وزیر بهداشت گفت: دستیابی به اهداف پزشک خانواده در کوتاه‌مدت میسر نیست؛ طوری که در نظام‌های پیشرفته سلامت، استقرار کامل برنامه پزشک خانواده، ده تا 15 سال زمان می‌برد.
کد خبر: ۷۵۶۵۰۲

به گزارش ایسنا، حسن هاشمی افزود: با توجه به اعتبارات محدود و تعداد پزشکان عمومی، اجرای مدل برنامه پزشک خانواده در دو استان فارس و مازندران برای جمعیت 80 میلیون نفری کل کشور میسر نیست.

وی عنوان کرد: مدل کشوری اجرای برنامه پزشک خانواده ایجاد پایگاه‌های سلامت در قالب جمعیت تحت پوشش 12 هزار و 500 نفری و به کارگیری کارشناس سلامت و در صورت تامین اعتبارات، به‌کارگیری روان‌شناس و کارشناس تغذیه در پایگاه‌های سلامت است. وزیر بهداشت با بیان این‌که نباید وعده‌های اجرای برنامه‌هایی را به مردم بدهیم و بعد مجبور به متوقف کردن آن شویم، اظهار کرد: متوقف کردن برنامه‌ها و وعده‌های داده شده به مصلحت نظام نیست و به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند. وی با تاکید بر ادامه جلسات ستاد کشوری برنامه پزشک خانواده تاکید کرد: این ستاد باید به طور منظم جلسات را تشکیل دهد و برنامه‌ها را عملیاتی کند.

هاشمی با بیان این‌که تربیت کارشناس سلامت برای اجرای برنامه پزشک خانواده ضرورت دارد، خاطرنشان کرد: هرچه سریع‌تر باید نیازسنجی‌های لازم به منظور تربیت کارشناس سلامت در دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شود و همچنین در مهارت و دانش پزشکان عمومی نیز باید تغییراتی ایجاد شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: برای اجرای موفق برنامه پزشک خانواده تشکیل ستاد و نیز کارگروه‌های آموزش، نیروی انسانی، منابع و فناوری اطلاعات ضروری است و باید با برگزاری جلسات مستمر در این کمیته‌ها، نتایج و بازخوردها بررسی و گزارش شود و در عین حال می‌توان از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده و از آنها خرید خدمت کرد.

وی از بهره‌برداری 97 بیمارستان ظرف شش ماه آینده خبر داد و اظهار کرد: برای راه‌اندازی این بیمارستان‌ها نیاز به 14 هزار و 500 نفر نیروی انسانی داریم که بر اساس مذاکراتی که با معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری داشتیم، فقط با استخدام 400 نیرو موافقت شده است. بنابراین ناگزیر به استفاده از ظرفیت‌ها و توان بخش خصوصی هستیم و در صورت استفاده از توان بخش خصوصی، ما باید وظیفه سیاستگذاری و نظارت داشته باشیم. هاشمی ابراز کرد: تا دو ماه آینده هزار خانه بهداشت جدید افتتاح و هزار پزشک در روستاها مقیم خواهند شد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت برای تشویق خانم‌هایی که در سن باروری هستند، خدماتی از جمله افزایش دسترسی به ماما و پزشک متخصص زنان و زایمان و تحت پوشش قراردادن و صدور بیش از هفت میلیون دفترچه را در نظر گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها