نقدی بر فیلم «مزار شریف» ساخته عبدالحسین برزیده

سیلی محکم به صورت ژانر سیاسی

بازار نظرسنجی درباره فیلم های جشنواره فجر داغ است. میان دو نظرسنجی منتشر شده بانی فیلم و جبهه رسانه ای سینمای انقلاب حتی یک مورد مشترک هم در بهترین فیلم ها وجود ندارد.
کد خبر: ۷۷۲۴۴۴
ماجرای اختلاف بر سر بهترین فیلم جشنواره

با تمام شدن جشنواره فیلم فجر بازار نظرسنجی های منتقدان درباره بهترین ها و بدترین های جشنواره رونق پیدا کرده است. گاهی نتایج این نظرسنجی ها که از طرف نشریات و گروه های مختلف برگزار می شود زمین تا آسمان با هم فرق دارد.

امسال که اختلاف نظرها بیشتر هم شده است. سال های گذشته باز سر یکی دو فیلم، منتقدان با هم اتفاق نظر داشتند. از آنجا که امسال یکی از ضعیف ترین سال های سینمایی ایران در جشنواره بود، همان اتفاق نظر هم وجود ندارد. فیلمی که به عقیده بعضی ها بهترین فیلم جشنواره است، به اعتقاد گروهی دیگر از منتقدان اثر ضعیف ارزیای می شود. همین الان می توانید دوتا از این نظرسنجی ها را با هم مقایسه کنید.

اختلاف نظر سر بهترین فیلم جشنواره


روزنامه سینمایی بانی فیلم از منتقدان درباره بهترین فیلم های جشنواره نظرسنجی کرده که البته این را هم ذکر کرده اند خیلی از منتقدان فقط به دیدن دو سه فیلم مطرح در جشنواره بسنده کرده اند و در نتیجه در نظرسنجی شرکت نکردند.

طبق نظرسنجی بانی فیلم، «من دیه گو مارادونا هستم» ساخته بهرام توکلی با 180 امتیاز از طرف منتقدان، بهترین فیلم جشنواره شده است. فیلمی که به خاطر فضای کمدی شلوغش توانایی توکلی را در کارگردانی میزانسن های شلوغ نشان می داد اما همه موافقش نبودند. بعضی ها فک رمی کنند فیلم توکلی سطحی تر از چیزی است که نشان می دهد.

«رخ دیوانه» ابوالحسن داودی با 130 امتیاز رتبه دوم را به خودش اختصاص داده. خوبی فیلم داودی این است که حتی آنهایی که دوستش ندارند هم نمی گویند فیلم بدی است. منفی ترین نظر درباره «رخ دیوانه» متوسط است.

«خداحافی طولانی» به کارگردانی فرزاد موتمن با اختلاف زیاد و با 70 امتیاز فیلم سوم جشنواره در نظرسنجی بانی فیل شده است. بازگشت موتمن به مسیر درستش بعد از دوسه فیلم خیلی بد، سعیدآقاخانی برای بازی در این فیلم سیمرغ بلورین گرفت؛ سیمرغی که همه بر سرش اتفاق نظر دارند.

رتبه چهارم هم مشترکا در اختیار «در دنیای تو ساعت چند است؟» صفی یزدانیان و «اعترافات خطرناک» هومن سیدی با 40 امتیاز است.

اختلاف نظر سر بهترین فیلم جشنواره


از آن طرف نظرسنجی جبهه رسانه ای سینمای انقلاب را داریم که مربوط به نشریات، خبرگزاری ها و منتقدان اصولگراست. سال گذشته میان فیلم هایی که این جبهه انتخاب کرده بود با انتخاب های بقیه نشریات و منتقدان چند مورد مشترک وجود داشت؛ «چ» ابراهیم حاتمی کیا، «آرایش غلیظ» حمید نعمت الله و «شیار 143» نرگس آبیار سه فیلمی بودند که سال گذشته از طرف جبهه رسانه ای سینمای انقلاب به عنوان بهترین فیلم های جشنواره معرفی شدند و اتفاقا هر سه تایشان جزو فیلم های پرفروش سال شدند. امسال انتخاب های جبهه رسانه ای سینمای انقلاب عجیب تر است.

در نظرسنجی از 40 منتقد فیلم «روباه» بهروز افخمی با 126 امتیاز اول شد. فیلمی که درباره ترور دانشمندان هسته ای است و البته نظرات ضد و نقیض زیادی درباره کیفیتش وجود دارد.

«ایران برگر» با 76 امتیاز فیلم دوم شده است. کمدی جعفری جوزانی که درباره انتخابات در یک روستاست و تمی مشابه «اخراجی ها 3» مسعود ده نمکی دارد. خیلی ها سطح توقع شان از جوزانی بالاتر از این کمدی بود.

فیلم سوم جبهه رسانه ای سینمای انقلاب، «مزار شریف» عبدالحسن برزیده با 56 امتیاز است. «مزار شریف» محصول حوزه هنری است و در کمال تعجب حتی در رشته بهترین فیلم جشنواره هم نامزد شده بود هر چند در نهایت فقط جایزه موسیقی متن را به خانه برد. (روزنامه هفت صبح)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها