بازیکنان ایرانی لیگ بسکتبال چین چه حال و روزی دارند؟

ستاره‌های ایرانی در ارتفاع سبدهای چین

بعد از ضعف‌های بی‌شمار لیگ برتر بسکتبال ایران، اکنون دیگر این لیگ مورد توجه کشورهای آسیایی یا بازیکنان غیرآسیایی نیست، زیرا آنها ترجیح می‌دهند لیگ بسکتبال چین را زیر نظر داشته باشند.
کد خبر: ۷۵۰۴۳۳

اواخر دهه 90 میلادی وقتی لبنانی ها، لیگ‌های پر سر و صدایی به راه انداخته بودند، تیم‌های باشگاهی مطرحی مانند ساجس از دل رقابت‌های باصلابت لبنان خارج شدند.این بازی‌های با کیفیت سبب شد علاوه بر موفقیت‌های باشگاهی، تیم ملی لبنان نیز، در آسیا سرآمد بسیاری از تیم‌ها شود و چهار بار به رقابت‌های جهانی بسکتبال راه پیدا کند.

با افت لبنانی‌ها در سطح رقابت‌های باشگاهی، انتقال قدرت از خاور نزدیک به ایران رسید و در اوج بازی‌های سال‌های 1381 تا 1388 بود که بسکتبال ایران قدرت خود را در عرصه باشگاهی و ملی بر رقبای تازه وارد و سنتی، دیکته کرد.این روند مطلوب در لیگ برتر بسکتبال اما در سال‌های بعد فروکش کرد و بسکتبال علاوه بر کم شدن تیم‌های باشگاهی، در دوره‌های اخیر در تعداد بازیکنان مطرح و خوب نیز دچار کاهش شد تا تیم ملی بسکتبال نیز تهدید شود و امروز نگرانی‌هایی برای آینده تیم ملی بدون نسل طلایی بسکتبال ایران به وجود آید.

درست وقتی لیگ‌های بسکتبال لبنان و بعد ایران دچار نزول فاحش شدند، لیگی که بیشتر از همه در بین کشورهای آسیایی مورد توجه قرار گرفت و پای بازیکنان غیر آسیایی مطرح را نیز به این لیگ باز کرد؛ لیگ بسکتبال چین بود.

چینی‌ها اگر چه در ادوار اخیر در بسکتبال ملی جایگاه گذشته را از دست داده‌اند، اما در رقابت‌های باشگاهی بی‌رقیب هستند و اکنون بهترین لیگ بسکتبال قاره را نصیب خود کرده‌اند. لیگ بسکتبال چین با نام CBA با الگوبرداری منطقی از بسکتبال باشگاه‌های آمریکا NBA در جریان است و شماری از بازیکنان آسیایی و غیرآسیایی را در خود جای داده است.

لیگ 20 تیمی بسکتبال چین، دارای بازاریابی بسیار قوی اقتصادی است؛ روی این اصل تیم‌های اول تا هجدهم برای سرمایه‌گذاری در تیم‌های خود احساس نگرانی و ناامیدی ندارند. آنها بازیکنان آسیایی را در اختیار می‌گیرند و به همراه بازیکنان قاره‌های دیگر به میدان می‌فرستند تا از این طریق دارای یک لیگ کاملا حرفه‌ای با استانداردهای بین‌المللی باشند.

لیگ بسکتبال چین این فرصت را به پنج یا هفت تیم در حال توسعه یا تازه صعود کرده به CBA می‌دهد تا علاوه بر بازیکنان غیر آسیایی، دو بازیکن قاره کهن را هم در اختیار بگیرند از این رو حامد حدادی، مهدی کامرانی و ارسلان کاظمی سه ملی‌پوش بسکتبال ایران هستند که در سه تیم متفاوت در لیگ چین به میدان می‌روند. هر چند مسافرت این سه از ایران به سوی جاده ابریشم به ضرر لیگ برتر بسکتبال تمام شد که خالی از حضور برخی ستارگانش است و این نکته کیفیت رقابت‌ها در ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما مسائل مالی و کمک به سطح بازی این ملی پوشان در لیگ قوی‌تر، باعث می‌شود آنها از رفتن به لیگ بسکتبال چین ابراز رضایت کنند.

ممکن است برخی تیم‌ها از این فرصت که CBA در اختیارشان قرار می‌دهد استفاده نکنند و فقط دو بازیکن غیرآسیایی را که بیشتر آمریکایی هستند به خدمت بگیرند، اما وقتی آسیایی‌ها در ترکیب تیم‌های باشگاهی چین به میدان می‌روند، شرایط به گونه دیگری تغییر می‌کند. هر تیم مجاز به استفاده از یک آسیایی و یک غیرآسیایی در زمان مسابقه است و حضور آسیایی‌ها در بازی ممنوعیتی ندارد و هر کدام آنها می‌توانند 48 دقیقه کامل برای تیم‌هایشان بازی کنند.

زمان بازی‌ها در لیگ چین بر اساس مقررات NBA، چهار وقت 12 دقیقه‌ای است. محدودیت شش خطای فردی وجود دارد و بازی‌های فشرده تیم‌ها مطابق NBA سه بازی در هفته است. به همین دلیل است که رقابت‌های 18 تیم، پنج ماه بیشتر طول نمی‌کشد.چینی‌ها از این رقابت‌ها استقبال زیادی می‌کنند به طوری که میانگین تماشاگران در تالارهای بسکتبال به ده هزار نفر می‌رسد. این امر سبب می‌شود تیم‌ها بازگشت مالی خوبی داشته باشند و پولی را هم که از اسپانسرشیپ یا محل تبلیغات برای پوشش تلویزیونی می‌گیرند، صرف برنامه‌های توسعه‌ای خود ‌کنند.

پیشرفت‌های بسکتبال باشگاهی چین فقط به همین جا خلاصه نمی‌شود، آنها قبل از CBA، لیگ تابستانی هم برگزار می‌کنند و تیم‌های خود را در یک آزمون جدی پیش از شروع رقابت‌های بزرگ قرار می‌دهند.لیگ تابستانی برای بازیکنان خارجی شرایط سنی دارد و بازیکنانی امسال مجاز به حضور در این لیگ بودند که متولد 1987 باشند.

بازی ستارگان به سبک NBA

بازی‌های لیگ چین به سبک NBA، نگاه‌های مردم را به سمت بازی ستاره‌ها می‌برد. بین بازی‌های فصل در رقابت‌های NBA ستارگان تیم‌ها در قالب دو تیم شرق و غرب به میدان می‌روند که چینی‌ها با تشکیل تیم‌های شمال و جنوب این بازی را برگزار می‌کنند.

در تیم‌های شمال و جنوب بهترین‌های لیگ چین شامل بازیکنان چینی و خارجی حضور دارند و استقبال مردم و دوربین‌های شبکه‌های مختلف تلویزیونی از این بازی بی‌نظیر است. مسابقه‌های دانک هم در حاشیه این بازی برگزار می‌شود. در حالی که هنوز چند هفته‌ای به برگزاری بازی ستارگان در چین فرصت باقی مانده است، احتمال دارد بازیکنان ایرانی حاضر در این رقابت‌ها پیراهن‌های دو تیم را بر تن کنند.

حامد حدادی که دومین فصل را در لیگ چین سپری می‌کند بازی‌های خوبی را در تیم کینگ دائو انجام داده و یکی از بازیکنانی است که حضورش در بازی ستارگان قطعی است.او فصل گذشته نیز در بازی ستارگان لیگ چین به میدان رفت. حامد نفر اول ریباندکنندگان لیگ است و در جمع سه نفر برتر بلاک شات جای دارد. او با تیم کینگ دائو در رده بندی تیم‌ها نیز جایگاه مناسبی دارد و عنوان پنجم می‌تواند تیم حدادی را به عنوان یکی از تیم‌های پلی آف امسال معرفی کند.

مهدی کامرانی گاردراس تیم ملی بسکتبال به همراه ارسلان کاظمی اگر چه در تیم‌های پایین‌تر بازی می‌کنند، اما درخشش این دو سبب شده است گردانندگان بازی ستارگان به دو بازیکن دیگر ایرانی حاضر در لیگ چین نظر داشته باشند. مهدی کامرانی بازیکن تنگ شی جزو ده نفر برتر پاس منجر به گل است و همین طور نامش را در بین برترین‌های توپ‌ربایی ثبت کرده است. رقابت مهدی کامرانی در بازی هفته گذشته تیمش با تیم استفان ماربوری برای دوستداران بسکتبال ایران خیلی جالب بود.

نام ارسلان کاظمی بازیکن چونگ پینگ دراگونز نیز همچون بازی‌های او در لیگ برتر بسکتبال با پتروشیمی بندرامام در میان برترین‌های توپ‌گیری از سبد دیده می‌شود با وجود این احتمال آن‌که ارسلان کاظمی در مسابقه‌های نمایشی نیم‌فصل در مسابقه‌های اسلم دانک شرکت کند، زیاد است زیرا او قدرت و ابتکار لازم را برای اسلم دانک دارد. بازیکنان تیم‌های شمال و جنوب بر اساس رای‌گیری از سوی مربیان، بازیکنان و تماشاگران برگزیده می‌شوند کاری که در رقابت‌های NBA متداول است.

سرشناس‌های CBA

بازیکنان خارجی لیگ چین اصلا بازیکنانی در حد معمولی نیستند. فقط کافی است نام برخی از این بازیکنان را بدانید آن وقت بیشتر از شرایط خوب بسکتبال در سطح باشگاه‌های چین با خبر می‌شوید.

متاورلدپیس بازیکن سابق لیکرز در سیچوان بازی می‌کند. او که به بازیکن خشن معروف است، پیش از این برای تیم نیویورک نیکز هم بازی کرده بود.

آندری بلاچ بازیکن آمریکایی که تابستان گذشته تابعیت فیلیپین را قبول کرد و با پیراهن تیم ملی بسکتبال این کشور در رقابت‌های جهانی اسپانیا به میدان رفت، یکی از بازیکنان سرشناس لیگ چین به‌شمار می‌رود.او در بازی‌های آسیایی با رای شورای المپیک آسیا نتوانست برای فیلیپین بازی کند، اما در لیگ چین برای ژین جیانگ تایگرز به میدان می‌رود. مسئولان باشگاه، بلاچ بیست و هشت ساله را برای مدت پنج ماه با رقم 5‌/‌2 میلیون دلار به خدمت گرفتند.

استفان ماربوری بازیکن سرشناس NBA از سال‌های قبل در لیگ چین بازی می‌کند که چینی‌ها با وجود حضور چهار ساله استفان در این لیگ، جایگاه خاصی برای او قائلند. ماربوری بعد از اتمام زودهنگام دوران بازی در لیگ NBA در سی و هفت سالگی بار دیگر در لیگ چین به اوج رسید و دوران جدیدی از زندگی خود را در آسیا شروع کرد. ماربوری بسرعت به سوپراستار بسکتبال چین تبدیل شد و چینی‌ها که به احترام ماربوری سال قبل مجسمه وی را نیز ساخته بودند، امسال شهروندی افتخاری پکن را به وی اعطا کردند. شهروندی افتخاری در چین به افراد خارجی داده می‌شود که با اقدامات خود به توسعه پایتخت چین کمک می‌کنند.

شاید کمی عجیب باشد اما رادولیکا بازیکن سرشناس صربستان نیز در لیگ چین بازی می‌کند در شرایطی که بعد از رقابت‌های جهانی اسپانیا، پیشنهادهای خوبی به او شده بود، اما در نهایت رادولیکا هم لیگ چین را برای بازی کردن انتخاب کرد. این بازیکن خشن با ریش بلند در بازی با ایران مامور مهار حامد حدادی شده بود که طی آن مسابقه در جریان بازی‌های جهانی، سنتر ایرانی درس بزرگی به رادولیکا داد و او هرگز نتوانست حملات حامد را مهار کند. دیدار این دو یک بار دیگر در لیگ چین اتفاق می‌افتد.

محمد رضاپور / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها