معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی کشور به منظور توسعه پایدار این حوزه و افزایش فضای تعامل و ارتباط هنرمندان و صنعتگران راه‌اندازی خانه‌های صنایع دستی را در دستور کار خود دارد.
کد خبر: ۷۵۸۹۰۶

به گزارش جام‌جم، کامران سبزه‌میدانی مدیرکل حمایت از تولید معاونت صنایع دستی در خصوص اهداف راه‌اندازی و احداث خانه‌های صنایع دستی می‌گوید: راه‌اندازی این فضاها با هدف بسترسازی برای افزایش تولیدات صنایع دستی قابل عرضه به بازار و همچنین فراهم آوردن فضایی مناسب برای افزایش مشارکت و تعامل بین هنرمندان برای افزایش کیفیت تولیداتشان صورت گرفته است. ایجاد فضایی اختصاصی برای صنایع دستی در هر استان فرصتی مناسب برای هنرمندان، هنرجویان و علاقه‌مندان به صنایع دستی فراهم می‌آورد تا آنها بتوانند در مرکز اختصاصی حضور پیدا کنند.

به گفته او، راه‌اندازی خانه‌های صنایع دستی و توسعه آنها در سراسر کشور موجب می‌شود تا دانش‌آموختگان این رشته در معرض فرصت‌های شغلی متناسب با تخصصشان قرار گیرند و از رهگذر این فضاها انتظار داریم تا واحدهای تولیدی کوچک در نقاط مختلف کشور امکان گسترش و توسعه را پیدا کنند.

مدیرکل حمایت از تولید صنایع دستی درباره امکاناتی که خانه‌های صنایع دستی در اختیار هنرمندان سنتی و صنعتگران صنایع دستی قرار می‌دهد، می‌گوید: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است در این خانه‌ها، واحدهای ارائه‌دهنده خدمات عمومی و تخصصی صنایع دستی حضور یابند. امکان برگزاری نمایشگاه‌های دوره‌ای صنایع دستی و فروش آثار و همچنین ارائه فضا به اساتید برای آموزش‌های تخصصی استاد شاگردی در رشته‌های مختلف از جمله خدماتی است که در این خانه‌ها به علاقه‌مندان ارائه می‌شود.سبزه‌میدانی راه‌اندازی این خانه‌ها در استان‌های مختلف کشور را یکی از اهداف مهم معاونت صنایع دستی کشور عنوان و بیان می‌کند: طبق برنامه پنج ساله معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی این مراکز در 31 استان کشور راه‌اندازی خواهد شد. در مرحله نخست این طرح مراکز استان‌ها یا مناطقی که دارای شرایطی مانند داشتن مراکز آموزش عالی، وجود تقاضا و نیاز از سوی بخش‌های تولیدی منطقه‌ای و نیز حضور چشمگیر صنعتگران و تولیدکنندگان صنایع دستی بومی را دارا باشند، این مراکز راه‌اندازی خواهد شد.

به گفته او، تاکنون پنج خانه صنایع دستی در استان‌های سیستان و بلوچستان، همدان، کردستان، خوزستان و خراسان شمالی به طور رسمی افتتاح شده و تا پایان سال جاری این تعداد با افتتاح خانه صنایع دستی استان سمنان و مازندران به هفت عدد خواهد رسید. اما این خانه‌ها موقتی خواهند بود یا به صورت دائمی برقرار خواهند شد؟ سبزه‌میدانی درباره دائمی بودن خانه‌های صنایع دستی و مدیریت آنها اظهار می‌کند: خانه‌های صنایع دستی در اماکن تاریخی تحت تملک سازمان میراث فرهنگی راه‌اندازی شده‌اند و به صورت دائمی در اختیار خانه‌های صنایع دستی قرار گرفته‌اند. مدیریت مجموعه خانه‌های صنایع دستی نیز در اختیار معاونت صنایع دستی هر استان خواهد بود و به صورت خودگردان به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها