به نظر می رسد خبر راه اندازی موتور جستجوی ملی در دهه فجر جدی تر از گذشته باشد، زیرا معاون وزیر ارتباطات امروز در گفت و گو با ایسنا نام دو موتور جستجوی ملی را مطرح نموده است.
کد خبر: ۷۶۶۰۰۴
«پارسی جو» و «گُرگُر»، دو موتور جستجوی ملی

به گزارش جام جم کلیک: سال هاست که بحث ارائه موتور جستجوی ملی و بومی بر سر زبان ها افتاده و درباره راه اندازی طرح حمایت از برنامه نویسان داخلی آن، سخن به میان می آید.

به نظر می رسد خبر راه اندازی موتور جستجوی ملی در دهه فجر جدی تر از گذشته باشد، زیرا معاون وزیر ارتباطات امروز در گفت و گو با ایسنا نام دو موتور جستجوی ملی را مطرح نموده است.

«پارسی جو» که یکبار در سال ۹۱ توسط مسئولان وقت وزارت خانه به عنوان موتور جستجوی بومی معرفی شده بود و از سال ۸۹ در وضعیت آنلاین قرار دارد به همراه «گُرگُر» تا چند روز دیگر به عنوان اولین موتور جستجوهای ملی رونمایی خواهند شد.

معاون برنامه ریزی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره میزان سرمایه گذاری بر روی این طرح اظهار کرد: بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از موتورهای جستجوی ملی بودجه پیش بینی شده که بخشی از آن تا کنون اختصاص یافته است و بخش دیگر نیز به مرور زمان به این پروژه ها تخصیص داده می شود.

برات قنبری گفت: یکی از سیاست‌ های وزارت ارتباطات در دولت فعلی حمایت از تولیدات ملی در زمینه‌ های مختلف است که در این رابطه مقرر گردیده که دو موتور جستجوی ملی همزمان با دهه فجر رونمایی شوند.

وی اضافه کرد: با توجه به حمایت های دولت یازدهم از ورود بخش خصوصی به این فضا، تا به حال چندین شرکت برای راه اندازی موتور جستجوی ملی اعلام آمادگی کرده اند که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سعی دارد فضا را برای فعالیت این شرکت ها محیا نماید.

معاون برنامه ریزی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به اینکه «موتور جستجوی «پارسی جو» مدت ها قبل فعالیت خود را آغاز کرده، پس چگونه وزارت ارتباطات بر روی این پروژه تاثیر گذار بوده است؟»، توضیح داد: این پروژه جستجو از سوی دانشگاه یزد راه‌ اندازی شد و اکنون نیز آخرین خبری که درباره آن می‌ توان اشاره کرد این است که متولیان طرح مذکور به ۱۵۰ سرور نیاز داشتند که در حال حاضر این تجهیزات خریداری گشته و علاوه بر آن در حوزه‌ های دیگری مانند پهنای باند، هزینه‌ های انتقال و سایر هزینه‌ های موجود، وزارت ارتباطات به حمایت از این شرکت خواهد پرداخت.

منبع: دیجیاتو

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
ش
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
۰
۱
فقط پارسی جو
مریم
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
۰
۱
خداوند در تمامی لحظه های زندگی حامی ونگهبان شما دل همه را شاد كردید. شما هارا به امام عصر می سپارم امید وارم همیشه موفق باشید.
مرضیه
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
۰
۱
همیشه در ارزوی این بودم كه یك جستجو گر فارسی در اختیار داشتیم تا از شر سایت های غیر اخلاقی خلاص شویم ، خدا پشت و پناه شما باشد.

نیازمندی ها