بانک مرکزی در بخشنامه‌ای اعلام کرد: بانک‌ها و موسسات اعتباری با رعایت حدود مقرر در دستورالعمل سرمایه‌گذاری موسسات اعتباری، از امکان سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک برخوردارند.
کد خبر: ۷۶۱۴۱۴

قبلا بانک مرکزی برای ورود بانک‌ها به بازار سرمایه محدودیت‌هایی را اعمال کرده بود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در بخشنامه‌ای در بیست و هفتم دی ماه جاری اعلام کرد که بانک‌ها و موسسات اعتباری از امکان سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با رعایت حدود مقرر در دستورالعمل سرمایه‌گذاری موسسات اعتباری برخوردارند.

در متن این بخشنامه آمده است: یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در رشد و توسعه اقتصادی هر کشور تجهیز بهینه منابع با استفاده از پس‌اندازهای یکایک آحاد آن کشور است، در همین راستا، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک به عنوان یکی از نهادهای نوظهور در بازارهای مالی می‌توانند سهم عمده‌ای در جمع‌آوری پس‌اندازهای اشخاص بویژه وجوه خرد و به تبع آن تأمین منابع مالی مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی داشته و مآلاً نقش شگرفی در رشد و توسعه اقتصادی کشورها ایفا کنند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، نهادهای مالی تخصصی هستند که با هدف جمع‌آوری سرمایه‌های خرد در سطح جامعه و هدایت آنها به سوی فعالیت‌های مولد اقتصادی، تأسیس می‌شوند.

مصوبه جدید دولت برای کمک به بورس

از سوی دیگر، هیات دولت به شرکت‌های پالایشی برای ارتقای کیفیت فرآورده‌های اصلی و سوخت هوایی آنها یک دوره پنجساله مهلت داد.

این مصوبه کمکی به صنایع پالایشی که از جمله صنایع حاضر در بورس هستند، محسوب می‌شود. دولت و مدیریت جدید بورس، بهبود وضع بازار سرمایه را در گرو کمک به بهبود وضع برخی صنایع مهم حاضر در این بازار می‌دانند.

به گزارش تسنیم، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این‌که در جلسه اخیر هیات دولت، مصوبه کمیته ثبات بازار سرمایه در خصوص پالایشگاه‌ها به تصویب رسید، گفت: بر اساس این مصوبه، برای شرکت‌های پالایشی به منظور ارتقای کیفیت فرآورده‌های اصلی و سوخت هوایی آنها، یک دوره پنجساله تعیین شده است.

محمد فطانت افزود: براساس این مصوبه، در صورتی که شرکت‌های پالایشی مطابق برنامه زمان‌بندی مورد تائید و نظارت وزارت نفت، حداکثر در یک دوره پنجساله (تا پایان 1398) شاخصه‌های اصلی کیفیت پنج فرآورده اصلی و سوخت هوایی را براساس استانداردهای وزارت نفت، ارتقای و هر ساله با تصویب مجمع عمومی خود، حداقل به میزان 30 درصد از سود سالانه را به حساب اندوخته سرمایه‌ای برای اجرای پروژه کیفی‌سازی منظور کنند، وزارت نفت مکلف است مبنای محاسبه قیمت پنج فرآورده‌ اصلی و سوخت هوایی را مطابق سال 1393 بدون اعمال کیفی‌سازی تعیین کند.

در این باره معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به مصوبه هیات دولت در خصوص مهلت پنجساله برای کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها، گفت: کیفی‌سازی باعث می‌شود سودآوری شرکت‌ها درآینده همانند زمان حاضر، حفظ و محصولات شرکت‌ها نیز از کیفیت لازم برخوردار شود.

شاپور محمدی افزود: بحث کیفی‌سازی به هر حال سیاستی است که نیازمند این است که منابع مالی وجود داشته باشد تا شرکت‌ها بتوانند کیفی‌سازی انجام دهند. برای این‌که این فرصت به شرکت‌ها داده شود تا سرمایه‌گذاری و فناوری‌های خود را روزآمد کنند، دولت در جلسه عصر دیروز خود، تصمیم گرفت به پالایشگاه‌ها برای کیفی‌سازی فرصت دهد تا این شرکت‌ها کماکان سودآوری قبلی خود را داشته باشند و از محل بخشی از این سود، برای ارتقای کیفیت فرآورده‌های خود سرمایه‌گذاری کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها