رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران در گفت‌وگو با چمدان:

ممنوعیت خرید دولتی، قیمت‌ سررسید را بالا برد

معمولا با فرارسیدن زمستان، سروکله سررسیدهای سال نو هم در بعضی کتابفروشی‌ها و لوازم‌التحریری‌ها پیدا می‌شود و هرچه به هفته‌ها و روزهای پایانی سال نزدیک‌تر می‌شویم، تعداد و تنوع آنها بیشتر می‌شود؛ تا آنجا که می‌توانی تقریبا در بساط تمام دکه‌های روزنامه‌فروشی، تعداد زیادی از آنها را در رنگ‌ها، طرح‌ها و اندازه‌های متفاوت مشاهده کنی.
کد خبر: ۷۵۰۷۰۳

البته دو عامل گرانی کاغذ و ممنوعیت خرید تقویم و سررسید توسط سازمان‌های دولتی در سال‌های اخیر تا اندازه زیادی بر فعالیت چاپخانه‌دارانی که در این زمینه فعالیت می‌کردند، تاثیر گذاشت به طوری که به گفته بهمن پورمند، مدیرعامل اتحادیه چاپخانه‌داران کشور نه تنها موجب افزایش قیمت نهایی سررسید در بازار شد، بلکه با کاهش چاپ آن نیز همراه بود.

وی با اشاره به این‌که چاپخانه‌ها معمولا کار دریافت سفارش و چاپ سررسید را بتدریج از شهریور آغاز می‎کنند، یادآوری می‌کند که تقریبا تا یکی دو ماه پیش از سال نو هم کار چاپ و توزیع آنها به پایان رسیده و روانه بازار می‌شود.

چاپخانه‌دارها معمولا از هر قشری سفارش می‌گیرند، از شرکت‌ها و موسسات کوچک و بزرگ گرفته تا افرادی که می‌خواهند برای دوستان و اقوامشان سررسید سفارشی تهیه کنند. جالب این‌که تمام این افراد و گروه‌ها می‌توانند تقویم سفارشی خود را با سلیقه و طراحی خاص خود از چاپخانه دریافت کنند. به همین دلیل است که قیمت‌های بسیار متنوع و متفاوتی هم برای سررسیدها در بازار وجود دارد و آن‌طور که پورمند می‌گوید عواملی همچون نوع و جنس کاغذ و کیفیت صفحات، نوع چاپ، طراحی و صفحه‌آرایی و میزان کار روی آنها تعیین‌کننده نهایی این قیمت‌هاست؛ قیمت‌هایی که از 3000 - 2000 هزار تومان شروع شده و گاهی حتی به 50 هزار تومان هم می‌رسد.

البته مثل هر کالای دیگری، سررسیدهای معمولی و با قیمت متوسط و ارزان هم مشتری بیشتری دارد تا تقویم‌های گران‌قیمتی که گاهی به دلیل قیمت بالایشان حتی تا آخر سال جدید هم به فروش نمی‌رسد و در کتابفروشی‌ها خاک می‌خورد.

به گفته پورمند، یکی دیگر از عواملی که در قیمت تقویم تاثیر دارد، نوع سفارش آن است، به عبارتی وقتی سفارش‌دهنده بخواهد این کالا را در حجم انبوه و برای عرضه در بازار سفارش دهد، قیمت آن کمتر از زمانی خواهد بود که فردی آن را در حجم کمتر و صرفا برای هدیه به دوستان و اقوام یا عرضه در مکان‌هایی خاص مثل گالری‌ها سفارش می‌دهد، زیرا در این صورت زینک مجزایی برای چاپ و صفحه‌آرایی نیاز دارد که در افزایش قیمت تاثیرگذار است.

تقویم‌ها هم مثل بسیاری از کالاهای خدماتی و رفاهی، چند سالی است فرصت جولان و عرض‌اندام در یک نمایشگاه سالانه را پیدا کرده‌اند تا خود را در قالب‌ها، رنگ‌ها و طرح‌های متفاوت به مشتریان فردی و گروهی‌شان عرضه کنند. البته عمر این نمایشگاه خیلی کوتاه است، به طوری که سومین مورد آن امسال و به احتمال قوی در اواخر همین ماه در مصلی برگزار خواهد شد، اگر تقویم‌باز هستید یا مثل بعضی‌ها کلکسیون سررسید دارید و البته ساکن تهرانید، بازدید از این نمایشگاه را از دست ندهید.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها