رنگ و بوم انقلاب بر بام گالری‌ها

از امروز هفتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در موسسه صبا، خانه هنرمندان و موزه هنرهای معاصر فلسطین آغاز به کار می‌کند و این یعنی حدود هزار اثر منتخب از رشته‌های مختلف در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۷۶۶۸۴۷
رنگ و بوم انقلاب بر بام گالری‌ها

به گزارش جام‌جم، هفتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر، یک تفاوت عمده با شش دوره قبلی دارد و آن هم این‌که امسال این رویداد به شکل غیررقابتی برگزار می‌شود.

شب گذشته موسسه فرهنگی و هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر، میزبان مراسم گشایش جشنواره تجسمی فجر بود که در آن علی مرادخانی، معاون امور هنری وزیر ارشاد و مجید ملانوروزی، مدیر دفتر هنرهای تجسمی سخن گفتند و دبیر جشنواره هم گزارشی از این دوره ارائه کرد.

جشنواره امسال در سه بخش برگزار می‌شود: بخش نخست که با حمایت انجمن‌های تخصصی برگزار می‌شود، 9 رشته نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، سفال، مجسمه‌سازی، پوستر، عکاسی، تصویرسازی و کاریکاتور را در برمی‌گیرد. آثار این بخش در موسسه صبا به نمایش درآمده است. بخش دوم شامل آثار مرتبط با انقلاب و دفاع مقدس است که آثارش در موزه هنرهای معاصر فلسطین در معرض دید قرار گرفته و بخش سوم هم شامل آثار بخش ویژه با موضوع پیامبر اسلام(ص) است که آثارش از نوزدهم تا بیست و ششم بهمن در خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آید.

در هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر حدود 1100 اثر از 700 هنرمند در بخش‌های مختلف به نمایش گذاشته شده است. بر این اساس، در بخش عکاسی 170 اثر، خوشنویسی 180 اثر، سرامیک 40 اثر، عکس 120 اثر، کاریکاتور 202 اثر، گرافیک 160 اثر، مجسمه 75 اثر، نقاشی 50 اثر و نگارگری 110 اثر انتخاب شده‌ است. این آثار که نزدیک به هزار اثر می‌شود، در موسسه صبا روی دیوار رفته است. آثار مرتبط با موضوع انقلاب و دفاع مقدس نیز حدود 90 اثر می‌شود و از آن طرف آثار بخش ویژه پیامبر اسلام (ص) هم حدود 50 اثر است.

این رویداد امسال در حالی برگزار می‌شود که مدیرکل دفتر تجسمی فجر در نشست خبری خود اعلام کرده بود از ابتدا نگاه مثبتی به جشنواره‌ تجسمی فجر نداشته، چون از همان ابتدا ماهیتی برای آن در نظر گرفته نشده بود و معمولا آنهایی که در ادوار قبلی جشنواره شرکت می‌کردند، کسانی بودند که تازه فارغ‌التحصیل شده بودند.

البته ملانوروزی این صحبت‌ها را برای اهمیت‌بخشی به جایگاه این جشنواره مطرح کرده بود. او همچنان که از قبل وعده داده بود، تلاش کرد امسال جشنواره را با حمایت انجمن‌های رشته‌های مختلف هنری برگزار کند و در این راه از میان 9 رشته، پای انجمن‌های هفت رشته را هم به جشنواره باز کرد. در واقع بجز انجمن‌های نقاشی و خوشنویسی، دیگر آثار را خود انجمن‌ها انتخاب کرده‌اند.

انجمن خوشنویسی به دلیل اختلافات درونی که به شکل‌گیری دو انجمن برای این هنر منجر شده و همچنین انجمن نقاشی به دلیل برگزاری دوسالانه نقاشی نتوانستند در این رویداد دبیرخانه جشنواره فجر را همراهی کنند و آثار خود را ارائه دهند. به همین دلیل برگزارکنندگان جشنواره برای انتخاب آثار نقاشی و خوشنویسی از یک کیورکتور کمک گرفتند. بر همین اساس کیورکتور بخش نقاشی شهرام بابایی و کیورکتور بخش خوشنویسی حسین نوروزی بود.

دبیر جشنواره هم امسال بعد از چهار دوره تغییر کرد و هفتمین جشنواره تجسمی فجر دیگر عباس میرهاشمی را به عنوان دبیر ندید، بلکه مجتبی آقایی دبیر این رویداد شد.

یکی از موضوعات مهمی که در نشست خبری هفتمین جشنواره تجسمی فجر مطرح شد، صحبت‌های ملانوروزی درباره احتمال جابه‌جایی این رویداد با بی‌ینال تهران بود. او در این باره گفت:‌ ما به‌دنبال وارد شدن به جریان بی‌ینال‌های جهانی هستیم. در گذشته، جزو پنج بی‌ینال برتر دنیا بودیم، اما اکنون بین 130 بی‌ینال هم نیستیم.

او افزود: ما هم رویکرد بومی و ملی خود را می‌خواهیم داشته باشیم و هم این که خوانش معاصر را در مورد توجه قرار دهیم و بنابراین به جشنواره‌های ملی خود نیازمندیم، با این حال ممکن است که جشنواره هنرهای تجسمی فجر جای خود را به بی‌ینال تهران بدهد. حالا فارغ از این اتفاقات و هر آنچه ممکن است در آینده رخ دهد، آثار جشنواره تجسمی فجر مخاطبان را به تماشا فرامی خوانند. پس این شما و این آثار منتخب شاخه‌های مختلف هنری در روزهای میانی زمستان 1393.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها