مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران هشدار داد:

تولید روزانه 8 تن ذرات معلق در پایتخت

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران از تولید روزانه هشت تن ذرات معلق در نتیجه ترافیک تهران خبر داد.
کد خبر: ۷۵۹۸۱۴

به گزارش ایسنا، وحید حسینی روز گذشته در همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صوت با بیان این‌که براساس نتایج تکان‌دهنده‌ای مشخص شده روزانه هشت تن ذرات معلق از ترافیک تهران تولید می‌شود، افزود: این در حالی است که سهم عمده تولید این ذرات، متعلق به کامیون و موتورسیکلت‌هاست و در زمینه تولید آلاینده ناکس نیز خودروهای سواری بیشترین نقش را دارند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران با بیان این‌که ذرات معلق بیشتر در مرکز و حاشیه شهرها ایجاد می‌شود، تاکید کرد: برای حل این مساله باید به ورود موتورسیکلت‌های غیربنزینی و خروج خودروهای فرسوده بالای ده سال توجه ویژه داشت.

وی با بیان این‌که امسال 85 روز ناسالم و سه روز بسیار ناسالم داشته‌ایم، افزود : این در حالی است که سال گذشته 113 روز ناسالم و ده روز بسیار ناسالم به ثبت رسیده است و می‌توان گفت که به دلیل پایش مداوم کیفیت سوخت، امسال نسبت به سال گذشته هوای بهتری داشته‌ایم.

حسینی، با هشدار به افزایش ذرات معلق گفت: یافته‌ها و مطالعات نشان می‌دهد ذرات معلق براساس سایز به سلامت بدن ضربه می‌زند و هرچقدر که سایز آنها کوچک‌تر باشد، صدمه بیشتری به بدن وارد می شود. حسینی با بیان این‌که برای اولین‌بار تعداد ذرات معلق کوچک‌تر از 0.7 پی‌ام در ایستگاه نمونه‌ای در طول 24 ساعت اندازه‌گیری شد، توضیح داد: در بررسی‌ها مشخص شد در هر ساعت صد تا 200 هزار ذرات معلق در هر سانتی‌متر وجود دارد و این در حالی است که در شهری مانند زوریخ این تعداد فقط ده هزار است.

وی با بیان این‌که تعداد ذرات معلق هرچقدر کوچک‌تر باشد نفوذ در ریه بیشتر خواهد بود، تصریح کرد: بررسی‌ها نشان داده است تعداد ذرات معلق در هنگام صبح بخصوص در ساعات 6 تا 7 صبح که پیک ترافیک صبحگاهی است افزایش می‌یابد. حسینی موتورسیکلت‌ها را مهم‌ترین منبع تولید آلاینده ذرات معلق عنوان کرد و گفت: در شهر تهران موتورسیکلت‌های 125 سی‌سی کاربراتوری تردد زیادی دارند و این در حالی است که این موتورسیکلت‌ها به مراتب فاصله زیادی با استاندارد یورو2 دارند.

هوای پایتخت در آستانه هشدار

روز گذشته هوای پایتخت با ایستادن شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون روی عدد ۱۴۴ در آستانه هشدار قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران در گفت‌وگو با مهر افزود: براساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران، میزان غلظت همه آلاینده‌ها به‌جز ازن و منواکسید کربن نسبت به روز گذشته افزایش داشته است. به گفته وی، میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در بیشتر ایستگاه‌ها از حد مجاز فراتر بوده و شاخص کیفیت هوا در شرایط نا سالم قرار داشته است.

حسینی تاکید کرد: روز گذشته شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در ایستگاه پارک قائم روی عدد ۱۷۶ ایستاده و این منطقه آلوده‌ترین منطقه پایتخت بود.

وی تصریح کرد: اثرات بهداشتی آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در منطقه ناسالم برای گروه‌های حساس شامل افزایش احتمال علائم تنفسی در افراد حساس، تشدید بیماری قلبی و ریوی، مرگ و میر زودرس در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی ـ ریوی و افراد مسن است بنابراین توصیه می‌شود در مناطق ناسالم این افراد فعالیت‌های طولانی مدت در فضای باز را کاهش دهند.

استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی برای مسئولان

امسال به مناسبت روز هوای پاک(بیست و نهم دی ماه) جلسه شورای عالی حفاظت از محیط زیست برگزار خواهد شد، افزون بر این قرار است در این روز رئیس‌جمهور برای رفتن به محل کار خود از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کرده و معاون اول رئیس‌جمهور نیز خودروی شخصی خود را به یکی از مراکز معاینه فنی ببرد.

به گزارش جام‌جم، روز گذشته نشست خبری معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست به مناسبت روز هوای پاک در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد و سعید متصدی در این نشست اظهار کرد: برخلاف چند سال گذشته که یک هفته به عنوان هفته پاک در نظر گرفته می‌شد، امسال قرار است همه اقدامات در یک روز به نام روز هوای پاک برگزار شود.

وی با بیان این‌که برنامه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست در این روز در سطح استانی و ملی برگزار می‌شود، عنوان کرد: ادارات کل محیط‌زیست استان‌ها با همکاری استانداری‌ها برنامه‌های خود را اجرا می‌کنند، در سطح ملی نیز بیست و هشتم دی ماه همایشی در جهت پاسخگویی به مردم و سازمان‌های ذی‌ربط تشکیل خواهد شد. علاوه بر این، سیستم پایش آنلاین 35 کارخانه سیمان نیز در این روز افتتاح می‌شود.

متصدی به سیستم یکپارچه مکانیزه معاینه فنی خودروها به عنوان یکی از علل موثر در کاهش آلودگی هوا اشاره کرده و ادامه داد: به این شکل نقش عامل انسانی به حداقل رسیده و میزان تقلب در معاینه فنی خودرو‌ها کاهش پیدا می‌کند.

به گفته وی، سیستم یکپارچه مکانیزه معاینه فنی خودروها ارتباط مستقیمی با سیستم شماره‌گذاری پلیس خواهد داشت.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان این‌که سال گذشته تهران سه روز پاک و امسال 13 روز پاک را تجربه کرده است، بیان کرد: صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی از سوی صنعت نیز در کاهش آلودگی نقش داشته به این شکل برخلاف سال‌های گذشته به جای 80 میلیون مترمکعب گاز طبیعی امسال بین صد تا 110 میلیون مترمکعب گاز طبیعی به نیروگاه‌ها اختصاص پیدا کرده تا مصرف سوخت مازوت کاهش پیدا کند.

متصدی تصریح کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته با وزارت نفت قرار است امسال آخرین سالی باشد که نیروگاه‌ها از سوخت مازوت استفاده می‌کنند.

معاون رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در پاسخ به پرسش جام‌جم درباره نقش موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوا و ارتقا نیافتن استاندارد آنها ابراز کرد: موتورسیلکت‌ها تا پنج برابر خودرو‌ها آلودگی تولید می‌کنند. براساس مصوبه دولت از مهر سال 93 تا ابتدای سال 97 موتورسیکلت‌ها باید استاندارد یورو3 را رعایت کنند و پس از آن باید براساس استاندارد‌های روز جهان عمل کنند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که فناوری تولید خودروی پیکان وانت به چند ده گذشته مربوط می‌شود، عنوان کرد: بر اساس توافق صورت گرفته با وزارت صنعت و خودروسازان از سال آینده تولید این خودرو متوقف می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها