بازیکنان هندبال ایران در جنگ نابرابر با تیم‌های دنیا عملکرد مهارتی خود را به نمایش گذاشتند

دلبستگی هندبال به وجود ستاره ها

وقتی فرانسه و قطر، فینال بازی‌های جهانی هندبال را در دوحه برگزار می‌کردند، یک عده از خبرنگاران ایرانی که در تالار برگزاری مسابقه حضور داشتند از یکدیگر می‌پرسیدند در صورت قهرمانی قطری‌ها، شنیدن سرود ملی از زبان بازیکنان تیم ملی قطر چگونه است؟
کد خبر: ۷۶۸۶۸۲

رقابت‌های جهانی هندبال با همه حواشی خود به پایان رسید و فرانسوی‌ها برای پنجمین بار در تاریخ برگزاری این پیکارها قهرمان شدند تا قطری‌های تبعه، زحمت خواندن سرود ملی را به خود ندهند، هر چند تا پیش از بازی پایانی در مسابقه‌های متعدد، آنها طوری سرود ملی را از بر کرده بودند که نمی‌شد ایرادی از حافظه‌شان گرفت.

برتری تیم ملی قطر در بازی‌های جهانی بویژه مقابل آلمان و راهیابی آنها به فینال مسابقه‌ها، جهان هندبال را در مسابقه‌های سال 2015 واقعا شگفت‌زده کرد. پیام دیگر نایب‌قهرمانی قطر، اما برای ایران بود که پیکارهای قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک 2016 ریودوژانیرو را برای تیم ملی هندبال ایران سخت‌تر از همیشه کرده است. این دو تیم همراه تیم‌های آسیایی دیگر باید برای گرفتن سهمیه، در رقابت‌های آسیا که آبان 1394 برگزار می‌شود به میدان بروند.

یک سال مانده به انتخابی المپیک ریو، هندبال ایران نخستین حضور خود را در جام جهانی هندبال (2015 قطر) با پنج شکست برابر تیم‌های کرواسی، مقدونیه، اتریش، بوسنی و تونس و دو برد مقابل شیلی و عربستان و عنوان 21 دنیا به پایان رساند. به دست آوردن این عنوان در شرایطی که هندبال ایران با نسلی از بازیکنان شایسته به اوج پختگی و تجربه رسیده است، در اوضاع بی‌برنامگی این ورزش کمی دردناک است.

غیرکارشناسی مثل هندبال

هندبال ایران برای بازی‌های جهانی برنامه‌ای نداشت و در رده بیست و یکم دنیا قرار گرفت. در بازی‌های آسیایی نیز همین طور بود؛ بی‌برنامه با تصمیم‌های غیرکارشناسی که سرانجام عنوان چهارم رقابت‌های اینچئون کره جنوبی را نصیب این ورزش کرد.

هندبال با وقفه‌های طولانی‌مدت و بی‌ثباتی در مدیریت در یک سال گذشته از مدار برنامه‌ریزی خارج شده و از این پس باید به فکر جام ملت‌های آسیا و انتخابی المپیک باشد که رسیدن به قهرمانی یا گرفتن سهمیه المپیک با حضور قطر دشوار شده است.

علیرضا حبیبی، مربی تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با جام‌جم به سختی‌های کار در ماه‌های آینده اشاره می‌کند و می‌گوید: نخست باید وضع مدیریت هندبال مشخص شود. متاسفانه بی‌ثباتی در مدیریت، بلاتکلیفی در برنامه‌ریزی این ورزش به وجود آورده است. وزارت ورزش و جوانان بیست و پنجم بهمن را زمان برگزاری مجمع اعلام کرده است و امیدوارم با انتخاب رئیس جدید، هندبال از این بلاتکلیفی خارج شود.

بازیکنان ایرانی برنده رقابت نابرابر

تجربه حضور مسابقاتی در سطح جهان، برای هندبال ایران مناسب است، اما کدام مدیر با چه برنامه‌ای می‌خواهد از تجربیات به دست آمده در رقابت‌های جهانی قطر استفاده کند؟ پاسخ به این پرسش را باید در پایان روز انتخابات هندبال گرفت که بیست و پنجم بهمن برگزار می‌شود.

تیم ایران در رقابت‌های جهانی با چهار تیم اروپایی همگروه بود و بازی با این تیم‌ها که بازیکنان‌شان در تیم‌های بزرگ باشگاهی دنیا توپ می‌زنند برای هندبالیست‌های ایرانی تجربیات ارزنده‌ای به دنبال داشت. بازیکنان ایرانی در جدال نابرابر با تیم‌های حریف، عملکرد مهارتی قابل قبولی داشتند.

حبیبی درباره حضور بازیکنان مان در این رقابت‌ها می‌گوید: تجربیاتی که هندبال از این بازی‌ها به دست آورد مفید بود، اما باید به سطحی برسیم که دیگر واهمه‌ای برای حضور در چنین عرصه‌هایی نداشته باشیم. هندبال ایران در یک پروسه زمانی بلندمدت به کارهای اساسی برای رسیدن به جایگاه جهانی نیاز دارد.

مربی تیم ملی هندبال درباره احتمال به‌کارگیری بازیکنان ایرانی با توجه به درخشش فردی برخی از آنها در تیم‌های خارجی می‌گوید: بازیکنان ما شرایط بسیار خوبی در بازی‌ها داشتند و می‌توانند در لیگ‌های اروپا بازی کنند همان گونه که تاکنون نیز این اتفاق افتاد و از ایران بازیکنانی به لیگ‌های مطرح ازجمله مجارستان رفتند.

در بازی‌های جهانی برادران استکی ثابت کردند می‌توانند در سطحی بالاتر از لیگ ایران بازی کنند. حبیبی نیز این مطلب را تائید می‌کند و می‌گوید: بازیکنان ایران مانند رجبی، موسوی، بابا صفری ممکن است با پیشنهاد خوبی روبه‌رو شوند همان گونه که تاکنون هم از سوی تیم‌های مجارستانی و عراقی در بورس بودند.برادران استکی قابلیت بازی کردن در لیگ‌های فرانسه و آلمان را دارند. من از جزئیات انتقال هیچ کدام از بازیکنان تیم ملی مطلع نیستم، اما احساس می‌کنم تا فصل بعد چند نفر از بازیکنان تیم ملی ایران از سوی باشگاه‌های خارجی مشتری پیدا می‌کنند.

نامزدهای انتخاباتی

حجت‌الله خطیب، ابوالحسن مهدوی، توفیق کابلی، خسرو نصیری، حمیدآقا علی‌نژاد، حمیدرضا عباسی، حمید مدنی، رامین ولایتی و رضا بهدری در مجمع انتخابات ریاست هندبال ثبت‌نام کرده‌اند که بیست و پنجم بهمن نام رئیس جدید پس از رای‌گیری از میان این نفرات بیرون می‌آید. اهالی هندبال انتخاب مدیری لایق و دارای سوابق و کارنامه در این ورزش را انتظار می‌کشند تا مشکلات این ورزش را بدرستی بشناسد و برای برطرف کردن آنها زمان و انرژی بیهوده صرف نکند.

با این حال از روزی که وزارت ورزش و جوانان صلاحیت هر ده نفر را تائید کرد گمانه‌زنی‌ها برای موفقیت برخی نفرات بیشتر شد. وزارت ورزش و جوانان مانند مجامعی که تاکنون برگزار شده مدعی است از نامزد خاصی حمایت نمی‌کند با وجود این بحث انتخابات همیشه با گمانه‌زنی‌های مختلف درباره افراد گوناگون پیگیری می‌شود. به طور مثال شنیده شده نامزدی که مورد حمایت یکی از باشگاه‌های شرق کشور است از طریق برخی مدیران قبلی و نایب‌رئیس کنونی فدراسیون پیشنهاد کرده است به هر هیات صد میلیون تومان بابت رای پرداخت می‌کند! بازار شایعات و داغی انتخابات است دیگر.

وقفه‌های طولانی لیگ برتر

چند روز قبل از برگزاری مجمع انتخابات ریاست فدراسیون هندبال، رقابت‌های لیگ برتر هندبال بعد از وقفه‌ای طولانی مدت از سرگرفته می‌شود.

حبــیبی، مــربی تیم ملی و سرمربی ثامن‌الحجج مشهد درباره این وقفه بلندمدت می‌گوید: این وقفه بیشتر به نفع تیم‌هایی شد که کمتر تمرین کرده بودند. آنها اکنون می‌توانند با آمادگی بیشتر روانه بازی‌ها شوند. بی‌برنامگی‌های هندبال در سال جاری یقه لیگ برتر را هم بد جوری گرفت به طوری که لیگ امسال خیلی دیر شروع شد. ابتدا قرار بود تیر یا مرداد لیگ برتر راه‌اندازی شود تا بازی‌های آسیایی اینچئون، جام باشگاه‌های آسیا و جام جهانی، تیم‌های ملی و باشگاهی از اثرات بازی بازیکنان در لیگ برتر بهره‌مند شوند در صورتی که چنین اتفاقی نیفتاد و اینک لیگ برتر به موقع که شروع نشد هیچ، تا پایان سال هم تمام نمی‌شود. این وقفه‌های چند ماهه قبل از شروع لیگ برتر در جریان برگزاری بازی‌ها مشکلات زیادی بویژه برای تیم‌های بی‌پول ایجاد کرده است. طولانی شدن یک فصل رقابت‌ها با وجود تنگناهای سرمایه‌ای تعداد زیادی از تیم‌ها به ضرر هندبال می‌شود. در شرایط کنونی تیم صبای قم به دلیل مشکلات مالی ساز جدایی از لیگ برتر زده است، هر چند مسئولان تیم قمی می‌گویند بچه‌های تیم به ادامه بازی‌ها فکر می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها