کوتاه از جهان

رئیس جدید دستگاه اطلاعاتی مصر منصوب شد

عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر سرلشکر «خالد فوزی» را به ریاست دستگاه اطلاعاتی این کشور منصوب کرد.
کد خبر: ۷۵۱۴۳۷

فوزی، جایگزین محمد فرید التهامی یکی از بانفوذ‌ترین چهره‌های امنیتی مصر می‌شود. نام ژنرال فوزی (پنجاه و هشت ساله) برای نخستین‌بار در آغاز انقلاب بیست وپنجم ژانویه 2011 (بهمن 1389) در مصر بر سر زبان‌ها افتاد. او در آن زمان رئیس منطقه شمال و غرب دستگاه اطلاعاتی مصر در اسکندریه بود.

وی سپس با ارتقا درجه به ریاست دستگاه امنیت ملی و نیز مشاور رئیس دستگاه اطلاعاتی انتخاب شد. خالد فوزی درپی ناآرامی‌های بعد از سی‌ام جولای 2013 (تیرماه سال گذشته) که به برکناری محمد مرسی توسط ارتش انجامید در جمع‌آوری اطلاعات امنیتی و کنترل اوضاع نقش داشت. وی بعد از سرلشکر محمد رأفت شحاتعه دومین فردی است که از داخل دستگاه اطلاعاتی مصر به این سمت منصوب می شود.

به گزارش آسوشیتدپرس از قاهره، ژنرال محمد فرید التهامی رئیس پیشین اطلاعات مصر یکی از مقام‌های تندرو در جریان اقدامات سرکوبگرانه دولت و نیروهای امنیتی، علیه جنبش ممنوع اعلام شده اخوان‌المسلمین، محمد مرسی رئیس‌جمهور برکنار شده و مخالفان دولت به شمار می رفت. ‌/‌ ایرنا

واکنش حماس به حمله اسرائیل به غزه

موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در واکنش به حمله روز شنبه اسرائیل به غزه تاکید کرد: حماس زمانی به توافق آتش‌بس در غزه پایبند خواهد بود که دشمن صهیونیست نیز به آن پایبندباشد. ابومرزوق همچنین تصریح کرد حماس هرگز در برابر نقض مکرر توافق آتش‌بس از سوی دشمن صهیونیستی ساکت نمی نشیند.

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بامداد شنبه یک زمین خالی در شرق خان یونس در جنوب باریکه غزه را بمباران کردند. این حمله کشته و زخمی درپی نداشت. «موشه یالون» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مدعی شده که حماس مسئول تشدید اوضاع در باریکه غزه است. ‌/‌ ایرنا

آمریکا برای مقابله با هکرهای کره‌ شمالی از چین کمک خواست

یکی از مقام‌های رسمی آمریکا اعلام کرد که واشنگتن از چین خواسته است تا برای مبارزه با هکرهای کره‌شمالی با این کشور همکاری کند.

یکی از مقام‌های رسمی کاخ سفید گفت آمریکا نگرانی خود درباره حمله هکرهای کره شمالی به شرکت «سونی پیکچرز» را با چین درمیان گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کره‌شمالی اعلام کرده بود مایل است با آمریکا برای انجام تحقیقات مشترک درباره هک و تهدید شدن سونی پیکچرز همکاری کند. درخواستی که آمریکا آن را رد و اعلام کرد کره‌شمالی به جای همکاری باید تقصیر خود را بپذیرد و به سونی غرامت بپردازد. هکرها چندی پیش سونی پیکچرز را تهدید کردند که اگر فیلم «مصاحبه» (که در آن شخصیت رهبر کره‌شمالی به تمسخر گرفته شده است)را در روز کریسمس اکران کند، جهان حادثه‌ای دیگر نظیر یازدهم سپتامبر را تجربه خواهد کرد. در پی این تهدیدها اکران این فیلم متوقف شد. تصمیمی که مورد انتقاد کاخ سفید قرار گرفته است. ‌/‌ ایلنا

بازداشت 100 معلم معترض در آنکارا

پلیس آنکارا با حمله به تجمع اعتراضی معلمان، صد نفر از آنان را دستگیر کرد که در میان بازداشت‌شدگان رئیس اتحادیه معلمان ترکیه نیز قرار دارد.

روز شنبه روزنامه‌های ترکیه از جمله «حریت دیلی» گزارش دادند در حمله پلیس به تجمع اعتراضی ترتیب داده شده توسط اتحادیه‌های معلمان ترکیه بیش از صد معلم بازداشت شدند. این اعتراض به درخواست اتحادیه‌های معلمان ترکیه برگزار شده بود. معلمان خواستار احترام دولت ترکیه به ارزش‌های آموزشی سکولار این کشور شدند.

روزنامه‌های ترکیه درباره جزئیات اعتراض معلمان همچنین نوشتند، گروهی از معترضان برای ادامه حرکت اعتراضی خود به سمت دیگر شهر حرکت کردند اما پلیس با استفاده از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش اقدام به سرکوب این تجمع اعتراضی کرد. ‌/‌ ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها