جوان‌ترین داوری که از فوتبال ایران در جام جهانی حضور پیدا کرده بود، حالا اولین داوری از ایران خواهد بود که دیدار نهایی جام ملت‌های آسیا را سوت می‌زند تا فوتبال ایران هم در این مرحله نماینده‌ای داشته باشد، شاید از بازی روزگار باشد که فوتبالی که از داوری لطمه خورد و حذف شد، حقش را با یک داور می‌گیرد. کنفدراسیون فوتبال آسیا علیرضا فغانی را به عنوان داور بازی فینال جام ملت‌های آسیا انتخاب کرد.
کد خبر: ۷۶۴۸۴۳

رضا سخندان و محمدرضا ابوالفضلی هم او را در این دیدار همراهی می‌کنند. داور چهارم این بازی فهد المرداسی از عربستان و ناظر بازی شمس المعادین سنگاپوری خواهند بود.این دیدار روز شنبه آینده بین استرالیا و کره‌جنوبی در ورزشگاه استرالیای شهر سیدنی برگزار می‌شود. همچنین نواف شکرالله، داور بحرینی دیدار رده‌بندی را روز جمعه بین عراق و امارات سوت می‌زند. ویلیامز استرالیایی داور چهارم این بازی است.

فغانی که همراه دو کمک داور کشورمان قضاوت دیدار فینال جام ملت‌های 2015 آسیا میان استرالیا و کره‌جنوبی را بر عهده دارد، در این خصوص به فارس گفت: خدا را شکر می‌کنم که این فرصت در اختیار ما قرار گرفت تا بتوانیم دیدار فینال را سوت بزنیم و امیدوارم از این بازی سربلند بیرون بیاییم. از همه مردم ایران التماس دعا دارم تا برای موفقیت ما در این بازی دعا کنند تا بتوانیم با موفقیت از این بازی خارج شویم.

حضور فغانی در فینال جام ملت‌های آسیا با استقبال گسترده جامعه داوری ایران همراه بود. فریدون اصفهانیان، رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با سایت رسمی این فدراسیون، درباره قضاوت فغانی در فینال جام ملت‌های آسیا گفت: از شروع رقابت‌های جام ملت‌های آسیا شاهد قضاوت خوبی از گروه داوری کشورمان در این بازی‌ها بودیم که نحوه قضاوت آنها باعث شد در هر مرحله امتیاز بالایی کسب کنند.

اصفهانیان درباره حساسیت بازی فینال اظهار کرد: همان‌طور که اشاره کردم این داوران از تجربه و تسلط بالایی برخوردار هستند و به همین دلیل بعید می‌دانم مشکلی در قضاوت این دیدار داشته باشند. علاوه بر این‌که آرزوی موفقیت برای گروه داوری کشورمان در بازی فینال دارم، امیدوارم تا با ارائه قضاوتی بی‌نقص بیش از پیش توان داوری ایران را به اثبات برسانند. البته انتخاب گروه داوران ایران برای قضاوت دیدار فینال جام ملت‌های آسیا، گویای توان بالای داوران ایرانی است.

هوشنگ نصیرزاده هم درباره انتخاب علیرضا فغانی برای قضاوت فینال جام ملت‌های آسیا اظهار کرد: این برای اولین بار است که یک داور ایرانی یک فینال بین‌المللی را سوت می‌زند. پیش از این فقط ما محمد فنایی را در فینال جام جهانی 1994 به عنوان خط نگهدار داشتیم که نمایش خوبی هم از خود ارائه داد. این‌که یک داور ایرانی توانسته به این درجه از اعتبار برسد که فینال جام ملت‌های آسیا را سوت بزند، افتخار بزرگی برای جامعه داوری کشورمان محسوب می‌شود که نباید از کنار آن به سادگی گذشت. این کارشناس داوری اضافه کرد: فغانی داوری است که همیشه در کارش جدی بوده و جدی سوت می‌زند. این‌که او در بازی اخم‌هایش را در هم گره می‌برد ارتباطی با نحوه قضاوتش ندارد و فقط می‌خواهد جدیت را چاشنی کارش کند. نه این‌که با بازیکنان مشکلی داشته باشد.

محمد فنایی که سابقه حضور در جام جهانی 1994 را به عنوان کمک داور دارد، در مصاحبه با ایسنا، فغانی را داور اول آسیا دانست: فنایی اضافه کرد: فغانی در حالی قضاوت فینال جام ملت‌ها را به‌دست آورد که داورانی چون ایرماتوف، ویلیامز و شکرالله در این تورنمنت حضور داشتند. فغانی در حال حاضر یک سر و گردن بالاتر از تمام داوران آسیایی است. او به قضاوت‌های فغانی در جام ملت‌های آسیا اشاره کرد و گفت: قضاوت دیدار ژاپن و امارات یکی از بی‌نقص‌ترین قضاوت‌های جام ملت‌های آسیا بود. فغانی از همان ابتدا عزم خود را برای قضاوت در دیدار فینال جزم کرده بود و در نهایت هم به آن رسید.

این کارشناس داوری فوتبال ایران خاطرنشان کرد: حضور فغانی به عنوان داور فینال جام ملت‌های آسیا انگیزه‌ای برای دیگر داوران جوان ایرانی است. باید از استعدادهای داوری ایران حمایت شود تا شاهد حضور داوران برجسته دیگری هم باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها