پخش سری جدید برنامه «کافه سوال» بعد از وقفه‌ای سه ماهه چند هفته‌ای است از سر گرفته شده است. این برنامه گفت‌وگومحور روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه ساعت 21 روانه آنتن شبکه دو می‌شود و هر شب موضوعی اجتماعی را زیر تیغ نقد می‌برد.
کد خبر: ۷۶۲۸۷۸

کافه سوال را می‌توان یک تاک‌شوی شبانه دانست که در آن خبری از بحث‌های جنجالی و چالشی نیست. طراحان این برنامه سراغ موضوعاتی می‌روند که افراد مختلف جامعه درباره‌اش اتفاق نظر ندارند. ولی قرار نیست هر یک از مهمان‌ها نظرش را بر دیگری تحمیل کند و در میزگردی که شکل گرفته پیروز میدان شود. همان‌طور که از اسم برنامه پیداست «سوال» اولویت بالاتری نسبت به «جواب» دارد و مهم این است که ذهن بینندگان درگیر یک سوال شود. عنوان برنامه یادآور این شعر از مولاناست که می‌گوید: «آب کم جو تشنگی آور به‌دست‌‌‌/‌‌‌ تا بجوشد آبت از بالا و پست». ذهنی که پر از سوال باشد حتما به دنبال جواب می‌گردد و برای هر مساله پاسخی می‌یابد. این برنامه سعی دارد مسائلی چون جراحی زیبایی، نحوه استفاده از اینترنت و تبعات شهرت را برای مردم به یک دغدغه تبدیل کند. کافه سوال درباره جراحی زیبایی سوالاتی را مطرح می‌کند و از بینندگانش می‌خواهد به پاسخ این سوالات فکر کنند. این رویکرد نقط مقابل خط‌مشی برنامه‌هایی است که می‌خواهند پاسخی حاضر و آماده را تحویل مخاطب بدهند و به او بگویند در طول روز چه تصمیم‌های مهمی باید بگیرد.

نقطه قوت اجرای «مژده لواسانی» این است که او آدم‌ها را براساس حرف‌هایشان ارزشگذاری نمی‌کند و اجازه طرح نظرات مختلف را می‌دهد. او در طول اجرایش بارها بر این جمله تاکید می‌کند که من «اهل قضاوت کردن نیستم» و در برخورد با مهمانان نیز کمابیش به این شعار پایبند می‌ماند. به‌عنوان مثال او زمانی که به موضوع جراحی زیبایی برنامه اجرا می‌کرد با مهمانانی مواجه شد که این‌گونه جراحی‌ها را تجربه کرده بودند و از آن اظهار رضایت یا پشیمانی می‌کردند. وقتی فرد مدافع و موافق «جراحی زیبایی» اجازه بیان تجربه شخصی‌اش را داشته باشد، گلایه‌های مهمان پشیمان هم بهتر بر دل می‌نشیند و مردم حرف او را راحت‌تر بیان می‌کنند. این اتفاق در قسمت‌های دیگر برنامه‌ها با موضوعاتی چون فیسبوک، خرید خدمت سربازی و تب شهرت نیز تکرار شد. یادمان باشد فیسبوک جزو موضوعات ممنوعه است و بسیاری از رسانه‌های مکتوب جسارت پرداختن به آن را ندارند. اما تهیه‌کننده «کافه سوال» دلش را به دریا زد و چند هفته متوالی به موضوع شبکه‌های اجتماعی و فواید و تبعاتش پرداخت.

کافه سوال در سری جدیدش دکور و تیتراژ را تغییر داده؛ اما روح کلی برنامه حفظ شده و بحث درباره موضوعات اجتماعی همچنان مهم‌ترین بخش برنامه است. مژده لواسانی که یکی از جوان‌ترین مجری‌های تلویزیون است، گزینه‌ای مناسب برای اجرای این برنامه محسوب می‌شود. او که کارش را از سن کودکی با رادیو (برنامه سلام کوچولو) آغاز کرده این‌روزها تجربه خوبی در حوزه اجرا دارد. با توجه به این که شبکه دو شبکه اجتماعی نام گرفته و مخاطبان آن بیشتر زنان و خانواده‌ها هستند، حضور یک مجری زن می‌تواند تعداد بیشتری از مخاطبان را درگیر کند. البته هفته گذشته کافه سوال به این موضوع پرداخت که خرید خدمت سربازی چه نتایج مثبت و منفی خواهد داشت و از آنجا که موضوع برنامه مردانه بود، مژده لواسانی یک هفته استراحت کرد و جایش را به یک مجری مرد داد.

بسیاری از برنامه‌های گفت‌وگومحوری که این شب‌ها روانه آنتن می‌شوند ستاره محور هستند و حضور بازیگران و ورزشکاران مطرح در این برنامه‌ها بسیار تعیین‌کننده است. کافه سوال یکی از معدود برنامه‌هایی است که جذابیتش متکی به حضور ستاره‌ها نیست و بدون آنها هم می‌تواند به راهش ادامه بدهد. کافه سوال موضوعات جذاب را جایگزین مهمان‌های جذاب کرده است.

احسان رحیم‌زاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها