در تازه‌ترین حکم صادره از سوی دادگاه قاهره

رهبر اخوان‌المسلمین به اعدام محکوم شد

پس از برکناری دولت محمد مرسی در مصر، فشارها و محدودیت‌ها علیه اعضا و رهبران اخوان‌المسلمین شدت بیشتری به خود گرفته است. طی حدود یک سال گذشته اعضای این جماعت اسلامگرا بارها با احکامی همچون اعدام و حبس ابد روبه‌رو شده‌اند. تازه‌ترین حکم صادر شده در این زمینه مربوط به تصمیمی است که دادگاه قاهره دوشنبه‌شب آن را اعلام کرد.
کد خبر: ۷۸۱۴۹۲

به گزارش دویچه وله، دادگاه جنایی قاهره دوشنبه شب برای ۱۴ عضو ارشد گروه اخوان‌المسلمین در این کشور حکم اعدام صادر کرد. نام محمد بدیع، رهبر اخوان‌المسلمین مصر هم در فهرست محکومان به اعدام دیده می‌شود. به گزارش خبرگزاری رسمی مصر (منا) این ۱۴ نفر عصر دوشنبه به اتهام اقدامات مسلحانه با هدف «گسترش آشوب» در کشور محکوم شناخته شدند. حکم اعدام اعضای ارشد گروه اخوان‌المسلمین در حالی صادر می‌شود که در پایان ماه فوریه سال جاری، دادگاهی در مصر این افراد را به اتهام تحریک به خشونت پس از برکناری محمد مرسی به حبس ابد محکوم کرده‌ بود.

دستگاه قضایی مصر اکنون احکام بدیع و ۱۳ نفر دیگر از سران اخوان‌‌المسلمین را به مفتی مصر ارجاع داده ‌است. اگر این احکام از سوی مفتی الازهر هم تائید شود، حکم اعدام این ۱۴ نفر اجرایی می‌شود. دادگاه روز یازدهم آوریل (بیست و دوم فروردین) حکم قطعی را صادر می‌کند. پس از صدور هر حکم اعدام در مصر، نظر مفتی اعظم این کشور هم درباره آن حکم خواسته می‌شود ولی این نظر، برای دستگاه قضایی لازم‌الاجرا نیست.

در میان محکومان به اعدام نام فرماندار پیشین استان کفرالشیخ نیز به چشم می‌خورد. اتهام وی، اقدام به برپایی مرکز فرماندهی با همکاری دیگر اعضای اخوان‌‌المسلمین برای هماهنگی حملات و تشنج‌ها پس از سرنگونی دولت محمد مرسی عنوان شده ‌است. پس از اعلام این خبر، احمد حلمی، وکیل مدافع هفت نفر از متهمان به فرانس پرس گفت: این حکم غافلگیر کننده و مسخره است، پنج متهم حتی کیفرخواست خود را نشنیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از قاهره، رهبر اخوان‌المسلمین پیش از این و در محاکمه‌ای دیگر هم به جرم تحریک به اقدامات خشونت‌آمیز به مرگ محکوم شده بود، ولی حکم صادره علیه وی در این رابطه در حال بررسی مجدد است. وی چهار بار هم به حبس ابد محکوم شده است.

البته این تنها احکام صادره روز دوشنبه علیه اعضای اخوان نبود. به گزارش منابع خبری، شعبه 11 دادگاه جنایی منصوره حکم اعدام هشت اخوانی را به مفتی کل این کشور ارجاع داد.

در یکی دیگر از احکام صادره از سوی دستگاه قضایی مصر، دادستان کل مصر گفت که یک افسر پلیس، شیماء الصباغ، فعال زن مصری را به قتل رسانده است. در بیانیه دادستانی کل مصر که از تلویزیون این کشور پخش شد، آمده است که هشام برکات، دادستان کل مصر یک افسر پلیس را به اتهام قتل شیماء الصباغ به دادگاه جنایی ارجاع داد. در این بیانیه آمده است که شیماء الصباغ در اثر اصابت گلوله‌ای که از سوی یکی از افسران نیروهای امنیت مرکزی در میدان طلعت حرب شلیک شده، به قتل رسیده است.

شیماء الصباغ از رهبران حزب ائتلاف مردمی سوسیالیست در جریان مراسم چهارمین سالروز انقلاب بیست و پنجم ژانویه مصر در میدان طلعت حرب به ضرب گلوله نیروهای امنیتی مصر به قتل رسید. دادستانی کل مصر ماه گذشته ضمن ممنوع کردن انتشار هر گونه اخباری درباره قتل شیماء الصباغ، تاکید کرد که پوشش خبری قتل وی خارج از چارچوب رسانه‌ای بوده و روایت‌های مختلف و اطلاعات غیر دقیق و ناقص درباره قتل وی منتشر شده است.

این در حالی است که یک منبع قضایی در این باره گفت که دوستان شیماء در جریان تحقیقات دادستانی کل گفتند که نیروهای پلیس با شلیک گلوله ساچمه‌ای شیماء را به قتل رساندند؛ این در حالی است که برخی مغازه‌داران و عابران گفتند که نیروهای پلیس هیچ گلوله‌ای شلیک نکردند بلکه فقط گاز اشک‌آور شلیک کردند. پزشکی قانونی مصر نیز در گزارش خود اعلام کرد که اصابت گلوله ساچمه‌ای موجب قتل شیماء شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها