رونمایی از تندیس امیرکبیر در برج میلاد بهانه‌ای برای گرامیداشت این چهره تاریخی ایران شد

دورهمی پیرمردهای دارالفنون پس از 60 سال

با رونمایی از مجسمه امیرکبیر در برج میلاد تهران، تعداد مجسمه‌های موزه مشاهیر به 14 مجسمه رسید. در مراسم رونمایی از این مجسمه سیلیکونی، معاونان رئیس‌جمهور از شخصیت پدر اصلاحات ایران سخن گفتند و دانش‌آموختگان مدرسه دارالفنون هم که حالا هر کدام‌شان سن وسالی را پشت سرگذاشته و مویی سپید کرده بودند، با مجسمه بنیانگذار مدرسه خود عکس یادگاری گرفتند.
کد خبر: ۷۵۸۵۱۰

به گزارش جام‌جم، روز گذشته موزه مشاهیر میزبان مراسم رونمایی از مجسمه امیرکبیر بود. در این مراسم که بر فراز برج میلاد تهران و همزمان با سالگرد شهادت محمدتقی‌خان فراهانی برگزار شد، علاوه بر جمعی از فارغ‌التحصیلان مدرسه دارالفنون در دهه 30 شمسی، مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و محی‌الدین بهرام‌محمدیان، معاون وزیر آموزش و پرورش حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم فرزاد هوشیار پارسیان، مدیرعامل برج میلاد با خیر مقدم به مهمانان، با بیان این‌که برج میلاد، یادمان ملی ایرانیان است که اتفاقات فاخر هنری و فرهنگی در آن رخ می‌دهد، گفت: امروزه به جایی رسیده‌ایم که هر تهرانی در هر جایی از شهر به برج میلاد نگاه می‌کند، یاد خاطرات و اتفاقات فاخر می‌افتد.

امیرکبیر، سرمایه نمادین

در ادامه، صالحی امیری در سخنانی از امیرکبیر به عنوان سرمایه بزرگ نمادین ملی ایرانیان یاد کرد و گفت: ما در جامعه چند نوع سرمایه داریم که شامل سرمایه انسانی، اقتصادی و فرهنگی است و امیرکبیر هم یکی از این سرمایه‌های نمادین ملت ایران است. گاه یک شخصیت عامل غرور ملی است و با بردن نام او احساس افتخار می‌کنیم. او از امام خمینی(ره) نیز به‌عنوان یک سرمایه نمادین یاد کرد که همیشه با افتخار از ایشان یاد می‌شود و علاوه بر آن به عنوان یک سرمایه کاریزماتیک، از فضیلت الهی و قدسی نیز برخوردار هستند.

رئیس سازمان اسناد گفت: گرچه تلاش می‌شود که دانشگاه تهران را به عنوان آغاز نظام آموزش در ایران تلقی کنند، اما این درست نیست زیرا سال‌ها قبل از تاسیس دانشگاه تهران در سال 1313، امیرکبیر دارالفنون را دایر کرد و در دل استبداد توانست دست به اصلاحات بزرگی بزند که این وجه تمایز او با اصلاح‌طلبان دیگر است.

سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی و یکی دیگر از سخنرانان این مراسم با بیان این‌که طبق کاوش‌های جدید و براساس نظر باستان شناسان، ایران هویت تاریخی 11 هزار ساله دارد، بیان کرد: برخی اکتشافات لرستان، موید سابقه 40 هزار ساله برای ایران است و این عدد هر چقدر که باشد نشان می‌دهد ایران قدیمی‌ترین کشور روی زمین است که تاریخ تشکیل آن به 3900 سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به ثبت جهانی 17 اثر تاریخی ایران در یونسکو گفت: این 17 اثر از میان 32هزار اثر ثبت ملی شده، انتخاب و ثبت جهانی شده است. بنا به باور باستان شناسان ایران با بیش از یک میلیون بنا و محوطه تاریخی در واقع یک کشور ـ‌ موزه است که در 84 سال گذشته بنا به قانون حفظ بناهای تاریخی کشور، فقط 32 هزار اثر به ثبت ملی رسیده است؛ که نشان می‌دهد فقط 3درصد از این گنجینه ارزشمند تاریخ ایران از دل خاک بیرون کشیده شده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور درباره امیرکبیر هم بیان کرد: امیرکبیر مرد آزاداندیش یکی دو قرن اخیر است که از نظر حرکت اصلاح‌طلبانه‌اش ارزش و اهمیت دارد. زمانی که او اصلاحات را در ایران آغاز کرد، میجی هم در ژاپن این اصلاحات را شروع کرد واگر واقعه قتل او رخ نمی‌داد، ایران در شرایط بمراتب بهتر از امروز قرار داشت.

حجت‌الاسلام محمدیان، معاون وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم خطاب به رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: دارالفنون چند سالی است به دلیل رفت و آمدهای اداری، خاک می‌خورد و در حال آسیب‌دیدن است. در بازدید از این مدرسه که روز شنبه انجام شد، وعده کردیم این مدرسه از پیچ وخم دیوان سالاری میراث فرهنگی خارج شود و تصمیم قاطع مدیران بتواند دارالفنون را از این وضع خارج کند. بر همین اساس در خشکسالی بودجه ما هم در آموزش و پرورش سعی کردیم این امکان را فراهم کنیم، زیرا دارالفنون را دوست داریم و دلمان می‌خواهد باز هم به جریان تعلیم و تربیت بازگردد.

در ادامه این مراسم از محمد صادقی، بازیگر نقش امیرکبیر در سریالی به همین نام ساخته محمدرضا ورزی تجلیل شد سپس از مجسمه سیلیکونی امیرکبیر که به دست علیرضا خاقانی ساخته شده است، رونمایی شد. سپس این مجسمه ساز درباره چگونگی ساخت این اثر توضیحاتی ارائه کرد.

با رونمایی از تندیس سیلیکونی امیرکبیر، تعداد مجسمه‌های موزه مشاهیر به عدد 14 رسید. این مجسمه‌ها در ارتفاع 271 متری برج میلاد قرار گرفته‌ است.

در پایان این مراسم، عکس یادگاری با مجسمه امیرکبیر و همین‌طور شوخی‌های دانش‌آموختگان مدرسه دارالفنون که همگی‌شان مویی سپید کرده‌اند، به این مراسم شور و نشاطی زیبا بخشیده بود.

سجاد روشنی / گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها