حاشیه خبر

پایان 3 سال عزاداری برای پدر «اون»

اصلا همه چیزشان با بقیه دنیا فرق می‌کند. از نوع رفتار رهبران و شیوه اعدام مخالفان بگیر تا نحوه تفریح و حتی ابراز ارادت به مردگان. شاید زیاد نیازی به توضیح نباشد که این توصیف مربوط به کشور کره‌شمالی باشد. در کنار تمام واقعیت‌های عجیب و غریب منتشر شده از این کشور در رسانه‌ها، حال با یک موضوع دیگر آشنا شده‌ایم.
کد خبر: ۷۵۰۵۵۹

در سومین سالگرد مرگ رهبر پیشین این کشور، عزاداری مردم و جانشین او رسما پایان یافت. البته معلوم نیست در این سه سالی که از مرگ رهبر پیشین کره‌شمالی گذشت، کیم جونگ اون، رهبر جوان این کشور چگونه به عزاداری پدرش می‌پرداخت.

به هر حال، آن‌طور که منابع خبری گفتند، روز گذشته سومین سالگرد مرگ کیم جونگ ایل با دمیدن در شیپورهای سراسر کشور گرامی داشته شد. قطارها، کشتی‌ها و خودروها نیز با به صدا درآوردن بوق و سوت‌های خود در این مراسم گرامیداشت شرکت کردند و پس از آن مردم سراسر کره‌شمالی برای سه دقیقه در حالی که به سمت آرامگاه دو رهبر پیشین تعظیم کرده بودند، سکوت کردند.

در واقع با پایان این سه سال، راه برای «اون» به عنوان رهبر جدید باز می‌شود و همه منتظر سیاست‌های تازه او هستند.

در همین رابطه، شبکه الجزیره در گزارشی به تغییراتی پرداخت که طی این سه سال در کره‌شمالی به وجود آمده است. برخی از این اتفاقات عبارتند از: بازگشایی مجتمع‌های ورزشی و تفریحی، حضور تاکسی‌های زرد رنگ و نسبتا جدید و اتوبوس‌های دو قسمتی در خیابان‌ها و زدن رنگ قرمز، سبز و نارنجی به ساختمان‌های فرسوده پایتخت. برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز باز شده که لباس‌های شیکی برای خانم‌ها عرضه می‌کند.

یکی دیگر از این تغییرات شلوغ شدن و حضور زنان در کافه‌ها و رستوران‌های شیک است. گرچه وجود همه این موارد از بدیهیات یک جامعه است، اما با توجه به سابقه‌ای که از کره‌شمالی در ذهن است، این تغییرات تا حدودی چشمگیر به نظر می‌آید.

حسین خلیلی ‌‌/‌‌ گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها