بزودی آغاز می‌شود

کاوش باستان‌شناسی خلیج‌فارس در جزیره قشم

اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: طرح کاوشی از دوره پارینه‌سنگی، باستان‌شناسی زیر آب و کاوش در قلعه تاریخی قشم و غار خوربس و تپه کولغان از برنامه‌های این سازمان است که بزودی انجام می شود.
کد خبر: ۷۶۱۳۴۲

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، عبدالرضا دشتی‌زاده افزود: جزیره قشم تنها جزیره خلیج‌فارس است که از دوران پارینه سنگی آثاری در آن وجود دارد. من امید وارم که با همکاری سازمان میراث فرهنگی کشور و پژوهشگاه باستان‌شناسی مجوزهای لازم برای کاوش در این جزیره صادر شود.

وی با تاکید بر این که «طرح این کاوش‌ها آماده است»، گفت: بودجه این کاوش‌ها آماده است و تعاملمان را با پژوهشکده بیشتر کرده‌ایم؛ امیدواریم این کاوش‌ها تا پایان امسال آغاز شود.

وی درباره اهمیت انجام این کاوش‌ها گفت: این کاوش‌ها به این جهت اهمیت دارد که کلنگ باستان‌شناس که اینجا زده می شود، باعث بالابردن حاکمیت علمی و سیاسی ایران در خلیج‌فارس می شود. ما در این جزیره اثر ساسانی داریم. اگر کاوش صورت بگیرد به خیلی از جنبه‌های تمدن ساسانی از جمله دریانوردی و تجارت، مراودات و خط پی خواهیم برد. کاوش‌های باستان‌شناسی در قشم دلایل علمی بیشتری برای اثبات حضور پیوسته ایرانیان در خلیج‌فارس را به دنبال خواهد داشت. جزیره قشم وسط خلیج‌فارس نیست، در گلوگاه آبراه هرمز است. به این دلیل در دوران تاریخی مورد استفاده قرار گرفته و نقش محوری در کرانه شمالی و جنوبی خلیج‌فارس داشته است؛ بنابراین انجام کاوش‌های باستان‌شناسی در جزیره قشم اهمیت سیاسی، فرهنگی و هویتی برای ایران در خلیج‌فارس دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها