هشدار بانک مرکزی به مدیران بانک‌ها

می خواهید مدیر بمانید نرخ سود مصوب را اجرا کنید

رئیس‌کل بانک مرکزی در نشست اخیر با مدیران عامل بانک‌ها مجددا از بانک‌ها خواست نرخ‌های مورد توافق سود سپرده‌های بانکی را رعایت کنند.
کد خبر: ۷۷۵۱۰۷

با این‌که شورای پول و اعتبار در توافق با بانک‌ها نرخ سود سپرده‌های بانکی را تا سالانه 22 درصد کاهش داده است، اما برخی بانک‌ها با ترفندهای مختلف این نرخ را دور می‌زنند تا با توجه به نیاز شدید خود به نقدینگی، سپرده بیشتری جذب کنند. با وجود هشدارهای مکرر بانک مرکزی، این اقدامات در شب عید سرعت بیشتری گرفته است.

به گزارش روابط‌عمومی بانک مرکزی، ولی‌الله سیف با تاکید بر ضرورت رعایت نرخ‌های سود مورد توافق از سوی تمامی بانک‌ها، اظهار کرد: پایبند نبودن به نرخ‌های سود مورد توافق توسط برخی از بانک‌های متخلف، علاوه بر این‌که بانک‌ها را در معرض اعطای تسهیلات به پروژه‌های دارای ریسک بالا و سودهای موهومی و غیرقابل تحقق قرار می‌دهد، به صورت مانعی در مسیر تعدیل نرخ‌های سود بانکی متناسب با تحولات نرخ تورم نیز عمل می‌کند.

وی تصریح کرد: با عنایت به راهبردهای بانک مرکزی، لازم است بانک‌ها نسبت به رعایت توافق‌های حاصله در زمینه نرخ‌های سود بانکی، کاملا پایبند باشند.

وی بر مدیریت مناسب منابع و مصارف در بانک‌ها نیز تاکید کرد و گفت: بانک‌ها نباید با اضافه برداشت از منابع پرقدرت بانک مرکزی دستاوردهای مهم و ارزشمند حاصله در زمینه کنترل رشد نقدینگی و مهار تورم را به مخاطره بیندازند.

رئیس‌کل بانک مرکزی در خصوص بازار ارز نیز بر نقش سیستم بانکی در ثبات‌بخشی به تحولات بازار ارز و مدیریت مناسب عرضه ارز در کشور تاکید کرد و خواستار مشارکت بانک‌ها در ساماندهی به ارز حاصل از صادرات غیرنفتی شد. وی همچنین خواستار حضور فعال و پررنگ صرافی‌های بانک‌ها در بازار ارز و بهبود ارائه خدمات ارزی شد.

وی عنوان کرد: هیچ پرونده مطالبات معوقی در نظام بانکی وجود ندارد مگر آن‌که تسهیلات مربوط، دست‌کم سه یا چهار سال پیش پرداخت شده باشد و در همین رابطه بانک مرکزی، طی یک اقدام عملی، فهرستی مشتمل بر 575 نفر از تسهیلات‌گیرندگانی را که بدهی معوق به شبکه بانکی دارند همراه با اطلاعات تفصیلی به ریاست محترم قوه قضاییه ارجاع داده است.در این جلسه قائم‌مقام بانک مرکزی اظهار کرد: با توجه به تحولات رشد اقتصادی در نیمه دوم سال،‌ برآوردها نشان می‌دهد نرخ رشد اقتصادی کشور در سال 1393، بالغ بر 2.5 تا 3 درصد خواهد بود.

ورود برعکس رمز کارت، راهکار فرار از زورگیری

معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به این پرسش که شنیده می‌شود هنگام حمله سارقان، اگر افراد شماره رمز کارت بانکی خود را به طور برعکس وارد کنند، امکان برداشت وجه از کارت آنها میسر نمی‌شود، گفت: این موضوع درست است.

برات قنبری درگفت‌وگو با ایسنا در این باره توضیح داد: در این شرایط با وارد کردن شماره رمز به شکل برعکس، دستگاه خودپرداز رقم درخواستی را پرداخت می‌کند اما پس از آن کارت بلوکه می‌شود.

وی ادامه داد: اگر قرار بر این باشد که دستگاه مبلغی را پرداخت نکند، ممکن است جان افراد در معرض خطر قرار گیرد اما این گونه می‌توان با پرداخت مبلغی معادل 200 هزار تومان جلوی مشکلی چون زورگیری را گرفت.

وی خاطرنشان کرد: اما از سوی دیگر دستگاه‌های ATM تماما به دوربین مجهز شده‌اند و در همان لحظه عکس فردی که پول را دریافت می‌کند، ثبت می‌شود و بعدها امکان پیگیری این موضوع وجود دارد.قنبری درباره برداشت اینترنتی وجه از کارت دیگران نیز عنوان کرد:‌ اگر در این زمینه کلاهبرداری خاصی صورت بگیرد، از طریق IP فردی که به طور اینترنتی وجه را برداشت کرده، امکان پیگیری موضوع وجود دارد.

معاون وزیر ارتباطات همچنین عنوان کرد: حتی شبکه بانکی این قدرت را دارد که اگر فردی در یک ساعت در شهری مبلغی را از طریق کارت بانکی خود دریافت می‌کند اما با فاصله زمانی کم همان کارت در شهر دیگری مورد استفاده قرار بگیرد، کارت را بلوکه کند زیرا ممکن است دزدی یا کلاهبرداری صورت گرفته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها