تقلاهای نخست وزیر رژ‍یم صهیونیستی برای به شکست کشاندن مذاکرات تیم دیپلماسی ایران با طرف های غربی در حالی ادامه دارد که اختلافات بین دولت باراک اوباما رییس جمهور آمریکا با بنیامین نتانیاهو به شکل بی سابقه ای تشدید شده و در جدیدترین تحول، نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا تصمیم گرفته اند سخنرانی جنجالی نخست وزیر اسرائیلی را در کنگره کشورشان تحریم کنند.
کد خبر: ۷۷۵۰۶۴
دموکرات ها سخنرانی نتانیاهو را تحریم کردند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از سی ان ان، 30 نماینده کنگره آمریکا روز یکشنبه در بیانیه ای ضربه جدیدی را متوجه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل کردند و گفتند سخنرانی نتانیاهو که قرار است در روز سوم مارس (12 اسفندماه) ایراد شود را تحریم خواهند کرد.

نتانیاهو قصد دارد در این سخنرانی از توافق احتمالی هسته ای ایران و 5+1 انتقاد کند؛ امری که دولت آمریکا را با وجود حمایت بی قید و شرط از اسرائیل ناخرسند کرده است.

اختلاف بین اوباما و نتانیاهو به حدی رسید که با اصرار نخست وزیر رژیم اشغالگر بر لزوم سخنرانی در کنگره آمریکا، باراک اوباما تهدید کرد که نشست لابی یهودیان آمریکا (آیپک) را تحریم می کند و حتی گردانندگان آیپک نیز با انتقاد از اصرار نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره از تصمیم اوباما اظهار نگرانی کردند.

شاید برای خیلی از ناظران تحولات مرتبط با موضوع هسته ای ایران قابل تصور نبود که روزی تریبون های رسمی مانند جلسات استماع و سخنرانی در برابر کنگره آمریکا صحنه واکنش هایی از این دست بین واشنگتن و تل آویو شود.

اکنون اما به نظر می رسد اختلاف در نوع نگاه و نحوه تعامل یا برخورد با برنامه هسته ای ایران به بالاترین حد خود رسیده است. ظاهرا حالا آمریکایی ها می دانند که اسرائیلی ها در تلاشند واشنگتن را از جاده دیپلماسی به بیراهه مواجهه نظامی بکشانند.

از این رو، ده ها تن از نمایندگان کنگره و طرفداران دولت اوباما تصمیم دارند از حضور در مراسم سخنرانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا امتناع کنند.

جوبایدن، معاون رییس جمهور آمریکا که ریاست سنا را نیز بر عهده دارد در کنار تعدادی دیگر از اعضای حزب دموکرات که 4 نفرشان عضو مجلس سنا و 26 تن دیگر عضو مجلس نمایندگان هستند، سخنرانی نتانیاهو را تحریم کرده اند.

سابقه اختلاف نگاه واشنگتن و تل آویو

این سطح از تنش ها بین تل آویو و واشنگتن حتی اگر در حد حرف هم باشد، بی سابقه است. واقعیت این است که ایران و تاکتیک های موثر مذاکراتی آن توانسته است اختلاف نگاه آمریکا با اسرائیل را در پرونده هسته ای تشدید کند. بسیاری از ناظران پیش از بروز اختلافات اخیر بین رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا این موضوع را مطرح می کردند که بسیاری از غربی ها از جمله تعدادی از مسئولان آمریکایی، برنامه هسته ای ایران را تنها زمانی به عنوان تهدید جدی تلقی می کنند که اراده سیاسی ساخت سلاح هسته ای در پشت تصمیم های تهران مشهود باشد و به عبارت دیگر قرار داشتن در آستانه دستیابی به غنی سازی بالای مواد هسته ای به معنای دست زدن به چنین اقدامی و حرکت به سوی استفاده تسلیحاتی از برنامه هسته ای نیست.

سی ان ان در گزارش خود آورده است: درخواست نخست وزیر اسرائیل برای سخنرانی در کنگره بدون هماهنگی با کاخ سفید، باراک اوباما را عصبانی کرده است.

آمریکایی ها کارشکنی صهیونیست ها را درک می کنند

هرچند این رسانه آمریکایی «عدم هماهنگی با دولت اوباما» را دلیل غائله ای در این حد و اندازه بین دو همپیمان (واشنگتن و تل آویو) می داند اما واقعیت این است که آمریکایی ها ابتدا در مخالفت با سخنرانی نتانیاهو، مساله عدم هماهنگی جان بینر رییس مجلس نمایندگان آمریکا با کاخ سفید را در دعوت از نخست وزیر صهیونیستی مطرح کردند. سپس این موضوع را عنوان کردند که نتانیاهو در آستانه برگزاری انتخابات زودهنگام کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) است و دولت آمریکا نمی خواهد به قرار دادن تریبون دراختیار یکی از جناح های انتخاباتی اسرائیل متهم شود.

شاید این دلایل نیز برای لغو سخنرانی نتانیاهو یا مخالفت با آن کافی به نظر می رسید، اما مرور زمان نشان داد که علت مهمتر، درک آمریکا از بازی مخالف تل آویو در پازل بین المللی مذاکرات هسته ای و سنگ اندازی صهیونیست ها به علت نگرانی از رفع تحریم ها علیه ایران و فراهم شدن زمینه همکاری های بیشتر است.

همین نگرانی در برخی دیگر از بازیگران میانی منطقه ای روابط ایران و غرب و طرف های نگران درباره تاثیر حل و فصل مساله هسته ای بر موقعیت آنها در منطقه نیز مشهود است و بیراه نیست که از برخی پایتخت های منطقه نیز همان صدایی شنیده شود که از تل آویو در این خصوص به گوش می رسد.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها