به گزارش جام جم آنلاین، طراحی این هواپیما از سال ۱۹۸۳ در پی پروژه مشترک پنج کشور بزرگ اروپای غربی شامل: بریتانیا، آلمان غربی، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه، برای ساخت یک هواپیمای جنگنده آغاز شد و در سال ۱۹۸۶ کمپانی «یوروفایتر جیامبیاچ» برای ساخت این پروژه تشکیل شد.
فرانسه به دلیل اختلاف نظر در مورد نیازهای عملیاتی هواپیما خیلی زود از پروژه خارج شد و طراحی جنگندهای کاملا فرانسوی را پی گرفت.
نخستین پیشنمونه یوروفایتر در سال ۱۹۹۴ به پرواز درآمد اما پایان جنگ سرد پیشرفت پروژه را به تاخیر انداخت و ورود رسمی این جنگنده به خدمت نظامی تا سال ۲۰۰۳ طول کشید.
پروژه فرانسویهای هم به ساخت داسو رافال منتهی شد. رافال نزدیکترین همتای یوورفایتر، هم از نظر ظاهری و هم از لحاظ قابلیتهای جنگی است و اکنون به مهمترین رقیب یوروفایتر در بازار صادراتی تبدیل شدهاست.
تایفون جنگندهای بسیار چالاک است که از توانایی بالایی برای جنگ هوایی نزدیک برخوردار است. این هواپیما قابلیت پرواز با سرعت ۱.۵ ماخ را دارد و وزن خالی آن ۱۱ تن بوده و قادر به برخاستن با وزن ۲۳.۵ تن است.
نمونههای تولیدی جدیدتر تایفون به شکل بهتری برای ماموریتهای ضربتی هوابهسطح مجهز شدهاند و سازگاری بالایی با مهمات و تجیزات متنوع دارند.
یوروفایترهای ایتالیایی و انگلیسی در سال ۲۰۱۱ نخستین پروازهای جنگی خود را در لیبی تجربه کردند.
در این جنگ مسئولیت اصلی دفاع هوایی نیروهای ائتلاف بر عهده یوروفایترها بود. ضمن اینکه ماموریتهای شناسایی و حمله به زمین نیز به این هواپیماها سپرده شد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگو با محسن بهرامی، گوینده کتاب «مسیح بازمصلوب»
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم: