جام جم کلیک: ذات انسان به خواستن چیزهای بهتر و جدیدتر پاسخ مثبت میدهد و همواره در طول تاریخ فناوری شاهد این مفهوم بودهایم. در این میان تلویزیونها و نمایشگرها شرایط جالبی را دارند، کمتر از 20 سال پیش تمامی تلویزیونها و نمایشگرها دارای لامپ تصویر بودند و ابعادشان به اندازه یک جعبه بزرگ بود ولی امروزه این شرایط بهسرعت تغییر کرده است.
در این میان پیشرفت تلویزیونها موجب شده است تا تقریبا تلویزیونها و نمایشگرها با هم ادغام شوند و کیفیت تصاویر روزبهروز بالاتر میرود که آخرین مورد در این راستا نیز عرضه تلویزیونهای 8K در نمایشگاه CES سال جاری بوده است که مسلما استقبال خاصی از آنها نخواهد شد.
همهچیز به نوع استفاده و خدمات مورد ارائه بازمیگردد، با یک سوال ساده میتوان درک کرد که چرا تلویزیونهای 8K توان توفیق دربازار فعلی را ندارند: اگر دیسکهای بلوری وجود نداشته باشند آیا شما برای خرید پخشکننده بلوری اقدام خواهید کرد؟
این موضوع کاملا درباره تلویزیونها 8K صادق است زیرا محتوایی برای این کیفیت تولید نمیشود و حتی تلویزیونهای 4K محتوای بسیار اندکی را در میان تولیدات شبکههای تلویزیونی و رسانهها دارند که البته این محتوا هنوز در حدی نیستند که بخواهند تعیین کننده باشند و عملا دربرابر کل محتوای رسانهای که در جهان تولید میشود، هیچ بهحساب میآید.
این امر موجب خواهد شد تا خریدن یک تلویزیون 8k و یک مدل 4K عملا هیچ تفاوتی را نداشته باشند و با توجه به عدم کارایی کامل مدلهای 4K، بدون شک چه کسی حاضر است رقمی بسیار سنگین را برای این امر هزینه کند؟ پاسخ نهایی این است که تلویزیونهای 8K و حتی دستگاههای دارای کیفیت 4K، برای موفق شدن به محتوای تخصصی نیاز دارند که تولید این محتوا چند سالی زمان خواهد برد.
احمد محمدحسینی
جام جم کلیک
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد