جام جم سرا: سکسکه وقتی رخ می‌دهد که دیافراگم به طور ناگهانی و غیرارادی منقبض می‌شود و این انقباض چند بار در دقیقه تکرار می‌شود.
کد خبر: ۷۷۸۲۴۷
سکسکه... موقت یا مداوم

در واقع، سکسکه، کنشی غیرارادی و دارای یک قوس بازتاب عصبی است. البته اغلب دوره‌های سکسکه فقط چند دقیقه طول می‌کشد. سکسکه ممکن است بین چهار تا ۶۰ بار در دقیقه اتفاق بیفتد و معمولا بدون مداخله خاصی بهبود پیدا می‌کند.

البته درمان‌های خانگی بسیاری وجود دارند که ادعا می‌شود می‌تواند دوره سکسکه را کوتاه کند و گاهی در موارد سکسکه مزمن، درمان پزشکی ضرورت پیدا می‌کند.

سکسکه مداوم ممکن است بیش از ۴۸ ساعت و کمتر از یک ماه طول بکشد. سکسکه‌های مقاوم نیز ممکن است بیش از یک ماه به طول انجامد. سکسکه‌های مداوم و مقاوم در مردان شایع‌تر است. این نوع سکسکه معمولا بسیار خسته‌کننده، ولی نادر است و معمولا بیانگر وجود مشکل یا مساله‌ای زمینه‌ای است.

شماری از بیماری‌ها و عوارض موجب سکسکه طولانی‌مدت می‌شوند. اما گاهی حتی با آزمایش‌ها و بررسی‌های زیاد هم علت زمینه‌ساز پیدا نمی‌شود. البته سکسکه مداوم ممکن است به دنبال بروز اختلالات دستگاه عصبی محیطی یا مرکزی یا هر آسیب یا تحریک اعصاب ناحیه دیافراگم، اختلالات سمی یا سوخت‌و‌ساز که بر این دستگاه اثر می‌گذارند به وجود آید.

از جمله بیماری‌هایی که موجب سکسکه مداوم می‌شود، می‌توان به بیماری رفلاکس یا بازگشت محتویات اسیدی معده به مری، التهاب معده، انسداد روده کوچک، تومورها، ذات‌الریه، التهاب پرده پوشاننده قلب، حمله قلبی، سکته مغزی، ام‌اس، گوآتر، مشکلات مربوط به سوخت و ساز بدن مانند بالا رفتن قند خون، عفونت‌های شدید عمومی و بی‌اشتهایی عصبی اشاره کرد.

برخی افراد نیز ممکن است در واکنش به داروهای بی‌حسی دچار سکسکه مداوم شوند. البته در برخی موارد نیز سکسکه مداوم با عوامل روانی ارتباط دارد.

سکسکه‌های کوتاه‌مدت

دوره‌های کوتاه‌مدت سکسکه اغلب پس از مصرف الکل یا نوشابه‌های گازدار یا هنگام نفاخ شدن معده که معمولا ناشی از خوردن یا نوشیدن سریع و بلع هواست، رخ می‌دهد. خنده طولانی نیز ممکن است سکسکه ایجاد کند. این نوع سکسکه‌ها معمولا بدون نیاز به درمان خاصی بهبود پیدا می‌کند.

بسیاری از زنان باردار در اواخر بارداری، حرکات ریتمیکی را در جنین احساس می‌کنند و اغلب آنها وقتی می‌فهمند جنین آنها سکسکه کرده، شگفت‌زده می‌شوند. بسیاری از جنین‌ها هنگامی که درون رحم هستند، سکسکه می‌کنند و برخی از آنها ممکن است چند بار در روز سکسکه کنند. سکسکه جنین یک پدیده طبیعی است. سکسکه در نوزاد تازه به دنیا آمده نیز شایع است؛ بنابراین نباید از این‌که نوزادتان گاهی سکسکه می‌کند، نگران باشید.

درمان سکسکه، از خانگی تا طبی

سکسکه معمولا به آسانی و بدون مداخله پزشکی برطرف می‌شود و در اغلب موارد، بسادگی و با فراموش‌کردن موضوع، سکسکه از بین خواهد رفت، اما شمار زیادی از درمان‌های موردی که برای سکسکه گزارش شده است شامل ترساندن فرد مبتلا، خوردن سرکه و نوشیدن آب تا نگهداشتن نفس یا ریختن شکر رو یا زیرِ زبان می‌شود. البته درمان پزشکی فقط در موارد شدید و مداوم سکسکه به کار می‌رود. در برخی موارد از یک داروی ضد اسپاسم عضلانی هم استفاده می‌شود. ماساژ انگشتی راست روده هم به عنوان درمانی برای توقف فوری سکسکه پیشنهاد شده و ممکن است نوشیدن یک نوشابه گازدار حاوی نمک نیز به طبیعی شدن میزان سدیم و پتاسیم خون کمک کند.

درمان‌های خانگی متعددی برای سکسکه ارائه شده که شامل درمان‌های صرفا روان تنی و آرامش‌بخشی و پرت‌کردن حواس فرد و درمان‌هایی است که شامل خوردن و بلعیدن می‌شود.

برخی از درمان‌های خانگی که برای سکسکه پیشنهاد شده نیز شامل نگه داشتن نفس، غرغره کردن با آب، گذاشتن کیسه یخ روی دیافراگم، بلعیدن سریع آب یخ، بستن چشم‌ها و فشار دادن کره چشم‌ها، نوشیدن سریع آب گازدار، خوردن مقداری شکر، خوردن یک قاشق چایخوری کره بادام زمینی، چشیدن سرکه، تنفس کردن درون پاکت کاغذی، خم کردن زانوها روی قفسه سینه و به جلو خم شدن برای فشار آمدن روی قفسه سینه می‌شود. همچنین توصیه می‌شود برای پیشگیری از سکسکه از خوردن غذاهای تند و داغ که پوشش مری را تحریک می‌کند، پرهیز شود. (ثریا نعمتی شهری/‌جام‌جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها