فرد به وثیقه گذاشتن برای بیش از 30 نفر زندانی اقدام و هفت نفر را آزاد کرده است.

منفرد درباره نحوه ارائه سند از سوی اعضای این باند افزود: تمام سندهای جعلی به نام این متهمان زن بوده است و آنها با ارائه سند جعلی به نام خودشان، به دادسرا مراجعه حضوری داشتند و پاسخ استعلامات درخواستی هم به نام این افراد و به صورت جعلی به دادسرا ارائه شده است.

جانشین رئیس پلیس آگاهی ناجا در پاسخ به این‌که متهمان مهرها و اسناد چه اداراتی را جعل کرده‌اند، اظهار کرد: متهمان برای جعل اسناد دولتی و مهر ادارات مختلف، با مراجعه به ادارات اسناد خام آنها را به دست آورده و اقدام به جعل برگه‌های خام ادارات و سازمان‌های دولتی کرده و مهرهای مربوط به دستگاه‌های قضایی و سازمان‌های مرتبط را جعل و در سندسازی از آنها استفاده می‌کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها