جوانی ۲۶ ساله‌ام. از ۷ سال پیش موهای سرم ریخته است و هزینه درمان ندارم. همیشه احساس می‌کنم که همه مرا نگاه می‌کنند و درباره ظاهرم پچ پچ می‌کنند یا نیشخند می‌زنند برای همین اصلا به فکر ازدواج نیستم چون احساس می‌کنم در چشم دختر‌ها بی‌ریخت هستم. چه کنم حالم بهتر شود؟
کد خبر: ۷۵۲۱۲۸
همه‌ش به خودم می‌گم: آخه بیریخت، کی به تو زن می‌ده؟!

جام جم سرا: در روان‌شناسی تکنیک‌های متفاوتی وجود دارد که به افراد کمک می‌کند تا شرایط زندگی خود را بپذیرند و شادمانه و امیدوار به زندگیشان ادامه بدهند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنم با به کار بستن این تکنیک‌ها به بهبود شرایط خود کمک کنید تا زندگی بهتری را تجربه کنید.


حذف افکار غیر منطقی

با ایجاد باورهای منطقی در ذهن، به بهتر شدن حالتان کمک کنید؛ به طور مثال، هر روز در ذهنتان این ضرب المثل معروف را یادآوری کنید که «در دروازه را می‌شود بست، ولی دهان مردم را نه»؛ چراکه ایجاد و تقویت چنین باورهای منطقی، به شما کمک می‌کند این مسئله را به عنوان یک مسئله طبیعی بپذیرید.


بالابردن عزت نفس و اعتماد به نفس

می‌توانید با افزایش عزت و اعتماد به نفستان، این مسئله را برای خودتان کم اهمیت کنید؛ به طور مثال به ظاهر، بهداشت و شیک پوش بودنتان اهمیت بدهید تا عزت نفستان بیشتر شود، یا اینکه به فعالیت‌هایی بپردازید که نشان از توانمندی شما دارد مانند به دست آوردن یا افزایش تخصصی در زمینه فنآوری‌های روز (مثل رایانه). بدین طریق اعتماد به نفستان بالا‌ می‎رود.
سعی کنید با حضور بیشتر در گروه دوستان، مجالس، مهمانی‌ها و محافل مختلف و ابراز عقیده، مهارت ابراز وجود را در خودتان تقویت کنید. به طور کلی ابراز وجود مناسب را می‌توان توانایی ابراز صادقانه نظرات، احساسات و نگرش‌ها بدون احساس اضطراب دانست به نحوی که از نظر اجتماعی مناسب بوده و احساسات و آسایش دیگران نیز در آن مد نظر باشد تا دیگران از شما ناراحت نشوند. ابراز وجود مناسب باعث می‌شود شما علاوه بر جلب احترام دیگران، محبوبیت خودتان را هم افزایش دهید.


نوشتن افکار منفی روی کاغذ

زمانی که این مسئله خیلی به شما فشار روانی وارد می‌کند، تمام احساسات منفیتان را روی کاغذ بنویسید، سپس آن را پاره کنید و دور بریزید. توجه داشته باشید که با پایان دادن به چنین افکار منفی در ذهنتان، باید به فکر ازدواج و انتخابی مناسب باشید تا خوشبختیتان را تضمین کنید. ترس از ازدواج به خاطر یک احساس غیر منطقی، عواقب خوبی نخواهد داشت و در آینده حسرت موقعیت‌هایی را خواهید خورد که این روز‌ها از دست می‌دهید.


صبور بودن برای رسیدن به نتیجه

در پایان باید گفت که به کار بردن صحیح تکنیک‌هایی که مطرح شد به همراه صبر طی یک دوره زمانی (مثلا یک ماهه)، ۲ شرط اساسی برای بهبود شما و شرایط اکنونتان است. با این حال، و اگر بعد از گذشت ۲ یا ۳ ماه، در افکار منفیتان کاهشی دیده نشد، مراجعه به یک مشاور و روان‌شناس متخصص می‌تواند به شما کمک بیشتری کند. (محمدباقر ذبیحی - کار‌شناس ارشد روان‌شناسی/خراسان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۲
احمد
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
۰
۲
واقعیت تلخه.
یوسف
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
۰
۰
شما جناب فقط وفقط یك چیز كم داری وان اعتماد به نفس است. مقدار زیادی خودت ومقدار اندكی به كمك رواندرمانگر میتوانی خودت را به حد اكثر اعتماد به نفس ارتقا دهی .انسان با باز نگری در رفتارهایش باید سعی كند اشتباهات گذشته را تكرار نكند نه اینكه مدام بخود سركوفت بزند كه فلان وبهمان.اینگونه سركوفت زدن ها خدای نخواسته در نهایت به انتحار ان فرد میانجامد.
لنگرودی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
۰
۰
دقیقاً مثل من !
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
۰
۰
دختری كه بخواد بخاطر تیپ و قیافه با شما ازدواج كنه همونیه كه سر سال نشده مهریشو میگذاره اجرا! شما هم با این افكار بیمار بهتره هرگز ازدواج نكنید! چون كسی كه به خودش احترام نمیگذاره و واسه خودش ارزش قایل نیست، نباید هیچ توقعی از اطرافیان داشته باشه!
پسر اهورایی
United States
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
رضا نظرت خیلی منفی بود، عوض این كه به این بنده خدا روحیه بدی زدی تو پرو بالش؟ این بنده خدا كه خودش مشكلی نداره بلكه افراد عیب جو باعث شدن كه اعتماد به نفسش بیاد پایین ، همون خنده ها و نشون دادنا و غیبت كردنا و مسخره كردن ها كه بزرگترین گناهه و این بنده خدا رو طوری كرده كه حتی برای زندگی آینده اش میترسه اقدام كنه. تقصیر آدم هاییه كه دیگران رو مسخره كردن. آقا رضا امیدوارم تو جزو اون ادما نبوده باشی... اگه به این حالت گرفتار بودی و اعتماد به نفس این بنده خدا رو داشتی ببینم دوس داشتی كسی بهت اینجوری بگه
خانم مجرد
Germany
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
۰
۰
شما مردها كچل باشید قدتون كوتاه باشه 40 سالتون هم باشه . همه جور كاری كرده باشید آخر یه خونه و شغلی كه داشته باشید توبه می كنید و میرید خواستگاری دختری كه هم زیبا باشه هم كم سن و سال باشه هم قد بلند باشه هم هیكل خوبی داشته باشه هم نمی دونم پوستش این رنگی باشه خانواده اش خوب باشه و هزار جور مسائل دیگه . ما خانمها باید خودمون رو شبیه عروسك خیمه شب بازی كنیم لباسهایی بپوشیم كه زیباترمون كنه و... بخدا شما مردها این رو از ما می خواهید چون وقتی یه خانم زیبا رو می بینید كاملا در ظاهر و رفتارتون این مسئله رو نشون میدید . زیبا لباس پوشیدن ومر تب بودن هنر بشر هست اما بعضی وقتها این زیبایی دیگه میشه همه چی .
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
۰
۰
كسی كه واقعا زن زندگی باشه به این چیزا توجه نمیكنه چون چیزی كه مهمه اخلاقیات و پایبندی به خانوادس.......شما هم غصه نخور مگه بقیه چطورین فقط اعتماد به نفستو بالا ببر ...............
مینا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
۱
۰
حالا مگه اونا كه خوشتیپن چیكار كردن بعضیاشون با همین خوشتیپی از دخترای مردم سو استفاده میكنن دلشونو میشكنن پس بدونید كه مو نداشتن چندان مهم و در بعضی مواقع اصلا مهم نیست مهم اینه مرد زندگی باشی دخترای خوب هم كه پایبند زندگی هستن همینرو میخوان
یه دختر
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
۰
۰
عزیزم مگه خدای نكرده معتاد یا دزد یا ....اینا هستی كه ناراحتی همین كه پسر خوبی هستی كافیه مگه یه دختر چی میخواد از زندگی.........
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
۰
۰
اون چیزی كه زیر یه سقف مهمه اخلاق و تدین یه مرد هست نه موهاش ...............اگه كسی به شما گفت موهات ریخته بهتر هیچ وقت باهاش ازدواج نكنی چون اون زن زندگیت نیست.
پسر اهورایی
United States
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
۰
۰
برین خاستگاری دختر نجیب و با معرفت. هر كس شما رو بخواد یه عمر باهاتون زندگی كنه شما رو همین طوری كه هستین میپسنده. كسی كه نپسنده همون بهتر كه نپسندید چون یه عمر زندگی رو براتون جهنم میكنه.
مهم اخلاقتونه كه باید خوب باشه، دختری احساس كنه شما پشتیبان خوبی براش هستین حتما زندگی خوبی خواهید داشت. دخترا معمولا ظاهر براشون مهم نیست جایی كه بتونی دلشون رو به دست بیاری. بازم میگم صد جا برو خاستگاری ، اما اگه صدمین جا تو رو همین جوری كه هستی پذیرفت خوشبختی بهت لبخند زده و خدا رو شكر كن كه كسی كه ایراد گرفته تو رو رد كرده و با همچین زنی یه عمر بدبخت نشدی
یه پسر
United States
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
۰
۰
اونایی كه عوض روحیه دادن تخریب كردن، باید خودشون رو دیگران مسخره كنند تا بفهمن كه مسخره كردن دیگران باعث اعتماد به نفس افراد میشه. متاسفانه در جامعه ی ما خیلی به دیگران و به تیپ و سكناتشون كار داریم و این باعث شده بعضی به دیده ی تحقیر به دیگران نگاه كنن، امیدوارم جامعمون اصلاح بشه

نیازمندی ها