تحلیل

امید شرکت‌های آمریکایی به معاملات چند میلیارد دلاری

به دنبال شکست آمریکا در اعمال سیاست‌های انزواگرایانه در مورد کوبا و اعتراف مقامات این کشور به ناکارآمدی تحریم‌ها علیه کوبا، اکنون بسیاری از شرکت‌های آمریکایی در انتظار ورود به بازار چند میلیارد دلاری کوبا هستند.
کد خبر: ۷۵۰۸۸۹

طبیعی است نزدیکی آمریکا به کوبا، پیامدهای اقتصادی بزرگی برای دو کشور دارد و شرکت‌های آمریکایی در انتظار رسیدن به سودهای میلیاردی هستند و در همین باره صنایع کشاورزی، گردشگری، مخابرات و نوشابه‌سازی آمریکا به آینده‌ معامله با کوبا خوشبین هستند.

آن‌طور که خبرگزاری دویچه‌وله گزارش کرده است آشتی کوبا و آمریکا به معنای گشایش بازاری با ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار مصرف‌کننده به روی شرکت‌های آمریکایی است. فاصله کوبا از ایالت فلوریدا تنها حدود ۱۵۰ کیلومتر است.

این بازار بیش از نیم قرن روی آمریکا بسته بود و هنوز روشن نیست گشایش اعلام شده از سوی رئیس‌جمهور آمریکا به‌طور مشخص چه تاثیری برای شرکت‌های آمریکایی خواهد داشت.

روزنامه یو.‌اس.‌ای. تودی، به نقل از گاری هاف‌باور، کارشناس مسائل کوبا در انستیتوی اقتصاد پترسون، می‌نویسد که «بازار بالقوه برای کالا و خدمات در کوبا بزرگ است، اما خیلی هم عظیم نیست.»

این کارشناس پیش‌بینی می‌کند که روزی صادرات آمریکا به کوبا به چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در سال برسد، یعنی حدود یک دهم صادرات آمریکا به آلمان در سال 2014.

با این همه و با وجود انتقادهایی که سیاستمداران جمهوریخواه آمریکا سر داده‌اند، بسیاری از نمایندگان بخش اقتصاد آمریکا از برقراری روابط میان کوبا و آمریکا ابراز خوشحالی می‌کنند.

تام دونوهو، رئیس اتاق بازرگانی آمریکا که به عنوان یکی از منتقدان اوباما شناخته می‌شود، می‌گوید: «بخش اقتصاد آمریکا از اعلام روند عادی‌سازی روابط دو کشور استقبال می‌کند و پشتیبان بسیاری از طرح‌هایی است که رئیس‌جمهور درباره آن صحبت کرده است. تغییراتی که قرار است صورت گیرد گام‌هایی اساسی و مثبت هستند.»

از جمله اقداماتی که کاخ سفید می‌تواند انجام دهد تسهیل تبادلات مالی، افزایش میزان پول مجاز برای ارسال از یک کشور به کشور دیگر و دادن اجازه برای صادرات برخی کالاها مثل مواد ساختمانی و تولیدات موردنیاز کارگاه‌های کوچک و رستوران‌هاست.

لارنس آلن، تحلیلگر مسائل آمریکای لاتین، می‌نویسد: احتمال می‌رود که قوانین آمریکا به عنوان سدی بزرگ باقی بماند و کنگره آمریکا بتواند شرکت‌هایی را که در کوبا سرمایه‌گذاری یا با این کشور معامله کنند، مجازات کند. با وجود این، بسیاری از شرکت‌های آمریکایی امیدوارند که بتوانند با کوبا وارد معامله شوند. سخنگوی کارخانه خودرو‌سازی GM به روزنامه «وال‌استریت ژورنال» گفت: «به ما توصیه شده که امکانات موجود را بررسی کنیم.»

براساس این گزارش، مهم‌ترین بخش‌های صنعت آمریکا که از گشایش درهای کوبا به روی آمریکا خوشحال خواهند شد، عبارتند از: کشاورزی؛ چرا که تولیدکنندگان این بخش می‌توانند در آینده محصولات خود را بسیار آسان‌تر به کوبا صادر کنند. برای نمونه یک کوبایی پنج برابر یک آمریکایی برنج مصرف می‌کند. پیش از سال ۱۹۶۰ کوبا مهم‌ترین بازار برنج آمریکا بود.

مخابرات؛ زیرا اقدامات جدید قرار است امکان دسترسی کوبایی‌ها به اینترنت را تسهیل سازند. شرکت‌های مخابراتی فرصتی بزرگ برای سرمایه‌گذاری در این زمینه در سراسر کوبا مشاهده می‌کنند.

گردشگری، هنوز امکان تسهیلات مسافرتی برای گردشگران آمریکایی مایل به سفر به کوبا موجود نیست و کاخ سفید به دنبال راه‌هایی می‌گردد تا این امکان را فراهم کند. در محافل دولتی آمریکا تلاش بر این است تا جایی که محدودیت‌های قانونی اجازه می‌دهد هر چه بیشتر اجازه مسافرت به درخواست‌کنندگان سفر به کوبا داده شود. به گفته این محافل، شمار متقاضیان سفر به کوبا بزودی افزایش زیادی خواهد یافت.

شرکت‌های نوشابه‌سازی هم از برقراری روابط میان آمریکا و کوبا ابراز خوشحالی کرده‌اند.

آن‌طور که ایرنا گزارش کرده است براساس شرایط جدید، پول بیشتری به کوبا ارسال خواهد شد. محدودیت ارسال 500 دلار در هر سه ماه از سوی مهاجران کوبایی مقیم آمریکا برای خانواده‌هایشان، به 2000 دلار افزایش می‌یابد و شهروندان کوبایی می‌توانند حواله‌های بیشتری دریافت کنند.

همچنین ارسال پول از آمریکا برای طرح‌های بشردوستانه (کمک‌های اهدایی) یا برای حمایت از توسعه شرکت‌های خصوصی در کوبا نیاز به مجوز ویژه نخواهد داشت و موسسات مالی و بانکی آمریکا می‌توانند حساب‌ها یا شعباتی را در کوبا با هدف تسهیل در روند نقل و انتقالات مالی دایر کنند.

این گزارش می‌افزاید: حساب‌های بانکی شهروندان کوبایی خارج از این کشور، در بانک‌های آمریکایی رفع توقیف می‌شود و تشکل‌ها و نهادهای کوبایی در کشورهای ثالث که تحت کنترل شرکت‌های آمریکایی قرار دارند، می‌توانند خدمات دریافت کنند و نقل و انتقالات مالی با شهروندان کوبایی در کشورهای ثالث داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها