جام جم سرا: احتمالا اگر بشنوید که کمبود فیبر در بدنتان می‌تواند باعث بیرون‌روی بیشتر شما شود یا این‌که حتی با مصرف مواد غذایی چرب نیز می‌توان لاغر شد، دچار شگفتی شوید. این این تناقض‌ها در حوزه تغذیه وجود دارند و شناخت آنها خالی از لطف نیست.
کد خبر: ۷۷۰۲۱۹
باورهای متناقض درباره خورد و خوراک

هیچ قطعیتی در علم وجود ندارد و تغذیه نیز از این قاعده مستثنی نیست. واقعیت این است که تاثیر یک ماده غذایی در افراد متفاوت یکسان نیست. چون شرایط جسمی و روحی انسان‌ها متفاوت است و در نتیجه نسبت به مواد غذایی مختلف واکنش‌های متفاوتی نیز نشان می‌دهند. علاوه بر این خود مواد غذایی نیز دارای تناقض‌های خاص خود هستند.

احتمالا با شنیدن اینکه کمبود فیبر می‌تواند باعث بیرون‌روی شود یا با مصرف مواد غذایی چرب نیز می‌توان لاغر شد دچار شگفتی خواهید شد. اما این این تناقض‌ها در حوزه تغذیه وجود دارند و شناخت شان خالی از لطف نیست؛ چون باعث می‌شود تا وسعت دیدتان نسبت به مواد غذایی و کلا تغذیه گسترش پیدا کند.


کمبود فیبر باعث اسهال می‌شود

احتمالا شما هم شنیده باشید که کمبود فیبر باعث بروز یبوست می‌شود. این مسئله کاملا درست است. اما باید بدانید زمانی که ما یک ماده غذایی سرشار از فیبر مصرف می‌کنیم، باکتری‌های مفید موجود در روده افزایش یافته و تعادلی کامل بین میکروارگانیسم‌های «خوب» و «بد» ایجاد می‌کند. در نتیجه کار دفع راحت‌تر انجام می‌شود.
اما زمانی که فیبر کمی مصرف می‌کنید باکتری‌های مضر دست بالا را می‌گیرند و اگرچه اول مشکل یبوست ایجاد می‌شود اما احتمال بروز کولیت روده (ورم و آماس روده) ناشی از تحریک روده نیز وجود دارد؛ در نتیجه بیمار دچار اسهال می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌شود که با دریافت کافی فیبر سلامت روده‌هایتان را تضمین کنید و به فکر درمان یبوست خود باشید.


مصرف زیاد آنتی‌اکسیدان باعث اکسایش سلول‌ها می‌شود

برای سالم ماندن باید آنتی‌اکسیدان زیادی جذب کرد و معمولا مصرف مکمل‌های غذایی مثل ویتامین C، E و غیره برای مقابله با روند پیری سلول‌ها باب بوده است. اما باید بدانید که مصرف این مکمل‌ها برای همه افراد نیاز نیست. اگر به اندازه ی کافی سبزیجات (بخصوص خام)، میوه و پروتئین‌های باکیفیت مصرف می‌کنید به راحتی آنتی اکسیدان های لازم برای جوان ماندن سلول‌هایتان را دریافت می‌کنید و نیازی به مصرف مکمل ندارید؛ اما جذب آنتی‌اکسیدان بیش از اندازه نتیجه‌ای عکس می‌دهد. به این ترتیب که باعث اکسایش و آسیب به سلول‌ها شده و منجر به بروز بیماری‌های جدی می‌شود. توصیه می‌کنیم قبل از مصرف هر نوع مکملی با پزشک مشورت کنید.


«لایت‌ها» جاده‌ای یکطرفه به سمت چاقی

مواد غذایی رژیمی که به لایت معروفند، بخصوص نوشیدنی‌ها، طرفداران خاصی دارند اما مشکل اصلی افرادی که این مواد غذایی به اصطلاح کم کالری را انتخاب می‌کنند این است که تصور می‌کنند مصرف آن‌ها باعث چاقی نمی‌شود.
درست است که میزان کالری موجود در لایت‌ها کمتر است اما به این معنی نیست که باعث چاقی نمی‌شوند. اگر با این تصور در مصرف مواد غذایی رژیمی زیاده روی کنید وارد یک جاده یکطرفه چاقی خواهید شد.
از این گذشته، شیرین کننده‌های موجود در این مواد غذایی باعث می‌شود که مغز به دنبال مصرف مواد غذایی شیرین‌تر و پرکالری‌تر دیگر باشد. در نتیجه شما به طرف این مواد غذایی کشیده شوید.


هر چه چرب‌تر، لاغرتر

حدود ده سال است که برخی متخصصان تغذیه رژیم‌های لاغری سرشار از چربی را پیشنهاد می‌دهند. بدون شک عجیب و پارادوکسال است. به عقیده این متخصصان زمانی که کبد را مجبور به سوزاندن سریع‌تر چربی‌ها بکنیم، سوخت و ساز بدن نیز با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد و لاغری حاصل می‌شود. البته این رژیم نباید به مدت زمان طولانی ادامه داده شود و حتما باید تحت نظر پزشک متخصص باشد به خصوص اگر شما دچار یک بیماری مزمن باشید.


سنگ کلیه: آب مرکبات مبتلا می‌کنند یا پیشگیری؟

تاثیر مرکبات در پیشگیری از بروز سنگ‌های کلیه متفاوت است. به عنوان مثال آب پرتقال به پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک می‌کند اما لیموناد این امکان را افزایش می‌دهد. در واقع پرتقال حاوی «سیترات» و پتاسیم است که مانع از این می‌شود که اسید اوریک و اگزالات کلسیم سنگ بسازند. به طور کلی افرادی که دچار سنگ کلیه هستند باعث می‌شود هشیارتر باشند. چون مصرف این نوشیدنی‌ها به صورت ناشتا باعث درد و دل پیچه می‌شود.


قهوه باعث خواب آلودگی می‌شودقهوه

افرادی که عادت دارند روزانه چندین فنجان قهوه بنوشند به نوعی دچار اعتیاد به کافئین می‌شوند. این اعتیاد، جسمی و روحی است. این افراد با نوشیدن چندین فنجان در روز متوجه تغییراتی نخواهند شد. اما اگر همین افراد چندین ساعت متوالی قهوه ننوشند، بعد از نوشیدن اولین فنجان احساس خواب آلودگی می‌کنند. این حالت مربوط به سستی مغز می‌شود که بعد از چند ساعت کافئین دریافت کرده است.


سیب برای مقابله با یبوست یا اسهال؟

هر دو. اگر شما سیب را با پوست میل کنید فیبرهای غیرمحلول در آب جذب می‌کنید که به رفع یبوست و دفع راحت کمک می‌کنند. اما اگر از اسهال رنج می‌برید سیب را بدون پوست میل کنید؛ چون شما نیاز بیشتری به فیبرهای محلول در آب یعنی پکتین دارید. این فیبر آب را جذب کرده و خیلی زود مانع بیرون‌روی می‌شود. برای افزایش تاثیر سیب آن را پوست گرفته و اجازه دهید بماند تا قهوه‌ای شود. این کار باعث افزایش میزان تانین آن می‌شود که به تسکین و کاهش التهاب روده‌ها کمک می‌کند. (همشهری به نقل از تبیان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها