این روزها خودروهای هاچبک زیادی روانه بازار شده است که با توجه به کم مصرف بودن، برخورداری از توان پیشرانه مناسب، اتاق کوچک و امکانات خوبی که دارند بسیار مورد توجه قرار گرفتهاند. در خودروهای هاچبک صندوق عقب تقریبا حذف شده و شیشه عقب خودرو و در صندوق عقب یکی است. به این ترتیب با باز شدن در صندوق عقب میتوان علاوه بر فضایی که برای گذاشتن بار و اسباب و وسایل در نظر گرفته شده است به اتاق خودرو نیز دسترسی داشت. به طور کلی در گذشته خودروهای هاچبک در مقایسه با خودروهای معمولی یا صندوقدار کمتر مورد توجه بودند. شاید دلیل اصلی این کم توجهی شکل ظاهری این خودروها بود که اندکی غیرعادی به نظر میرسید، اما در سالهای اخیر انواع مختلفی از خودروهای هاچبک به بازار عرضه شده که طراحی جدید و زیبایی این خودروها موجب شده بسیاری از جوانان و بویژه خانمها به خرید خودروهای هاچبک علاقهمند شوند.
پژو 206 تیپ 2
نوع موتور: 4 سیلندر 8 سوپاپه (در تیپهای دیگر 16 سوپاپه است)
حجم موتور: 1360 سیسی (تیپ 6 : 1587)
حداکثر قدرت: 75 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه (تیپ 6 : 110 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه)
حداکثر گشتاور: 118 نیوتن متر در 3400 دور در دقیقه (تیپ 6 : 142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه)
جعبه دنده: 5 دنده دستی (تیپ 6 : 4 دنده خودکار )
شتاب صفر تا صد: 14.1 ثانیه (تیپ 6: 11.4 ثانیه)
حداکثر سرعت: 170 کیلومتر در ساعت
وزن خودرو: 1024 کیلوگرم (تیپ 6 : 1096 کیلوگرم)
مصرف سوخت ترکیبی: 6.3 لیتر در هر صد کیلومتر
قیمت خودرو در بازار آزاد: 33 تا 46 میلیون تومان (در تیپهای مختلف)
پژو 206 یکی از پرطرفدارترین خودروهای هاچبک در ایران است. اگرچه این خودرو 15 سال پیش طراحی شده، اما بر خلاف دیگر خودروهای همسن و سال خود هنوز رنگ کهنگی و پیری به خود نگرفته است و همچنان از نظر ظاهری خودروی زیبایی به نظر میرسد. با توجه به گشتاور بهتر و وزن کمتر در مقایسه با ام.وی.ام 315 شتاب بیشتری دارد. سیستم ترمز در این خودرو بسیار مجهزتر و یک سر و گردن بالاتر از ام.وی.ام 315 است. به طور کلی گفته میشود این خودرو از نظر سواری بیعیب و نقص است و تنها ایرادی که به این ماشین گرفته میشود فضای محدود در نظر گرفته شده برای سرنشینان عقب خودرو است. طراحی این خودرو در سالهای اخیر تغییری نکرده، اما طراحی و تولید این خودرو در گذشته بر اساس آخرین دستاوردهای مهندسی و استانداردهای روز دنیا انجام شده و همین ویژگی موجب شده است پژو 206 بتواند کماکان رقیبی جدی برای بسیاری از خودروهای امروزی باشد. شتاب بالا، قابلیتهای دینامیکی و مصرف پایین سوخت از جمله ویژگیهای منحصر بهفرد این خودرو است. یکی از ویژگیهای منفی پژو 206 حجم صندوق عقب این خودرو است که با کمک باربندهای صندوق مانند میتوان این مشکل را تاحدی برطرف کرد. گرچه این خودرو از ایمنی بالایی برخوردار است، اما در سرعتهای بالاتر از 120 کیلومتر در ساعت ایمنی آن کاهش پیدا کرده و امکان واژگون شدن خودرو وجود دارد. پژو 206 در تیپهای مختلفی به بازار عرضه میشود که این تیپ بندی با توجه به تغییرات در امکانات در نظر گرفته شده موجب ایجاد سهولت در انتخاب محصول با توجه به هزینه در نظر گرفته شده برای خرید خودرو میشود. پژو 206 تیپ 2 و تیپ 5 در مقایسه بسیار پرفروشتر بوده است.
ام.وی.ام 315
نوع موتور: 4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور: 1497 سیسی
حداکثر قدرت: 107 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور: 140 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه
جعبه دنده: 5 دنده دستی
شتاب صفر تا صد: 11 ثانیه
حداکثر سرعت: 170 کیلومتر در ساعت
وزن خودرو: 1210 کیلوگرم
مصرف سوخت ترکیبی: 6.5 لیتر در هر صد کیلومتر
قیمت خودرو در بازار آزاد: 38 تا 40 میلیون تومان
در گذشته به نظر میرسد اغلب خودورهای هاچبک اندکی به دور از خلاقیت طراحی شدهاند اما در حقیقت تصور خودروسازان این بود که این نوع طراحی برای خودروهای هاچبک بسیار مناسب است. این هاچبک برخلاف خودروهای هاچبک قدیمی از نظر شکل ظاهری بسیار خلاقانه طراحی شده است. اگر از چهره تکراری پژو 206 به عنوان یکی از پرطرفدارترین خودروهای هاچبک در ایران خسته شدهاید و به دنبال تنوع میگردید شاید این محصول نوظهور بتواند گزینه مناسبی برای شما باشد. البته باید این نکته را به خاطر داشته باشید که این یک رقیب چینی است. عدهای بر این باورند نمای جلو این خودرو شباهت زیادی به پژو 206 دارد و به همین دلیل زیبا به نظر میرسد. در مقابل عدهای دیگر میگویند رینگهای اسپرت و کم عرض بودن شیشههای این خودرو از جمله ویژگیهایی است که موجب زیبایی شکل ظاهری ام.وی.ام 315 شده است. اگر با توجه به بودجه و امکانات مورد انتظارتان از یک خودرو این هاچبک را انتخاب کنید میتوانید مطمئن باشید کسی شما را بدسلیقه خطاب نمیکند. از نظر طراحی داخلی ام.وی.ام 315 در مقایسه با پژو 206 بسیار پر زرق و برقتر به نظر میرسد، اما از نظر کیفیت و سبک طراحی پژو 206 برنده این رقابت است. ام.وی.ام 315 در مقایسه با پژو 206 حجم موتور کمتر و وزن بیشتری دارد و اختلاف وزن 200 کیلویی این دو خودرو با هم میتواند در رانندگی بسیار اثرگذار باشد. معمولا خودروسازان چینی در تولید خودرو امکانات را قربانی کیفیت میکنند. ام.وی.ام 315 به طیف وسیعی از امکانات مختلف مجهز شده است و در مقایسه با دیگر رقبا از نظر امکانات رفاهی چیزی کم ندارد. اگر بخواهید از بین پژو 206 و ام.وی.ام 315 یکی را انتخاب کنید، با توجه به این که از نظر امکانات، طراحی و شتاب تفاوت زیادی بین آنها وجود ندارد، انتخاب سختی است و کاملا به سلیقه و نظر شخصی شما وابسته است. مگر این که بخواهید پژو 206 تیپ 6 را انتخاب کنید که در این صورت با توجه به داشتن دنده اتوماتیک به ام.وی.ام 315 ارجحیت دارد.
مزدا 2
نوع موتور: 4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور: 1498 سیسی
حداکثر قدرت: 102 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور: 135 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
جعبه دنده: 4 دنده اتوماتیک تیپ ترونیک
شتاب صفر تا صد: 11 ثانیه
حداکثر سرعت: 175 کیلومتر در ساعت
وزن خودرو: 1055کیلوگرم
مصرف سوخت ترکیبی: 6.3 لیتر در هر صد کیلومتر
قیمت خودرو در بازار آزاد: 76 میلیون تومان
نسل اول این خودرو از سال 1997 تا 2002 روانه بازارهای جهانی شد. سال 2003 بر اساس پیشنهادهای مطرح شده از سوی مشتریان در طراحی این خودرو تغییراتی ایجاد شد. از سال 2008 تا 2011 نسل سوم این خودرو در بازارهای جهانی عرضه شد. اکنون آخرین مدل این خودرو که از نظر ایمنی، مصرف سوخت و راحتی در سفر تغییراتی را پشت سر گذاشته همزمان با اروپا و آمریکا در ایران عرضه شده است. نسل سوم مزدا 2 هاچبک از نظر طراحی و خصوصیات دینامیکی بینقص است. آنچه در فضای داخلی این خودرو بیش از هر ویژگی دیگری مورد توجه قرار میگیرد طراحی جدید صفحههای کیلومترشمار و سرعت سنج است که در آن سطوح سیاه با اعداد سفید جایگزین نمایشگرهای سفید با اعداد سیاه شده است. به طور کلی این خودرو نهتنها از نظر طراحی بیرونی بلکه از نظر طراحی داخلی نیز به سبک اسپرت نزدیکتر شده است. بسیاری از متخصصان و کارشناسان خودرو بر این باورند که نسلهای قبلی مزدا 2 نمیتوانست رقیب جدی برای پژو 206 باشد اما نسل جدید این خودرو با توجه به اصلاحات انجام شده در بخشهای مختلف و تغییراتی که از نظر ایمنی، امکانات و طراحی در آن ایجاد شده برگ برنده را از آن خود کرده است. البته باید این نکته را مد نظر قرار داد که هزینه تعمیر و نگهداری مزدا 2 در مقایسه با یک خودرو داخلی مانند پژو 206 که قطعات و لوازم یدکی موردنیاز آن براحتی در دسترس است، به مراتب بسیار بیشتر است. اگرچه اروپاییها بر این باورند این هاچبک در مقایسه با دیگر خودروهای هاچبک نمیتواند حرف زیادی برای گفتن داشته باشد، اما در مقایسه با دیگر خودروهایی که ما در اینجا مورد بررسی قرار دادهایم در صدر قرار میگیرد.
تویوتا یاریس
نوع موتور: 4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور: 1298 سیسی
حداکثر قدرت: 84 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور: 121 نیوتن متر در 4400 دور در دقیقه
جعبه دنده: 4 دنده اتوماتیک
شتاب صفر تا صد: 14 ثانیه
حداکثر سرعت: 165 کیلومتر در ساعت
وزن خودرو: 1010کیلوگرم
مصرف سوخت ترکیبی: 6.5 لیتر در هر صد کیلومتر
قیمت خودرو در بازار آزاد: 107 میلیون تومان
تویوتا یاریس که در بعضی کشورها از آن با عنوان VIOS نام برده میشود خودرو جوانی است. نسل اول این خودرو سال 2002 معرفی شد که در بازار ایران عرضه نشد. پنج سال بعد نسل دوم تویوتا یاریس معرفی شد. سال 2012 نسل سوم این خودرو به بازارهای جهانی راه یافت. بیشک تویوتا یاریس یکی از بهترین خودروهایی است که در گروه خودروهای هاچبک قرار میگیرد.
تویوتا یاریس هاچبک کوچکترین عضو خانواده تویوتاست. گرچه شاید امکانات پر زرق و برق خودروهای امروزی را نداشته باشد، اما بدون شک خودرویی است که از نظر عملکرد بینقص بوده واز دوام بالایی برخوردار است. یاریس هاچبک از نظر مهندسی از بالاترین امکانات برخوردار است، اما از نظر کیفیت بخشهای داخلی و امکانات نمیتواند توجه هر مصرف کنندهای را به خود جلب کند. اگر بخواهیم خودروهای مشابه یاریس هاچبک را از نظر طراحی داخلی رتبه بندی کنیم باید بپذیریم نمیتواند امتیاز خوبی کسب کند. اگر شرکت خودروسازی تویوتا در کنار قابلیتهای فنی و کیفی این خودرو در طراحی داخلی آن سلیقه بیشتری به خرج میداد یاریس هاچبک میتوانست یک سر و گردن بالاتر از خودروهای رقیب باشد. اگر از جمله افرادی هستید که عملکرد فنی خودرو و راحتی و جادار بودن آن در خرید خودرو بیش از هر ویژگی دیگری برای شما اهمیت دارد و از نظر هزینه محدودیتی ندارید در میان خودروهای مورد بررسی در این مقاله، تویوتا یاریس و مزدا 2 بهترین انتخاب خواهد بود. یاریس از کیفیت بالا و از دید خوبی برخوردار است که این ویژگی موجب میشود راننده نسبت به اطراف تسلط کافی داشته باشد.
تیبا 2
نوع موتور: 4 سیلندر 8 سوپاپه
حجم موتور: 1503 سیسی
حداکثر قدرت: 87 اسب بخار در 5300 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور: 128 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
جعبه دنده: 5 دنده دستی
وزن خودرو: 1035کیلوگرم
مصرف سوخت ترکیبی: 6.9 لیتر در هر صد کیلومتر
قیمت خودرو در بازار آزاد: 26 تا 27 میلیون تومان
پس از عرضه خودرو سدان تیبا، شرکت خودروسازی سایپا از عرضه تیبا 2 که مدل هاچبک این خودرو است خبر داد. پیش از رونمایی از این خودرو بسیاری از افراد بر این باور بودند تیبا 2 از نظر شکل ظاهری تفاوت زیادی با تیبا سدان ندارد و تنها تفاوت آن در مقایسه با مدل صندوقدار این خودرو نمای عقبی خودرو خواهد بود. به گفته مسئولان و متخصصان این شرکت خودروسازی علاوه بر نمای عقبی خودرو که تفاوت اصلی این مدل با مدل سدان تیبا به شمار میآید در بخش داخلی سقف خودرو، بخش عقبی دیوارهها، کفی عقب و به موازات آن در بسیاری از قطعات و بخشهای دیگر مرتبط با این بخشها نیز تغییراتی ایجاد شده است که نمای داخلی و بیرونی این خودروی را از تیبا سدان متفاوت میکند. تاشو بودن صندلیهای عقب به منظور افزایش فضای صندوق عقب یکی دیگر از ویژگیهای در نظر گرفته شده برای این خودرو است. تیبا 2 خودروی جوانی است و حدود یک سال از عرضه این خودرو به بازار میگذرد. بنابراین خیلی زود است که بخواهیم ویژگیها و مشخصات این خودرو را در مقایسه با دیگر خودروهای هاچبک مانند پژو 206 که هنوز هم به عنوان یکی از خودروهای هاچبک پرطرفدار نزد جوانان مطرح است، مورد بررسی قرار دهیم. سهولت دسترسی به خدمات پس از فروش و لوازم یدکی خودرو و همچنین کم مصرف بودن این خودرو در کنار پایین بودن قیمت آن در مقایسه با دیگر خودروهای هاچبک موجود در بازار از جمله ویژگیهایی است که میتواند مورد توجه بسیاری از مصرفکنندگان و بخصوص جوانان و خانمها قرار گیرد.
فرانک فراهانیجم / گروه دانش
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد