جامعه اطلاعاتی آمریکا در گزارش موسوم به «ارزیابی تهدیدها» که دیدگاه جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره تهدیدهای امنیتی پیش روی این کشور را منعکس می‌کند از ایران، روسیه و چین در کنار بازیگران غیردولتی به عنوان کنشگرانی که نظم جهانی و استیلای آمریکا در آن را به چالش می‌کشند نام برده است.
کد خبر: ۱۴۴۹۱۴۷

در بخشی از این گزارش که به ایران اختصاص دارد آمده است: «ایران به تهدید منافع، متحدان و نفوذ ایالات متحده در خاورمیانه ادامه خواهد داد. [ایران] قصد دارد جایگاه نوظهور خود به عنوان یک قدرت منطقه‌ای را تثبیت و تهدیدها علیه رژیم و خطر درگیری نظامی مستقیم را به حداقل برساند.»
جامعه اطلاعاتی آمریکا مدعی شده تهران تلاش خواهد کرد به پشتوانه موفقیت‌های نظامی اخیر، دستاوردهای دیپلماتیک، برنامه هسته‌ای و فروش اقلام نظامی آرمان‌های خود را به پیش ببرد. 
این گزارش ادعا می‌کند ایران در تلاش خواهد بود از جنگ غزه برای سرزنش کردن اسرائیل، تقبیح نقش آن در منطقه و منصرف کردن کشورهای خاورمیانه برای گرم کردن روابط با اسرائیل استفاده کرده و در عین حال، ایران را قهرمان آرمان فلسطین معرفی کند. 
نهادهای اطلاعاتی آمریکا همچنین تصریح کرده‌اند ایران در سال ۲۰۲۳ نفوذ دیپلماتیک خود را از طریق بهبود دادن روابط با روسیه، عربستان سعودی و عراق افزایش داد. 
در بخشی از این گزارش تصریح شده ایران در حال انجام اقدامی در جهت ساخت سلاح هسته‌ای نیست: «ایران هم‌اکنون در حال انجام فعالیت‌های کلیدی لازم برای ساخت یک سلاح هسته‌ای قابل آزمایش نیست.»
این گزارش همچنین ادعا می‌کند ایران از برنامه هسته‌ای خود برای ایجاد پشتوانه‌های مذاکراتی و پاسخ دادن به فشارهای بین‌المللی استفاده می‌کند. 
در ادامه این گزارش جمع‌بندی شده است: «ایران احتمالاْ نصب سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر، افزایش بیشتر دخایر اورانیوم غنی‌شده یا غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۹۰ درصد را در پاسخ به تحریم‌ها، حملات یا انتقادهای بیشتر علیه برنامه هسته‌ای خود در نظر خواهد گرفت.
این گزارش اضافه می‌کند استفاده ایران از رویکرد جنگ ترکیبی و استفاده این کشور از توانمندی‌های متعارف و غیرمتعارف تهدیدی علیه منافع آمریکا در خاورمیانه در آینده قابل پیش‌بینی خواهد بود. 
ارزیابی آمریکا درباره برنامه موشکی ایران چنین است: «ایران دارای بیشترین ذخایر موشک‌های بالیستیک در منطقه است و تهران به دنبال بهبود دقت، کشندگی و اتکاپذیری موشک‌های خود است.»
در این گزارش با بیان این ادعا که «سوءمدیریت» و «تحریم‌های بین‌المللی» «ترمزی بر اقتصاد ایران» آمده است چالش‌های داخلی توانایی‌های تهران برای دستیابی به اهداف خود را محدود می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها