محمدحسین فیاض مهر از اهواز: یک هارد اکسترنال با حجم دو ترابایت دارم. وقتی که روی تمام آیتم‌های هاردم کلیک راست کرده و Properties را انتخاب می‌کنم، حجم آنها را 539 گیگابات نمایش می‌دهد، در صورتی که در صفحه My Computer، میزان فضای اشغال شده را 685 گیگ نشان می‌دهد.
کد خبر: ۷۷۷۲۸۸
پرسش و پاسخ: فضای اشغال شده در هارد‌دیسک

محمدحسین فیاض مهر از اهواز: یک هارد اکسترنال مدل WD My Passport با حجم دو ترابایت دارم. وقتی که روی تمام آیتم‌های هاردم کلیک راست کرده و Properties را انتخاب می‌کنم، حجم آنها را 539 گیگابات نمایش می‌دهد، در صورتی که وقتی روی آیکون هاردم در صفحه My Computer کلیک راست کرده و Properties را انتخاب می‌کنم، میزان فضای اشغال شده را 685 گیگ نشان می‌دهد. از این‌که هیچ فایل مخفی در هاردم وجود ندارد که فضای اضافی اشغال کند، مطمئن هستم. لطفا دلیل این اتفاق را توضیح دهید. متاسفانه در اینترنت راه‌حل به‌درد بخوری جز انتفال اطلاعات روی هارد دیگر و فرمت هارد خودم و انتفال دوباره آنها به هاردم پیدا نکردم که انجام این کار برای من ممکن نیست.

سوال دوم این‌که لطفا یک برنامه قوی و مطمئن برای بک‌آپ‌گیری از سیستم و هارد معرفی کنید. قبلا از برنامه‌ Acronis True Image استفاده می‌کردم، اما مشکل اینجاست که مثلا وقتی از 500 گیگ اطلاعات بک‌آپ‌گیری کنم، حجم فایل بک‌آپ نیز همان 500 گیگ بوده که برای نگهداری از این حجم به یک هارد دیگر نیاز است!

پاسخ کلیک: پیش از هر چیز توجه داشته باشید هنگامی که فایل‌ها را انتخاب و حجم آن را مشاهده می‌کنید، دو حجم Size و Size on Disk برای شما نمایش داده می‌شود. در این مرحله باید به حجم Size on Disk دقت داشته باشید و آن را با حجمی که از هارد Properties می‌گیرید مقایسه کنید. همچنین به احتمال زیاد شما فایل‌های پنهان سیستمی را در هارد مشاهده نمی‌کنید و این فایل‌ها حجم هارددیسک شما را اشغال کرده‌اند.

در پنجره‌ ویندوز اکسپلورر به منوی Tools رفته گزینه‌ Folder Options را انتخاب کنید. در ادامه به تب View بروید و گزینه‌ Show Hidden Files را فعال کنید.

همچنین علامت چک‌مارک گزینه‌ Hide Protected Operating System Files را غیرفعال کنید (در پنجره‌ باز شده گزینه‌ yes را برای تائید عملیات انتخاب کنید). پنجره‌های فعال را با کلیک روی Ok ببندید و محتوای هارد را مشاهده کنید. در این مرحله باید فایل‌های پنهان سیستمی نیز برای شما به‌نمایش درآید. اکنون می‌توانید حجم واقعی اشغال شده به وسیله فایل‌ها را بررسی کنید.

در صورتی‌که باز هم حجم واقعی از حجم مشاهده شده در Propertis متعلق به درایو هارد‌دیسک کمتر است، احتمال بروز خطا در پارتیشن و فضای هارد‌دیسک وجود دارد که تنها راه اصلاح آن Defrag کردن و در نهایت نیز فرمت هارد‌دیسک است که مراحل آن را خودتان اشاره کردید.

در ارتباط با پرسش دوم نیز نرم‌افزار Acronis True Image یا هر برنامه دیگری که بخواهید مورد استفاده قرار دهید، قابلیت فشرده‌سازی فایل پشتیبان را دارد، اما این فشرده‌سازی به معنای کاهش حجم محسوس نیست. به‌عبارت دیگر کاملا طبیعی است هنگامی که شما از اطلاعاتی با حجم 500 گیگابایت نسخه کپی (نسخه پشتیبان) تهیه می‌کنید، فایل پشتیبان نیز نیازمند 500 گیگابایت حجم آزاد برای ذخیره‌سازی روی هارد‌دیسک باشد. هیچ نرم‌افزاری نمی‌تواند از 500 گیگابایت اطلاعات یک فایل پشتیبان صد گیگابایتی ایجاد کند.

البته توجه داشته باشید گاهی ممکن است از هاردی به ظرفیت یک ترابایت نسخه پشتیبان تهیه کنید، اما حجم فایل پشتیبان فقط صدگیگابایت باشد. در این شرایط فایل‌های ذخیره شده روی هارد‌دیسک فقط صد گیگابایت حجم را اشغال کرده‌ است (900 گیگابایت از ظرفیت هارد‌دیسک خالی بوده) و این مورد با گزینه‌ مورد اشاره از سوی شما قابل مقایسه نیست.

در حالت کلی ممکن است حجم فایل پشتیبان معادل کل ظرفیت هارد‌دیسک شما نباشد، اما مطمئنا اختلاف اندکی با حجم فایل‌هایی دارد که از آنها نسخه پشتیبان تهیه کرده‌اید و این اختلاف حجم اندک نیز فقط به‌‌دلیل فشرده‌سازی است که روی فایل پشتیبان اعمال می‌شود.

چنانچه مشکلتان رفع شد می‌توانید در بخش نظرات همین مطلب، سایر کاربران را نیز مطلع کنید

آیا شما برای این پرسش، پاسخ مناسب‌تری دارید؟ خوشحال می‌شویم پاسخ پیشنهادی خود را در بخش نظرات در اختیار سایر کاربران قرار دهید

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
امیرعلی
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
۰
۰
باسلام
فایل های درون هارد رو انتخاب كن و ازشون Properties بگیر.اگه با حجم قبلی درست بود كه هیچ اگه نبود دو مورد هست.
1) فایل های مخفی تو حافظه ات داری و خبر نداری
2) مشكلی كه برای خودم افتاد.فلش من تقریبا خالی بود ولی مقدار حافظه اشغال شده رو پر نشون می داد.احتمالا دچار ویروس شده.راه حلش اینه كل اطلاعات رو از روحافظه یه جایی كپی كنی سپس حافظه رو فرمت كنی و دوباره اطلاعات رو بریزی روش.
بدرود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
۰
۰
عالی بود سپاس

نیازمندی ها