تعدد شبکه‌های تلویزیونی و تلاش برای تولید برنامه‌های جذاب

همراه با برنامه‌ها تا پاسی از شب

با زیاد شدن شبکه‌های تلویزیونی نیاز به تولید برنامه‌های متنوع بیش از گذشته احساس می‌شود، این درحالی است که تعدد این شبکه‌ها رقابتی را نیز میان آنها به وجود آورده است. رقابتی مثبت و مفید که در نهایت به تولید آثاری باکیفیت‌تر ختم شده و مخاطبان بیشتری را پای تلویزیون‌ها می‌نشاند. پس از مجموعه‌های تلویزیونی که سهم عمده‌ای در جذب میلیون‌ها مخاطب دارند، به خیل متنوعی از برنامه‌های تولیدی شبکه‌های مختلف در حوزه‌های گوناگون برمی‌خوریم که برخی از آنها به لحاظ جذب مخاطب در اندازه مجموعه‌های تلویزیونی ظاهر شده‌اند.
کد خبر: ۷۷۷۷۶۶

ماه عسل

چند سالی است برنامه ماه عسل با اجرای احسان علیخانی در ماه مبارک رمضان روی آنتن شبکه سوم سیما می‌رود و در هر قسمت از آن مهمان‌هایی از میان مردم جامعه انتخاب می‌شوند و مخاطبان، قصه‌هایشان را می‌شنوند. قصه‌هایی عجیب و جذاب که راوی آن آدم‌هایی از جنس مخاطبان برنامه بوده و علیخانی تنها به هدایت آن در مدت زمان فشرده برنامه می‌پردازد. بخش مهمی از موفقیت ماه عسل بر دوش اتاق فکر پویا و فعالی است که در تمام طول سال پیگیر اخبار و آدم‌های درگیر با حوادث مختلف بوده و گلچینی از بهترین‌ها را برای تولید برنامه برمی‌گزینند. به همین دلیل این برنامه طی این چند سال هرگز رنگ و بوی تکرار به خود نگرفته و همواره باطراوت و جذاب به نظر می‌رسد.

خندوانه

خنده و خنداندن مخاطب یکی از مهم‌ترین چالش‌های گروه‌های برنامه‌ساز در قاب کوچک تلویزیون است که مخاطبان فراوانی دارد. به همین دلیل هم هرساله بخشی از تولیدات تلویزیونی به این بخش اختصاص داده شده و آثار مختلفی با درجات کیفی گوناگون روی آنتن می‌رود. خندوانه که از اواخر خرداد امسال روی آنتن شبکه نوپای نسیم رفته یکی از نمونه‌های بسیار موفق در این حوزه است که بخش مهمی از موفقیت خود را مدیون رامبد جوان است. خنده موضوع محوری خندوانه است که گروه تحقیق برنامه مطالعات وسیعی در این باب انجام داده‌اند و هر شب نیز با تکیه بر آن به موضوع مشخصی می‌پردازند. گفت‌وگو با مهمان برنامه را می‌توان برگ برنده خندوانه در مواجهه با مخاطبان دانست که با اجرای جذاب رامبد جوان، کیفیت فوق‌العاده‌ای هم پیدا کرده است.

نود

تاثیرگذارترین برنامه ورزشی تلویزیون در بیش از یک دهه اخیر برنامه نود است که همچنان با فاصله زیادی نسبت به رقبای خود حرکت کرده و میلیون‌ها مخاطب را تا پاسی از شب پای تلویزیون می‌نشاند. عادل فردوسی‌پور مرکز ثقل نود به حساب می‌آید که در آیتم‌های مختلف برنامه بخوبی می‌توان ردپایش را مشاهده کرد و از علایق غیر فوتبالی‌اش همچون سینما نیز مطلع شد. حضور محمد‌حسین میثاقی در برنامه امسال نقش پررنگ‌تری پیدا کرد و گزارش‌های او از فوتبال شهرهای مختلف ایران جذابیت زیادی را به همراه داشت.

هفت

پس از پخش برنامه نود و محبوبیت آن در میان مردم، بسیاری به فکر تولید نودی سینمایی افتادند که مخاطبان بالقوه بسیاری داشته باشد. برنامه «هفت» زاییده این فکر بود که هدف اصلی‌اش کمک به بدنه سینمای ایران و در نهایت افزایش مخاطبان آن بود. محمود گبرلو در سال 93 تلاش زیادی برای تحول برنامه به خرج داد و با بهره‌گیری از خبرنگاران جوان، آیتم‌های تازه‌ای را طراحی و به برنامه اضافه کرد. برای مثال بخش اخبار روز سینمای ایران با توجه به تولید هفتگی این برنامه، تازگی داشته و برای دوستداران جدی سینمای کشورمان جذابیت‌های زیادی دارد. میزگردهای برگزار شده پس از جشنواره فیلم فجر، کیفیت مناسبی داشته و برای بینندگان پیگیر سینمای ایران جذابیت‌های خاص خود را به همراه داشته است.

کافه سوال

دنیای مجازی که این روزها بشدت مورد توجه است و بخش زیادی از مردم با آن سروکار دارند، توجه برنامه‌سازان تلویزیونی را هم به خود جلب کرده و آنها نیز دست به تولید برنامه‌هایی با محوریت آن زده‌اند. یکی از این برنامه‌ها «کافه سوال» است که سه شب در هفته از شبکه دو سیما پخش می‌شود و مخاطبان زیادی هم بخصوص در بین مخاطبان جوان دارد. در تعدادی از قسمت‌های این برنامه، صاحب‌نظران با حضور در برنامه به بحث و گفت‌وگو پیرامون فضای مجازی و مسائل آن با مجریان برنامه می‌پردازند. به روز بودن، یکی از وِیژگی‌های کافه سوال است، به طوری که از مسائل مخاطب امروزی عقب نبوده و به سوالات مختلف آنها پاسخ می‌دهد. در عین حال کافه سوال از سایر حوزه‌ها هم غافل نمانده و به طور مثال به حوزه سوخت و کیفیت سوخت رسانی هم با حضور صاحب‌نظران پرداخته است. مژده لواسانی و هومن ستوده، مجریان کافه سوال هستند که تسلط خوبی در اجرا و در عین حال احاطه مناسبی هم به موضوع برنامه دارند که از دید بینندگان برنامه دور نمی‌ماند.

رادیو هفت

شبکه آموزش بدون شک یکی از موفق‌ترین شبکه‌های تلویزیونی به لحاظ تولید برنامه‌های جذاب گفت‌وگو محور در سال 93 بوده است و برنامه رادیو هفت با اجرای منصور ضابطیان در راس آن قرار دارد. این برنامه جذاب با سروشکل رادیویی که قسمت هزارم آن نیز پخش شده است شباهت‌های زیادی با برنامه 90 دارد و می‌توان در آیتم‌های مختلف آن به علایق مجری آن، منصور ضابطیان نیز پی برد. بخش گفت‌وگوی ضابطیان با کودک مهمان رادیو هفت، یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این برنامه به حساب می‌آید که شیرینی خاصی در آن موج می‌زند. علاوه بر اینها موسیقی نیز حضور پررنگی در رادیو هفت داشته و خوانندگان جوان با استعدادی را به مخاطبان معرفی می‌کند.

شوک

جامعه و مسائل مختلف آن به قدری گسترده و در عین حال جذاب است که هر برنامه‌ساز تلویزیونی را به تولید برنامه‌ای در این باره ترغیب می‌کند. «شوک» که از شبکه سه سیما پخش می‌شود، یکی از این برنامه‌هاست که به معضلات اجتماعی در حیطه‌های مختلف می‌پردازد، از شرط‌بندی‌های کلان روی فوتبال و اعتیاد به مواد مخدر صنعتی گرفته تا علاقه شدید عده‌ای به خوانندگی و بازیگری که این آخری‌ها رگه‌هایی از طنز تلخ را خود به همراه داشت. یکی از بهترین برنامه‌های شوک در یک سال اخیر، برنامه‌ای درباره اعتیاد به شیشه و... بود که تصاویر تکان‌دهنده آن مخاطب را شوکه کرد.

محمد جلیلوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها