گزارشی از برنامه‌های پر مخاطب رادیویی در جشنواره فیلم فجر

سینما روی موج رادیو

همزمان با برگزاری سی و سومین جشنواره فیلم فجر، شبکه‌های رادیویی نمایش، تهران، گفت‌وگو و ایران برنامه‌های پرمخاطبشان را به برج میلاد تهران انتقال دادند تا علاوه بر پرداختن به موضوع جشنواره فیلم فجر تمرکز بیشتری را هم روی بخش‌های آن داشته باشند و شنوندگان رادیویی را بی‌خبر از حاشیه‌ها و اخبارها نگذارند.
کد خبر: ۷۷۰۵۸۷
سینما روی موج رادیو

شبکه‌های مختلف رادیویی بابرنامه‌های «پرانتز باز» به تهیه‌کنندگی و سردبیری مارال دوستی، «استودیو 8» به تهیه‌کنندگی مهدی شیبانی (که در قدیمی‌ترین استودیو رادیویی ایران ضبط می‌شود) و نیز برنامه سینما 25 به تهیه‌کنندگی اسماعیل باستانی ضیافت پر وپیمانی را از وقایع مختلف جشنواره فیلم فجر برای مخاطبان خود تدارک دیدند.

پرانتز باز

مارال دوستی مدت‌هاست که در رادیو مشغول به کار است. او در حال حاضر برنامه «پرانتز باز» را به تهیه‌کنندگی و سردبیری خودش روی آنتن رادیو نمایش دارد. این برنامه در ایام جشنواره فیلم فجر از برج میلاد روی آنتن رفت.

دوستی درباره برنامه‌اش به قاب کوچک می‌گوید: نزدیک به 10 سال است در رادیو مشغول به کار هستم و باید بگویم که نوشتن اصلی‌ترین شغل من است. این روزها تهیه‌کنندگی و سردبیری برنامه پرانتز باز را به عهده دارم، ایده پرانتز باز از خود من بود و این برنامه چهار سالی می‌شود که روی آنتن رفته و خوشبختانه توانسته نظر شنوندگان را به خود جلب کند. من همیشه رادیو گوش می‌کنم و از داشتن چنین رسانه‌ای واقعا خوشحال هستم، اما یکی از دلایلی که باعث شد من به ساخت این برنامه بپردازم، نبود برنامه‌های خبری در رادیو بود که تصمیم گرفتم چنین ایده‌ای را بدهم. آن موقع رادیو نمایش بتازگی تاسیس شده بود و من طرحم را خدمت مدیر سابق رادیو نمایش آقای دهقان نیری بردم و تمام توضیحات را به ایشان دادم. آقای نیری بشدت از این طرح استقبال کرد و ما از روز اول که شبکه رادیویی نمایش برنامه زنده داشت برنامه را روی آنتن بردیم و برایم خیلی جالب بود که بعد از گذشت سه روز مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفتیم.

دوستی اضافه می‌کند: پرانتز باز تلاش می‌کند صریح و فراگیر باشد و همان قدر که اخبار وگزارش‌های جشنواره فیلم فجر را پوشش می‌دهیم به جشنواره مقاومت هم می‌پردازیم. برای ما همه خبرها مهم است و جای خوشحالی دارد که برنامه بخوبی با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند.

دوستی تصریح می‌کند: این برنامه رادیویی همیشه به مخاطبان احترام می‌گذارد. شاید باورش کمی سخت باشد که پرانتز باز ِیک سری مخاطبان ثابت دارد که ما به اسم و قیافه آنها را می‌شناسیم. همچنین ما در این برنامه سعی می‌کنیم که به تئاتر‌ها و سینما‌ها سر بزنیم و به نقد مسائل روز بپردازیم.

وی خاطر نشان می‌کند: از این برنامه راضی هستم و خدا را شکر توانستم تهیه چنین برنامه‌ای را به عهده بگیرم حتی اگر الان هم برنامه‌ای همانند پرانتز باز به برنامه‌های رادیویی اضافه شود برایم خیلی سخت نیست چون ما 5 ـ 4 سال از فعالیتمان می‌گذرد و همه‌مان مثل یک خانواده هستیم.

سینما 25

سینما 25 از جمله برنامه‌های شاخص شبکه رادیو تهران است که با موضوع پرداختن به جشنواره فیلم فجر به روی آنتن رفت. تهیه این برنامه به عهده اسماعیل باستانی بود او بعد از گذشت 10 سال فعالیت در عرصه رادیو، حدود سه سالی می‌شود که تهیه برنامه‌ای مختص به جشنواره فجر را به عهده دارد. باستانی با استفاده از رسانه قدیمی رادیو می‌خواهد اخبار سینما را به گوش مخاطبان خود برساند.

او در این باره می‌گوید: شبکه رادیویی تهران یکی از فعال‌ترین رسانه‌ها در پوشش اتفاق‌هایی است که در جغرافیای تهران رخ می‌دهد و بالطبع پوشش وقایع و رویدادهای جشنواره فجر یکی از وظایف برنامه ما بود. برنامه سینما 25 با این محوریت در ایام جشنواره فیلم فجر روی آنتن رفت

او با اشاره به ویژگی‌های مخاطبان رادیو می‌گوید: به نظرم بهترین مخاطبان، مخاطبان رادیویی هستند برای آن که از صداهایی که می‌شنوند در ذهن خود تصویرسازی می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: رادیو دو دسته مخاطب دارد یکی شنوندگان پاتوقی که یک شبکه را انتخاب می‌کنند و پاتوقی می‌شوند و موج رادیوشان همیشه روی آن شبکه ثابت است و دسته دیگر مخاطبان گذری هستند که حفظ کردن آنها پای آنتن خیلی مهارت می‌خواهد، چون ممکن است با کوچک‌ترین حرفی براحتی موج رادیو را عوض کند و به سراغ شبکه دیگری برود. ما سعی کردیم در این برنامه تمام جزئیات و واقعیات موجود در جشنواره را به مخاطب بگوییم. مطمئنا، شنونده موقع گوش دادن صداقت کلام را متوجه می‌شود و به محض این‌که صداقت کلام برایش جلوه کند حتما روی آن موج می‌ماند. خیلی از برنامه‌های رادیویی هستند که برای جذب مخاطب از چهره‌ها استفاده می‌کنند و ماهم سعی کردیم از افراد شاخص شبکه‌مان برای جلب مخاطبان استفاده کنیم. باستانی می‌افزاید: امسال ما تمرکزمان را روی سینمای مستند گذاشتیم و به مستند‌های خوبی مانند «من میخوام شاه بشم» ساخته مهدی گنجی و «زندگی پنهان» که یک مستند حیات وحش بود، پرداختیم.

استودیو 8

مهدی شیبانی از سال 75 تا 78 در رادیو مرکزی خراسان برنامه‌سازی کرده و به عنوان نویسنده و گزارشگر از سال 79 وارد رادیو فرهنگ شده. «استودیو 8» به تهیه‌کنندگی شیبانی از جمله برنامه‌هایی بود که در ایام جشنواره فجر با موضوع پوشش اخبار و وقایع این جشنواره روی آنتن رفت. شیبانی درباره دلایل انتخاب این اسم برای برنامه‌اش می‌گوید: انتخاب این اسم برای برنامه ادای دین به قدیمی‌ترین استودیوی رادیویی ایران که نمایش‌های رادیویی سال‌های 20 در آن ضبط شده است، بود. موضوع برنامه استودیو 8 معرفی و نقد ترانه‌های سریال‌های تلویزیونی است که از منظر ترانه و موسیقی آقای شهرام شکیبا مجری و کارشناس برنامه ما، در هر برنامه یک سریال در حال پخش و یک سریال از قدیمی‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد، این روال عادی برنامه‌مان است. در طی 11 روز جشنواره فیلم فجر، هرروز از برج میلاد برنامه را روانه آنتن کردیم. علاوه بر معرفی آثار جشنواره و اخبار مربوطه، چند آیتم ثابت نیز داشتیم که در آن سه چهار منتقد حضور داشتند و هر کدام از زوایای مختلف درباره فیلم‌ها صحبت می‌کردند. نقدمان هم بیشتر روی صدای فیلم‌ها، طراحی لباس، صداگذاری و... بود که برای هر کدام کارشناسی به برنامه دعوت می‌کردیم. درمیان برنامه‌های رادیویی که از برج میلاد پخش شد ما اولین برنامه‌ای بودیم که دست به برنامه‌سازی زدیم که در کنار برنامه‌های دیگر این شبکه یعنی پرانتز باز و دیالوگ بسیار پرشنونده بود.

وی اضافه می‌کند: نقطه ضعف ویژه برنامه‌های سینمایی، شتابزدگی و شلختگی است که شامل برنامه خودم هم بود؛ چون شما در استودیو مرکزی رادیو نیستید و ممکن است فضا خیلی آرامش نداشته باشد حتی من که تهیه‌کنندگی برنامه را به عهده دارم گاهی نمی‌توانم تمرکز لازم را برای انجام کارها داشته باشم. عجله مهمان‌ها که می‌خواهند به نقد فیلم‌ها برسند باعث می‌شود ما نتوانیم برخی از بخش‌های برنامه را روی آنتن ببریم. بنابراین زیاد وارد بحث نقد فیلم‌ها نشدیم و بیشتر به معرفی و عوامل کارها پرداختیم گرچه متاسفانه بعضی از فیلم‌ها از کیفیت خوبی برخوردار نبودند، اما ما به هر حال تلاش کردیم بسته اطلاعاتی خوبی به مخاطب بدهیم تا مخاطب فضای جشنواره را بخوبی درک کند.

محمد حسین داوودی / قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها