مدیر پروژه موتور جستجوگر فارسی «پارسی‌جو» گفت: در حال حاضر 2.5 درصد ترافیک گوگل در بین کشورهای دنیا مربوط به کاربران ایرانی است.
کد خبر: ۷۶۷۴۸۶
با جستجوگر «پارسی‌جو» بیشتر آشنا شوید

به گزارش جام جم کلیک: علی‌محمد زارع، چهارشنبه شب در مراسم رونمایی از موتور جستجوگر «پارسی جو» با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: در شرایطی که 2.5 درصد ترافیک گوگل از استفاده کاربران ایرانی ناشی می‌شود و روزانه 100 میلیون از پرس و جوهای ارسال شده به گوگل از ایران است، راه‌اندازی یک موتور جستجوگر بومی بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به مزیت‌های موتور جستجوی بومی عنوان کرد: بازاری بی‌رقیت برای تبلیغات هدفمند و محلی، ارزش افزوده اطلاعاتی، اهمیت به لحاظ فرهنگی و اجتماعی، بستری برای ساماندهی فضای مجازی و ... از مزیت‌های موتور جستجوی بومی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد همچنین شناخت بهتر زبان و فرهنگ، ارائه سرویس‌های بومی متناسب با نیاز جامعه، دسترسی موتورهای بومی به اطلاعات داخلی و سازمانی نیز از دلایل موفقیت موتورهای جستجوی بومی است.

وی با تشریح موتور جستجوگر «پارسی جو» و فعالیت‌های انجام شده بر روی آن عنوان کرد: این پروژه از سال 1380 آغاز شد و فاز تحقیقاتی آن در شهریور 87 شروع شد و زمان آغاز پیاده‌سازی آن نیز از مهر ماه 88 بود و نسخه اولیه این جستجوگر نیز در سال 1389 راه‌اندازی شد.

زارع با اشاره به سرویس‌های پارسی‌جو یادآور شد: تلاش شده این مرورگر متفاوت از سایر مرورگرهای مشابه خارجی باشد و البته این مرورگر به این شکل نخواهد ماند به زودی ارتقا خواهد یافت.

وی ادامه داد: در حال حاضر 300 میلیون صفحه بر روی این مرورگر بارگذاری شده که به زودی به 600 میلیون صفحه خواهد رسید.

زارع خاطر نشان کرد: پارسی‌جو در حال حاضر پرس و جوها را در 40 میلیون صفحه جستجو می‌کند که به زودی این میزان به 100 میلیون صفحه خواهد رسید.

وی همچنین از ایجاد سرویس موسیقی بر روی این مرورگر خبر داد و بیان کرد: از یک سال پیش که این سرویس بر روی پارسی جو نصب شده، استقبال خوبی از آن صورت گرفته و امکان شنیدن و دانلود موسیقی به طور همزمان در آن فراهم است.

مدیر پروژه پارسی‌جو از ارائه سرویس‌های بومی مبتنی بر مکان بر روی این جستجوگر خبر داد و یادآور شد: نسخه جدید آن به زودی با 45 لایه اطلاعاتی روی وب قرار می‌گیرد.

وی همچنین به بیان ویژگی‌های سرویس‌های مختلف این جستجوگر پرداخت و بیان کرد: نسخه موبایل پارسی‌جو نیز به بهره‌براری رسیده است.

زارع، ارائه سرویس‌های اصلی جستجو از طریق درگاه رسمی کشور و محتوای امن، ارائه سرویس‌های جستجوی بومی مورد نیاز مردم، ارائه سرویس‌ها به صورت مناسب در اینترانت کشور، توسعه، نگهداری و مدیریت شبانه‌روزی و عدم قطعی کارکرد بر سرویس‌ها را از نقاط قوت جستجوگر پارسی برشمرد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون 40 نیروی متخصص در حوزه فناوری اطلاعات بر روی این پروژه مشغول به کار هستند، عنوان کرد: چشم‌انداز آینده ترسیم شده برای این جستجوگر، رساندن تعداد پرس و جو در سال اول به 2 میلیون، در سال دوم به 3 میلیون و در سال چهارم به 8 میلیون است.

زارع خاطر نشان کرد: تاکنون ظرفیت پاسخگویی به 4 میلیون جستجو بر روی این مرورگر بومی وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد ادامه داد: یکی دیگر از اصلی‌ترین چشم‌‌اندازهای ما، پیوستن به جمع 10 سایت اول ایران در انتهای سال دوم فعالیت و رسیدن به خودکفایی مالی در انتهای سال سوم است.

این مرورگر با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها