انتقاد شدید رسانه‌های انگلیسی از نیمه افراشته شدن پرچم کشورشان به مناسبت درگذشت ملک عبدالله

درخواست دید‌بان حقوق بشر از پادشاه جدید عربستان

دید‌بان حقوق بشر از پادشاه جدید عربستان خواست تا برای توقف ظلم‌ و تبعیض در حق زنان و اقلیت دینی در این کشور اقدام کند. به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه اینترنتی العهد، جو استورک، معاون جدید دید‌بان حقوق بشر در امور خاورمیانه عنوان کرد: سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه جدید عربستان باید با ریشه‌کن کردن تبعیض میان زنان و مردان و تبعیض عقیدتی به تعصب‌ها در زمینه آزادی بیان در این کشور پایان دهد و به برقراری سیستم قضایی منصفانه و غیرجانبدارانه مبادرت ورزد.
کد خبر: ۷۶۲۹۶۴

عربستان تنها کشوری است که زنان در آن حق رانندگی ندارند.

این درخواست در شرایطی مطرح می‌شود که بامرگ ملک عبدالله، سلمان بن عبدالعزیز به مقام پادشاهی این کشور رسیده است. روز گذشته مراسم یادبود ملک عبدالله با شرکت تعدادی از رهبران کشورهای جهان در ریاض برگزار شد. همچنین شاهزادگان سعودی با پادشاه جدید بیعت کردند. بیعت با پادشاه عربستان براساس ماده ششم قانون پادشاهی این کشور صورت می‌گیرد که در آن تاکید شده شهروندان باید با شخص پادشاه بیعت بسته و تحت امر وی باشند. درخبرها آمده بود که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا با کوتاه کردن سفر خود به هندوستان، راهی عربستان سعودی می‌شود تا در مراسم یادبود ملک عبدالله شرکت کند.

در انگلیس هم به مناسبت درگذشت پادشاه عربستان پرچم‌های این کشور به حالت نیمه افراشته در آمد. همین موضوع، موجب انتقادات شدیدی از دولت این کشور شد. روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی درباره مواضع دولت انگلیس در قبال مرگ ملک عبدالله پادشاه سابق عربستان سعودی نوشت: «بریتانیا برای یک حاکم جبار و ظالم سوگواری می‌کند». در این گزارش با اشاره به ادای احترام مقامات انگلیسی به ملک عبدالله آمده است: «پرچم‌ها در انگلیس و ولز در احترام به پادشاه سابق عربستان به پایین کشیده شدند و شاهزاده چارلز و دیوید کامرون هم برای ادای احترام به عربستان سعودی رفتند. این درحالی است که فعالان حقوق بشر و تعدادی از نمایندگان پارلمان انگلیس تاکید دارند نشان دادن این حمایت از حاکمان کشور ثروتمند نفتی،‌ سبب نادیده گرفتن و مسخره کردن سابقه نقض حقوق بشری در عربستان سعودی است». روزنامه انگلیسی گاردین نیز با انتشار این خبر نوشت، در سوگ درگذشت پادشاه عربستان، پرچم‌های بریتانیا در ساختمان‌های اصلی این کشور در «دانینگ استریت» مقر دولت انگلیس، خیابان «وایت هال» در وست مینیستر و کاخ باکینگهام متعلق به خانواده سلطنتی به حالت نیمه افراشته درآمدند. «روت داویدسون» رهبر محافظه کاران اسکاتلند این حرکت را موجی از عکس‌العمل‌های بی معنا خواند و «داگلاس کارسول» یکی دیگر از نمایندگان پارلمان انگلیس نیمه افراشته کردن پرچم بریتانا در سوگ ملک عبدالله را حرکتی غیراخلاقی و دور از شان مردم انگلیس دانست.

روزنامه الرای الیوم چاپ لندن نیز در گزارشی با بیان این‌که خبر مرگ عبدالله با تاخیر سه روزه اعلام شده است، نوشت: اقدامات لازم برای تضمین انتقال قدرت در عربستان و چینش یا ترتیبات جدید مهره‌ها ایجاب می‌کرد که خبر مرگ ملک عبدالله پادشاه فقید این کشور با سه روز تاخیر اعلام شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها