ولایتی: آنها هستند که احتیاج به مذاکره دارند، نه ما

پاسخ ایران به تهدید آمریکا برای ترک مذاکره

اظهارات تهدیدآمیز وزیر خارجه آمریکا مبنی بر احتمال ترک میز مذاکره از سوی این کشور، با واکنش مقامات کشورمان روبه‌رو شد.
کد خبر: ۷۷۳۵۴۹
پاسخ ایران به تهدید آمریکا برای ترک مذاکره

جان کری، وزیر خارجه آمریکا پیش از عزیمت به ژنو برای مذاکره با وزیر خارجه ایران گفته بود اگر تهران با شرایط لازم برای آنچه او «جلوگیری از دستیابی به سلاح اتمی» خواند، موافقت نکند، آمریکا حاضر است مذاکرات را ترک کند.

به گزارش ایرنا، وی با اشاره به حضور وزیر انرژی آمریکا در مذاکرات گفت: این به‌معنای آن نیست که ما در آستانه یک تصمیم‌گیری به‌عنوان نتیجه کار هستیم. همچنان شکاف‌های قابل ملاحظه‌ای وجود دارد اما باراک اوباما حاضر به تمدید زمان گفت‌وگوها نخواهد بود.

به دنبال این اظهارات تهدیدآمیز، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر آمریکایی‌ها نخواستند مذاکره کنند، خودشان می‌دانند، ولی آنها دنبال مذاکره بودند و ما براساس مقررات بین‌المللی به این درخواست پاسخ دادیم. به گزارش ایرنا، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک عصر دیروز در حاشیه دیدار با نیکولاس هیسم، نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که وزیر خارجه آمریکا گفته اگر تا ماه مارس به توافق دست‌نیابیم، مذاکره ادامه پیدا نخواهد کرد، گفت: بدون تردید جمهوری اسلامی ایران اهل مذاکره است و از ابتدای طرح موضوع هسته‌ای ایران آمادگی خود را برای مذاکره اعلام کرده و هیچ‌گاه از این کار امتناع نکرده است.

وی ادامه داد: اما این طور نیست که آمریکا گمان و تبلیغ کند که گویی مذاکره یک امتیاز است که به ایران می‌دهد. آنها هستند که احتیاج به مذاکره دارند تا موضوع هسته‌ای ایران را به جایی که مورد نظرشان است، برسانند.

ولایتی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران از حقوق هسته‌ای خود عقب‌نشینی نخواهد کرد. اگر هدف از مذاکره این است که موضوع را خارج از خواست ایران و علیه منافع ایران به ما تحمیل کنند، محقق نخواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اگر هدف آنها از جنگ تبلیغاتی این است که ایران تحت فشار قرار گیرد، ایران از اول انقلاب تاکنون به این تبلیغات بدون پشتوانه عادت کرده و آنها ایران را می‌شناسند؛ کشوری است که به برکت استقلال، حمایت مردم، هدایت رهبری و ایستادگی دولت و هیات مذاکره‌کننده زیر بار تحمیل نمی‌رود و چارچوب تعیین شده از سوی رهبری، چارچوبی است که وزیر خارجه و همکاران گفت‌وگو خواهند کرد و رعایت می‌کنند. وی ادامه داد: آمریکایی‌ها هر قضاوتی می‌خواهند بکنند، ما منتظر نیستیم ببینیم آمریکایی‌ها چه قضاوتی می‌کنند؛ رفتار خودمان را متناسب با رفتار و قضاوت آنها تنظیم نمی‌کنیم، ما در چارچوب معاهدات بین‌المللی حرکت می‌کنیم. اگر نخواستند مذاکره کنند، خودشان می‌دانند، ولی آنها هستند که دنبال مذاکره بودند و ما به درخواست مذاکره براساس مقررات بین‌المللی همواره پاسخ مثبت داده‌ایم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی از حقوق هسته‌ای خود عقب‌نشینی نخواهد کرد، گفت: اگر هدف از مذاکره این است که موضوع را خارج از خواست ایران و علیه منافع ایران به ما تحمیل کنند، محقق نخواهد شد.

این‌گونه اظهار نظرها عادی است

یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده کشورمان هم در پاسخ به این موضوع که جان کری تهدید کرده اگر ایران شرط ما را نپذیرد، ما نشست را ترک می‌کنیم، گفت: این‌گونه اظهارنظرها عادی و طبیعی است.

newsQrCode
برچسب ها: آمریکا تهدید
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها