رقابت مرورگرها در پایان سال میلادی رنگ و روی تازه‌ای گرفت

خیزش اینترنت اکسپلورر

رقابت مرورگرها، یکی از رقابت‌های جدی در دنیای رایانه و دیجیتال است. از همین‌رو سه شرکت اصلی این رقابت، یعنی گوگل، مایکروسافت و موزیلا هر کدام با تکیه بر توانایی‌های مرورگرهایشان، کاربران خود را حفظ کرده و همچنین افراد بیشتری را به کاربرانشان اضافه می‌کنند.
کد خبر: ۷۵۶۱۱۱
خیزش اینترنت اکسپلورر

رقابت مرورگرها، یکی از رقابت‌های جدی در دنیای رایانه و دیجیتال است. از همین‌رو سه شرکت اصلی این رقابت، یعنی گوگل، مایکروسافت و موزیلا هر کدام با تکیه بر توانایی‌های مرورگرهایشان، کاربران خود را حفظ کرده و همچنین افراد بیشتری را به کاربرانشان اضافه می‌کنند.

فراتر از تعصب و سلیقه شخصی، ویژگی‌ها و تازگی‌های هر مرورگر باعث می‌شود یک کاربر به استفاده از آن تمایل داشته باشد، اما نکته جالب درباره رقابت مرورگرها در ۳۰ روز پایانی سال ۲۰۱۴ این است که اینترنت اکسپلورر با وجود تبلیغاتی منفی‌ که در چند سال اخیر درباره آن وجود داشته، توانسته بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص دهد و هر دو رقیب سرسخت خود یعنی کروم و فایرفاکس را پشت سربگذارد.

طبق آماری که از موسسه‌های آمارگیری مختلف جهانی استخراج شده، اواخر آذر و اوایل دی امسال اینترنت اکسپلورر 94/58 درصد کاربران رایانه‌های شخصی و رومیزی را به استفاده از این مرورگر مجاب کرده است. این در حالی است که دو ماه گذشته نیز بیشترین آمار به همین مرورگر مربوط بوده و به ترتیب 49/58 و 37/58 درصد کاربران به استفاده از این مرورگر تمایل داشته‌اند.

با توجه به این‌که صحبت از یک رشد نامحسوس و صدم درصدی است، آمار بالای ۵۰ درصد ارزش بالاتری پیدا می‌کند. در جایگاه دوم این رقابت، کروم قرار دارد و با سهم 25/21 درصدی بازار، مدال نقره را به گردن آویخته ‌است. این در حالی است که در دو ماه گذشته سهم کروم 19/21 درصد بوده است.

نکته تاریک در این رقابت به فایرفاکس بازمی‌گردد، این مرورگر که اواسط ۲۰۱۴ سهم خود را به بالاتر از ۱۵درصد رسانده بود، حالا با یک سقوط روبه‌رو شده و در سه ماه اخیر پله‌پله پایین‌تر آمده و به‌ترتیب 18/14 91/13 و سرانجام 26/13 درصد را به خود اختصاص داده است.

اگر فایرفاکس به همین روند ادامه دهد بعید نیست دیر یا زود تک رقمی شود و این می‌تواند خبر بسیار خوبی برای سافاری اپل باشد، زیرا این مرورگر بهترین آمار رشد را میان مدعیان به خود اختصاص داده و توانسته سهم ناچیز 8/0 درصدی خود را تا 9/5 درصد افزایش دهد. این در حالی است که سافاری در روزهای آخر سال هیچ به‌روزرسانی جدیدی برای مرورگرش ارائه نکرده، اما از زمان رونمایی سیستم‌عامل جدید یوسیمیت، روند رو‌به ‌رشد آن آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد.

به‌نظر‌می‌رسد سیستم‌عامل جدید اپل و مرورگر منحصر‌به‌فردش، کاربران ویندوزی را نیز متقاعد کرده از مرورگرهای مورد علاقه خود دل بکنند و با محصولات اپل همراه شوند. سافاری تنها مرورگری نیست که به‌روزرسانی جدید را در اختیار کاربرانش قرار نداده، بلکه برخلاف دو مرورگر فایرفاکس و کروم، اینترنت‌اکسپلورر نیز هیچ نسخه به‌روزرسانی شده‌ای را برای پایان سال میلادی آماده نکرده است.

با این‌که اختلاف تعداد کاربران اکسپلورر نسبت به دیگر مرورگرها بیشتر از آن است که بشود خدشه‌ای به موفقیت این‌روزهای مرورگر مایکروسافت وارد کرد، اما بسیاری از کارشناسان دلیل این رشد را شروع فصل تعطیلات میلادی می‌دانند، زیرا آمارهای بازار جهانی رایانه و لپ‌تاپ از فروش نجومی این محصولات در ایام تعطیلات آخر سال میلادی خبر می‌دهد و از آنجا که مرورگر اختصاصی مایکروسافت به‌صورت پیش‌نصب روی تمام دستگاه‌های ویندوزی قرار دارد، استفاده از این مرورگر نیز بیشتر می‌شود.

به هر حال باید مایکروسافت را فاتح بدون رقیب این روزهای اینترنت‌گردی دانست؛ پیشرفتی که باتوجه به تغییرات پر‌زرق و برقی که اینترنت‌اکسپلورر در ویندوز ۸ داشته می‌تواند باعث آشتی دوباره کاربران با این مرورگر کهنه‌کار شود. باید دید پس از ترکیدن حباب تعطیلات ژانویه، اکسپلورر باز هم می‌تواند در این بازار یکه‌تازی کند یا آن که جای خود را به مرورگر دیگری می‌دهد.

آرش جهانگیری / کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه حام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها