برنامه‌های مستند با استفاده از تصاویر آرشیوی واقعیت‌های رژیم پهلوی را به نمایش می‌گذارد

ناگفته‌های انقلاب در دهه فجر تلویزیون

شبکه‌‌های مختلف تلویزیون برای سی وششمین بهار پیروزی انقلاب اسلامی ‌برنامه‌های متنوعی را تدارک دیده‌اند که از میان آنها می‌توان به پخش سریال‌های حانیه و زیر لب بشمار، چند برنامه مستند که با استفاده از تصاویر آرشیوی تولید شده و مسابقات شاد و هیجان‌انگیز اشاره کرد.
کد خبر: ۷۶۴۳۸۲

عمق میدان در شبکه یک

به گزارش روابط عمومی‌تلویزیون، پخش سریال گذر از رنج‌ها در ایام دهه فجر از شبکه یک ادامه خواهد داشت. شبکه یک فیلم تلویزیونی «عمق میدان» را نیز برای پخش در روز هفدهم بهمن تدارک دیده که قصه آن درباره یک دانشجوی انقلابی است که با دختری از طبقه دربار آشنا می‌شود.گروه سیاسی شبکه یک ده برنامه ترکیبی را در ایام دهه فجر پخش می‌کند که در آنها سرفصل‌هایی از تاریخ معاصر مانند کودتای 28 مرداد، اصل 4 ترومن، قیام 19 دی و نقش امام، مقام معظم رهبری و روحانیون در هدایت راهپیمایی‌ها و پیروزی انقلاب اسلامی بازخوانی می‌شود.همچنین جنگی ویژه برای پخش از این شبکه آماده شده و در آن مجموعه‌ای از فیلم‌ها، برنامه‌ها و سرودهای خاطره‌انگیز گنجانده شده است. این برنامه هر شب از ساعت 18 به مدت 45 دقیقه به مخاطبان ارائه می‌شود.

شبکه یک اخبار جشنواره فیلم فجر، مصاحبه با عوامل سازنده فیلم‌‌ها و... را بعد از پخش سریال گذر از رنج‌ها به مخاطبان ارائه می‌کند. این شبکه در دهه فجر هر روز بعد از اخبار ساعت 14 یک فیلم سینمایی ایرانی یا خارجی را در جدول پخش خود قرار داده است.

دو سریال در شبکه دو

مجموعه تلویزیونی «حانیه» به تهیه‌کنندگی علی مهام و کارگردانی سیدجلال دهقانی‌اشکذری از دوازدهم بهمن از شبکه دو به نمایش درمی‌آید. این سریال ملودرامی اجتماعی است که فضای شهر یزد را در دوران انقلاب به تصویر می‌کشد و ماجرای زندگی ستوانی به نام سعید را تا پیش از فرار شاه معدوم روایت می‌کند.

«حانیه» در 13 قسمت 45 دقیقه‌ای ساخته شده و هر شب ساعت 21 و 30 دقیقه با بازی عباس غزالی، الهام چرخنده، رزیتا غفاری، میرطاهر مظلومی، حسن علیپور و امید عشیری پخش می‌شود.شبکه دو همچنین سریال تلویزیونی «زیر لب بشمار» به تهیه‌کنندگی پروین شمشکی و کارگردانی بهمن شهروان را برای کودکان و نوجوان آماده نمایش کرده است.

امیرحسین صدیق، آزیتا لاچینی، اسماعیل سلطانیان، امیررضا میرآقا، لیلا شوقی، رضا حاجی‌درویش، افشین زینوری، علی ثانی‌فر، حسین مکرمی و بازیگران نوجوان: امیرعلی تقی، مانی رحمانی، محمدحسین سلامی، سامان میرحسینی و شهراد نظام‌الملکی بازیگران اصلی این سریال هستند.

همچنین در ایام دهه فجر برنامه‌های «زنده باد زندگی»، «عصر خانواده»، «یک برش زندگی»، «مجله بارداری» ،«یک فنجان سلامت»، «کافه سوال» ، «خوبی از خودتونه»، «نشان برتر»، «کوی محبت»، «راه آرامش»، «فیتیله» و «شادونه» با رویکرد پیروزی انقلاب اسلامی پخش می‌شوند.

گروه سیاسی شبکه دو نیز به مناسبت سی و ششمین بهار پیروزی انقلاب اسلامی با پخش مستندی 12 قسمتی، وابستگی و خدمات متقابل رژیم پهلوی و استعمار را به تصویر می‌کشد. پخش مستند‌های «انقلاب» و «19 بهمن» نیز در جدول پخش این شبکه قرار دارد.

در یوم‌الله 22 بهمن نیز مانند سال‌های گذشته ایستگاه‌های شبکه دو در مسیر راهپیمایی 22 بهمن بر پا می‌شوند و عموها و خاله‌های تلویزیون در کنار مجری‌های بزرگسال این شبکه برای مخاطبان خود برنامه اجرا خواهند کرد.

پروانه در شبکه سه

مسابقه تلویزیونی «103» در ده قسمت 50 دقیقه‌ای تولید شده که در ایام دهه فجر از شبکه سه پخش می‌شود. مستند «شهر گمشده» براساس خاطرات عزت شاهی یا عزت‌الله مطهری که در هفت قسمت 30 دقیقه‌ای به تاریخ شفاهی انقلاب می‌پردازد.

مجموعه مستند «شهر گمشده» و جُنگ «من انقلابی‌ام» که در 20 قسمت 60 دقیقه‌ای تولید شده و جشن‌های مردمی را که در ایام دهه فجر در شهرهای مختلف استان‌های کشور از شمال تا جنوب برپا می‌شود به تصویر می‌کشد نیز از دیگر برنامه‌‌های شبکه سه است که محمدرضا حسینیان، احمد اکبرنژاد و علی ضیاء اجرای آن را به عهده دارند.

از دیگر برنامه‌های شبکه سه برای دهه فجر می‌توان به مستند علمی راه، مسابقه پله هشتم و ویژه‌برنامه هفت اشاره کرد. برنامه صبحگاهی «ویتامین سه» به مناسبت فرارسیدن دهه مبارک فجر به شکل ویژه به مخاطبان ارائه خواهد شد. شبکه سه سریال پروانه ساخته جلیل سامان را هم بعد از سریال همه چیز آنجاست در جدول پخش خود قرار داده و آن را بازپخش می‌کند.برنامه تلویزیونی «یادگاری» هم در ده قسمت به صورت ویژه پخش می‌شود و به موضوعاتی مانند تاریخ و مبارزه در راه آزادی، تاثیر و حضور کتاب در سال 59 بین مردم ، نگاه به ظلم و ظالم ، تحقیر، زور و زر از دوران مدرسه تا کتاب‌ها و فیلم‌ها ـ حضور و تاثیر حاشیه‌نشین‌ها و تغییر جایگاه طبقاتی مستضعفین و طبقات بالای جامعه ـ ظلم ، ستم و آزادی قبل و بعد از انقلاب و ... می‌پردازد.مجموعه «مستند سیاسی» کاری از گروه سیاسی شبکه سه به تهیه‌کنندگی امیرعلی عسگری تولید و در آن تلاش شده تا وابستگی رژیم پهلوی از ابتدای تاسیس تا بهمن 57 با مدارک مستدل برای بیننده بازگو شود.

آواز در باران در شبکه چهار

شبکه چهار برای دهه فجر برنامه‌هایی مانند ملازمان رکاب، پرونده، تئاتر فجر، فیلم فجر، موسیقی فجر، کاریکاتور، آواز در باران و با چراغ و آینه را برای دهه فجر در نظر گرفته است. این شبکه برنامه‌های روزانه نغمه‌ها، طلوع، اردی‌بهشت، کتابنامه و کاغذ رنگی را با رویکرد انقلاب پخش می‌کند.

برنامه «ملازمان رکاب» نقش روشنفکران حامی استبداد، نزدیکان و یاران رضاخان مثل: فروغی، داور، تیمور تاش و... را در هفت قسمت 30 دقیقه‌ای بررسی می‌کند. برنامه پنج قسمتی «پرونده» برخی از برنامه‌های شبکه‌های معاند را که تاریخ معاصر ایران را با رویکرد سیاسی مورد نظرشان مرور می‌کند، بررسی می‌کند. هر قسمت از این برنامه 30 دقیقه است.برنامه ترکیبی «کاریکاتور» با هدف معرفی کاریکاتوریست‌های برتر انقلاب اسلامی از جمله احمد عربانی، بهمن عبدی، مسعود شجاعی، حسین رحیم‌خانی و ... به مخاطبان ارائه می‌شود. مجموعه نمایشی «آواز در باران» هم در ده قسمت برای پخش در دهه فجر تدارک دیده شده که تصویرگر زندگی پرافت و خیز یک سرهنگ تبعیدی در دوران پهلوی است. این سریال را صدرالدین شجره کارگردانی کرده و اکبر زنجان‌پور، بهزاد فراهانی، میکائیل شهرستانی، رسول نجفیان، سامیه لک، زهرا سعیدی و فرخ نعمتی در آن ایفای نقش می‌کنند.از دیگر برنامه‌های شبکه چهار در ایام دهه فجر می‌توان به نغمه‌ها، چراغ و آینه و ... اشاره کرد.

برج آزادی در شبکه 5

برج آزادی، اوراق افتخار، سازمانی برای جنایت، یه عصر طلایی، شهر ورزشی و ... ویژه برنامه‌های گروه‌های برنامه‌ساز شبکه پنج است که در سی و ششمین پیروزی بهار انقلاب پخش می‌شود.«برج آزادی» از 12 بهمن ماه هرشب پخش می‌شود. برنامه ترکیبی برج آزادی در محدوده برج آزادی به عنوان نماد یادآوری تجمعات انقلابی با حضور شهروندان اجرا می‌شود.مستند «اوراق افتخار» در 30 قسمت ده دقیقه‌ای تولید شده که ساختاری روایی و نمایشی دارد و به مبارزات امام(ره) علیه رژیم پهلوی و ... می‌پردازد. «سازمانی برای جنایت» هم در پنج قسمت تولید شده که عملکرد ساواک را بررسی می‌کند.

یه عصر طلایی و برنامه صبحگاهی «شهر ورزشی» هم با رویکرد پیروزی انقلاب اسلامی ‌از شبکه پنج به مخاطبان ارائه می‌شود. باز پخش سریال« تاصبح» به کارگردانی مجید جوانمرد و محمدعلی ‌باشه‌آهنگر و تهیه‌کنندگی سیداحمد میرعلایی هم از روز یکشنبه آغاز شده است. سریال تاصبح محصول سال 1385 است که با موضوع پایداری جوانان انقلابی، بهمن 85 از شبکه تهران پخش شده است.

عیار 24 در شبکه قرآن

در آستانه سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی‌، شبکه قرآن ویژه‌برنامه‌هایی را برای مخاطبان خود تدارک دیده است، «عیار 24» عنوان ویژه‌برنامه‌ای است که به نقش روحانیون مبارز در پیروزی انقلاب اسلامی ‌می‌پردازد و قرار است هرشب در ایام دهه فجر پخش شود.

ویژه‌برنامه «هم آوایی» با دعوت از استادان و پیشکسوتان قرآنی به نقش انقلاب اسلامی در آگاهی‌بخشی به مردم ایران و دیگر مسلمانان جهان اشاره خواهد کرد .«هم آوایی»، «شب آسمانی»، «صبح امید»، «بشری»، «ارمغان» و «کتاب انقلاب» نیز در این ایام ضمن دعوت از پیشگامان و مبارزان انقلاب اسلامی‌ و فرماندهان دفاع مقدس به نقش مردم آگاه ایران اسلامی در به ثمر رسیدن این انقلاب و جایگاه مقاومت و ظلم‌ستیزی در معارف اهل بیت(ع) و اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) خواهند پرداخت. مراسم راهپیمایی باشکوه یوم‌الله 22 بهمن نیز به صورت زنده و مستقیم از شبکه قرآن و معارف سیما پخش خواهد شد.

همزمان با سالگرد جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی، ‌شبکه پویا ۱۴ انیمیشن بهاران، بهمن و بختک، پاییز گرم، سرودهای بهمن، فرزندان آفتاب، خاطرات انقلاب، گلوله‌های کاغذی، دیوارنوشته‌های ناتمام، اتحاد، زمزمه‌ای که فریاد شد، دست‌های مهربان، رهایی، آن روزها و نرگس را برای پخش آماده کرده است که موضوع همه آنها مرتبط با انقلاب اسلامی‌ و مبارزاتی است که به پیروزی منجر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها