عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

افزایش تعرفه گمرکی بر قاچاق کالا دامن می زند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: با افزایش تعرفه‌های گمرک، ورود کالای قاچاق نیز افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۷۶۰۳۴۹
افزایش تعرفه گمرکی بر قاچاق کالا دامن می زند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رادیو گفتگو، عزت الله یوسفیان ملا، نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه «چراغ سبز» رادیو گفتگو از پروسه ترخیص کالا در گمرک بعنوان کلافی سردرگم یاد کرد و گفت: علت قاچاق در گمرک را می توان از اسکله های غیرمجاز تا برخی مسائل غیر قابل ذکر، دانست.

وی افزود: در گزارشی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به مجلس آورد، قاچاق در حوزه منابع انرژی و بنزین امری عادی بنظر می رسید این محموله ها به راحتی تحویل لنج می شود و حتی برای انتقال منابع انرژی لوله کشی کرده اند و متاسفانه در این رابطه هماهنگی لازم بین دستگاه ها دیده نمی شود.

ابزار نظارتی مجلس به معنای دخالت در امور نیست

یوسفیان ملا، نقش نظارتی مجلس را جدای از امر دخالت در مسائل برشمرد و گفت: ابزار نظارتی ما میکروفن و حنجره و سخن گفتن و در نهایت سوال و استیضاح از وزیر است؛ اما با برکناری یک وزیر مشکلی حل نمی شود. از طرفی مجلس حق مداخله ندارد و حدود و نظارت مجلس مشخص است.

وی با تاکید بر بُعد نظارتی مجلس در مبارزه با قاچاق کالا، افزود: مجلس نمی تواند جلوی قاچاق کالا را بگیرد؛ در صورت تحقیق و تفحص نیز، حکم نهایی باید به دستگاه قضایی ارجاع تا رسیدگی شود. بنابراین می بینیم که ابزار اجرا و ضمانت اجرایی در مجلس وجود ندارد.

نظارت مجلس در راستای افزایش کیفیت تولید داخلی است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اهرم اجرایی و امکانات و تسهیلات کشور را به نفع تولیدکنندگان کلان دانست و افزود: با محاسباتی که در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی کشور انجام دادیم، بعضی از خودروسازان نزدیک به 9 هزار میلیارد تومان معوقه بانکی داشتند.

وی هدف افزایش تعرفه را حمایت از تولید داخلی و جلوگیری از فرهنگ مصرف گرایی عنوان کرد و افزود: از طرفی باید کالای داخلی کیفیت خود را بالا ببرد.

یوسفیان ملا به اقدامات نظارتی مجلس در جهت افزایش کیفیت تولید داخلی اشاره کرد و گفت: در این زمینه قانون شورای رقابت در اصل 44 قانون اساسی با وجود عالی ترین مقامات قضایی و اجرایی کشور به تصویب رسیده است.

امروز مسئولیت پذیری و تخصص بدست فراموشی سپرده شده

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی متخصص بودن و احساس مسئولیت داشتن را یک اصل فراموش شده در کشور بیان کرد و افزود: با ورود سیاست در اقتصاد یک آفت در انجام وظیفه ایجاد می شود و به ناچار از مسیر منحرف می شویم.

نماینده مردم آمل با تاکید بر لزوم استفاده از افراد متخصص در امر مبارزه با قاچاق، گفت: متاسفانه هنوز آئین نامه قانون سلامت اداری که یکی از قوی ترین قانون ها در رابطه با قاچاق کالا و ارز و مبارزه با مفاسد اقتصادی است، نوشته نشده از سوی دیگر نهادها در برخورد با این مشکل به صورت جزیره ای عمل می کنند و باید با یکدیگر همکاری داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها