قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه بامواد مخدر:

85 درصد کشفیات جهانی تریاک در ایران صورت می‌گیرد

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بنابر اعلام سازمان ملل متحد، 85 درصد کشفیات جهانی تریاک و 35 درصد کشفیات جهانی هروئین در ایران صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۷۵۱۹۴۹

به گزارش ایرنا، علیرضا جزینی در نشستی خبری در تالار شهید زین‌الدین فرمانداری قم اظهار کرد: کشت خشخاش در افغانستان یک تهدید محسوب می‌شود که اکنون 240 هزار هکتار از زمین‌های این کشور زیر کشت خشخاش است.

وی افزود: 7000 تن مواد مخدر در این کشور تولید می‌شود که نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

جزینی ابراز کرد: تولید، قاچاق و ترانزیت مواد مخدر در سراسر جهان 85 میلیارد دلار ارزش مادی دارد که سهم کشاورزان افغان یک درصد و قاچاقچیان افغان از این میزان تجارت 2 درصد است.

وی ادامه داد: در هشت ماه گذشته 495 تن مواد مخدر با منشأ تریاک در کشور به‌دست آمده و کشفیات به ترتیب تریاک، حشیش، هروئین، شیشه و مرفین را شامل می‌شود.

جزینی یکی از آسیب‌های اساسی در کشور را رو آوردن معتادان به مصرف مواد مخدر صنعتی ذکر کرد و توضیح داد: 26 درصد معتادان کشور، معتادان به مواد مخدر صنعتی هستند. وی ادامه داد: به منظور پیشگیری از اعتیاد جوانان به مواد مخدر بویژه مواد مخدر صنعتی، پخش برنامه‌هایی را به صورت ثابت در تلویزیون و رادیوهای سراسری و استانی در دستور کار قرار داده‌ایم. قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به موضوع تجهیزات و واگذاری امکانات به نیروی انتظامی به منظور مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد: در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای با نیروی انتظامی به امضا رسانده‌ایم و اعتبارات در این زمینه متمرکز بوده و به صورت جداگانه به استان‌ها تعلق نمی‌گیرد.

وی با اشاره به آمار زنان مصرف‌کننده مواد مخدر در کشور یادآور شد: از یک میلیون و 325 هزار معتاد در کشور نزدیک به 10 درصد را زنان تشکیل می‌دهند که پیش از این آمار بیش از 5 درصد بوده است.

وی تاکید کرد: ساماندهی زنان معتاد که گاهی برخی از آنان دست به تن‌فروشی نیز می‌زنند با توجه به انتقال برخی بیمارهای خاص از این طریق مورد توجه ماست و کارگروهی اخیرا تشکیل شده که نسبت به ساماندهی سریع این معضل اقدام کند.

جزینی ابراز کرد: بسیج در مبارزه با مواد مخدر با ما در حال تعامل است و برنامه‌ای با این نهاد در دو استان به صورت نمونه در نظر داریم و با همکاری بسیج در جهت مبارزه با مواد مخدر در درمان، پیشگیری و مقابله اقدام خواهیم کرد که این برنامه در حال تنظیم است.

وی تاکید کرد: یکی از مسائل بسیار مهم در استان قم ساماندهی معتادان متجاهر است و این درصورتی است که معتادانی که خود معرف باشند، بیمار محسوب شده و چنانچه گواهی کارت درمان نداشته باشند و در خیابان بی خانمان باشند، معتاد متجاهر محسوب شده و مجرم هستند.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد: معتادان متجاهر با دستور قاضی دستگیر شده و به مراکز درمان ارجاع می‌شوند و متاسفانه نبود یک کمپ درمانی مناسب در قم برای ساماندهی این معتادان ملموس بود.

وی تصریح کرد: بحث ساماندهی زنان معتاد نیز در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قم به تصویب رسیده است و اکنون دو مرکز نگهداری معتادان زن و مرد به صورت جداگانه در استان قم تا دهم دی به طور رسمی افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: این مراکز حدود 300 تا 350 نفر معتاد را می‌توانند پذیرا باشند و اعتباراتی از سوی ستاد به استان قم واگذار شده است تا کسری‌های موجود در این مراکز تامین شود. وی خاطرنشان کرد: در حوزه مقابله با مواد مخدر در 9 ماهه اخیر 3200 کیلوگرم مواد مخدر در استان قم کشف شده است که نسبت به مدت مشابه شاهد کاهش کشفیات بوده‌ایم و در این زمینه4600 نفر نیز دستگیر شده‌اند که برخی از این تعداد آمار دستگیری معتادان متجاهر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها