یک اندیشکده انگلیسی طی گزارشی نوشت،‌به سران غرب توصیه می‌شود تا برای حصول توافق با ایران به نگرانی ایرانیان از غرب و حافظه تاریخی‌شان، نگاه کنند.
کد خبر: ۷۵۳۱۴۹

به گزارش فارس، اندیشکده انگلیسی «شورای امنیت اطلاعات انگلیس و آمریکا» طی یادداشتی به قلم نورمن ماس تحت عنوان «گلایه‌های ایران» نوشت: در عالم سیاست ضرب‌المثلی با این مضمون وجود دارد که جایگاه فعلی شما به مکانی که نشسته‌اید بستگی دارد. این ضرب‌المثل البته درباره ایران نیز صدق می‌کند.

براساس این گزارش، جایگاه ایران با توجه به حافظه تاریخی مردم این کشور، حکایت از بی‌اعتمادی به انگلیس و آمریکا بویژه بی‌اعتمادی در زمینه هر موردی که آزادی عمل آنها را به مخاطره می‌افکند، دارد. این تاریخچه‌ای است که ما در غرب بندرت از آن آگاهی داریم و البته این موردی مهم است که عمق نگاه ایران به جهان را شکل می‌‌دهد.

نویسنده این یادداشت با اشاره به حافظه تاریخی ملت ایران نوشت: ایرانیان خوب به یاد می‌آورند که پیش از انقلاب اسلامی این قدرت‌های خارجی بودند که تصمیم گرفتند چه نوع سیاستی بر این کشور حاکم شود و چه کسی رهبر آنها باشد. اینها البته به دلیل اهمیت ایران برای اروپا بویژه انگلیس به‌عنوان منبع تامین نفت بود و طی جنگ جهانی دوم نیز این کشور به دلیل موقعیت راهبردی‌ از سوی انگلیس و روسیه اشغال شد.

در ادامه این یادداشت آمده است: در سال 1953 میلادی نیز سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و انگلیس با کودتایی «محمدرضا پهلوی» را در قدرت حفظ کردند. محمدرضا پهلوی متحد غرب بود و با کمک ساواک هرگونه مخالفتی را سرکوب می‌کرد و البته این مخالفان مذهبی تنها توانستند در مساجد گرد هم ‌آیند و به این طریق جنبشی عمدتا مذهبی که باعث پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 میلادی شد، از همین مکان‌ها سازماندهی شد.

در بخش دیگر این یادداشت با اشاره به ماجرای تسخیر سفارتخانه آمریکا در ایران از سوی دانشجویان که نویسنده‌، آن را «تعصبات مذهبی ـ ملی و پاسخ به بی عدالتی تاریخی در قبال ایران» نامیده به ماجرای نبرد عراق علیه ایران و حمایت غرب از عراق در آن مقطع پرداخته و می نویسد: این موضوع در مرکز حافظه تاریخی ایرانیان قرار دارد؛ جایی‌ که آمریکایی‌ها در آن حمایت آشکاری را از عراق انجام دادند و طی ‌آن نیروها و برخی دهکده‌های ایرانی اسیر حملات کشنده گاز خردل شدند.

نویسنده با اشاره به جدل ایران و غرب بابت برنامه‌های هسته‌ای نوشت: ایران در زمینه هسته‌ای نیز همیشه اعلام کرده است که در مسیر تولید جنگ‌افزار هسته‌ای نیست، اما قدرت‌های خارجی با فشار اقتصادی علیه ایران، سعی در کاستن از فعالیت‌های هسته‌ای مسالمت‌آمیز این کشور دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها