17 جزیره بکر و زیبا چون نگینی ارزشمند در آب‌های نیلگون خلیج فارس و جنوب کشور می‌درخشد، بدون این‌که از این ظرفیت تاکنون در جهت جذب گردشگر و توسعه اقتصادی ساکنان این جزایر استفاده بهینه‌ای شده باشد.
کد خبر: ۷۶۶۸۶۰

به گفته کارشناسان نبود توسعه عمرانی و زیرساخت‌های این جزایر مهم‌ترین عامل عقب‌افتادگی آنها در بخش‌های مختلف است؛ امری که توجه اعضای کمیسیون عمران مجلس را نیز به خود جلب کرده است تا راه‌های توسعه این جزایر را از طریق مجلس پیگیری کنند.

در همین زمینه رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از پیگیری احیای ردیف بودجه عمران جزایر کشور از سال آینده با قید فوریت در مجلس خبر می‌دهد.سیدمهدی هاشمی که طی روزهای گذشته به همراه اعضای کمیسیون عمران مجلس بازدیدی از جزایر هرمزگان داشته است، در گفت‌وگو با ایرنا می افزاید: گرچه جزیره هرمز نسبت به گذشته رشد زیادی داشته است، اما این جزیره نسبت به آن چیزی که باید باشد، فاصله زیادی دارد و هرمزگان، استانی ملی و متعلق به همه است و نقش جزیره هرمز حتی فراملی است و همه وظیفه داریم هرچه بیشتر به مردم این منطقه خدمت کنیم.از 17 جزیره موجود در خلیج‌فارس، 14 مورد آن در استان هرمزگان و سه جزیره در استان بوشهر واقع شده است. کیش، قشم، هندورابی، لارک، تنب کوچک، تنب بزرگ، ابوموسی، هرمز، سیریک، هنگام، لاوان، فارور و بنی فارور جزایری هستند که در این استان قرار دارد، اما بجز کیش و قشم که جزو مناطق آزاد کشور بوده و به همین دلیل کم و بیش از رونق اقتصادی برخوردار است، دیگر جزایر استان در شرایط مناسبی به لحاظ اقتصادی و عمرانی قرار ندارد.

نماینده هرمزگان در این باره به جام‌جم می‌گوید: جزایر این استان متفاوت بوده و به دو بخش تقسیم می‌شود؛ جزایر مسکونی با تراکم جمعیتی بالا همچون قشم، کیش و هرمز و جزایر مسکونی با جمعیت کم مانند ابوموسی، سیریک، تنب بزرگ و کوچک، هنگام، لاوان و لارک که جزایر گروه دوم با وجود جمعیت پایین، از نظر موقعیت جغرافیایی و استراتژیک بسیار حائز اهمیت است.به گفته سید عبدالکریم هاشمی از آنجا که راه دسترسی به این جزایر فقط از طریق آبی امکان پذیر است و آب اطراف این جزایر را گرفته، این جزایر از شرایط ویژه‌ای برای جذب توریسم و توسعه صنعت گردشگری منطقه و کشور برخوردار است، اما این ظرفیت ویژه تا حدی از نگاه مسئولان به دور مانده است، به طوری که زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه این صنعت هنوز در این جزایر اجرایی نشده است.

نبود راه ارتباطی

وی نبود نیروگاه‌های برق، آب شرب و راه‌های مناسب را از کمبودهای اصلی این جزایر عنوان می‌کند و می‌افزاید: از آنجا که این جزایر با سرزمین اصلی خود یعنی هرمزگان ارتباطی از مسیر خشکی ندارند، بنابراین برق آنها از طریق ژنراتور تامین می‌شود که اولا حتی با مصرف اندک بسیار هزینه‌بر است و ثانیا به دلیل شرجی بودن هوا، هزینه نگهداری آنها نیز سنگین بوده و زود مستهلک می‌شود. آب این جزایر نیز بجز هرمز که با یک خط انتقالی به شبکه آب بندرعباس متصل است، عمدتا از طریق آب شیرین‌کن‌ها تامین می‌شود که چون متولی آن بخش خصوصی است، دولت باید ابتدا این آب را خریداری و سپس با سوبسید به ساکنان جزایر بفروشد، که به دلیل گران بودن و نبود اعتبار، در پاره‌ای اوقات این خرید انجام نمی‌شود و به همین دلیل جزایری چون قشم با کمبود شدید آب شرب بویژه در روستاها مواجه هستند.نماینده میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد با اشاره به این‌که راه‌های ارتباطی داخلی این جزایر بویژه قشم، هرمز، لاوان و لارک نیز وضع مناسبی ندارد، یادآور می‌شود که در زمینه طرح‌های گردشگری نیز تاکنون کار خاصی نشده، چون باید بخش خصوصی وارد شود که ورود این بخش هم نیازمند آماده‌سازی شرایط و زیرساخت‌هاست.

هاشمی با اشاره به این‌که رفع این کمبودها با اعتبارات اندک استانی امکان‌پذیر نیست، خاطرنشان می‌کند: از آنجا که این جزایر متعلق به تمام کشور بوده و منافع آن نیز به عموم هموطنان خواهد رسید، معتقدیم باید اعتبار جداگانه‌ای برای توسعه و آبادانی این جزایر در بودجه سال آینده در نظر گرفته شود.معاون امور جزایر استان هرمزگان نیز با اشاره به این‌که جزایر کشور و بویژه جزایر استان هرمزگان در بخش‌های مختلف اقتصادی و گردشگری از توانمندی‌های خاصی برخوردار است که تاکنون از این ظرفیت‌ها به‌درستی استفاده نشده است، به جام‌جم می‌گوید: برای مثال می‌توان به دو جزیره کیش و قشم اشاره کرد که پس از توجه ویژه به این جزایر و قرار گرفتن در زمره مناطق آزاد کشور، شاهد نقش بزرگ آنها در تحول اقتصادی و گردشگری کشور هستیم و این در حالی است که تمام جزایر استان از این توانمندی برخوردار است.

آرش رضایی، نبود زیرساخت‌های مناسب را از عمده مشکلات این جزایر در مسیر توسعه عنوان می‌کند و با اشاره به این‌که زیرساخت‌ها و امکانات موجود فقط در حد پاسخگویی به نیاز ساکنان این جزایر است و نه بیشتر می‌افزاید: با این همه در حال برنامه‌ریزی و تدوین طرح‌هایی برای توسعه این جزایر هستیم، به‌طور مثال طرح منطقه آزاد شدن جزیره هرمز اکنون در دستور کار بوده و به تائید مجلس و دولت نیز رسیده است و اکنون مراحل مقدماتی خود را طی می‌کند که در صورت اجرایی شدن ، تاثیر بسزایی در رونق جزیره و منطقه خواهد داشت.

توسعه جزایر جنوب کشور خواست دولت نیز هست، به‌طوری که روحانی، رئیس‌جمهور در فروردین امسال با حضور در جزیره هندورابی و بازدید از اقدامات انجام شده در بخش گردشگری، بر این مهم تاکید کرد و آن را از سیاست‌های دولت یازدهم عنوان کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها