گزارش جام‌جم از امکانات ناچیز توانبخشی معلولان

هزار تشنـه و یک جرعه آب

گلایه‌های معلولان از کمبودها و مشکلاتی که هنگام استفاده از فضاهای شهری و وسایل حمل و نقل عمومی با آن دست به گریبانند، شنیدنی است. آنها معتقدند در حقشان کوتاهی شده است و دستگاه‌های مسئول آن طور که باید و شاید به فکرشان نیستند.
کد خبر: ۷۴۷۸۸۸
دغدغه رفت و آمد معلولان به شورای شهر رسید؟

این موضوع نه فقط دغدغه معلولان بلکه مورد انتقاد شورای شهری‌ها نیز هست تا جایی که احمد حکیمی‌پور، عضو شورای شهر تهران از مسئولان شهرداری می‌خواهد همچنان که احداث پروژه‌های شهری و توسعه حمل و نقل عمومی را در اولویت قرار می‌دهد به بهبود زیرساخت‌های خدمات‌دهی به شهروندان در این بخش‌ها نیز بها دهد.

به‌طور مثال اگر خطوط مترو را توسعه می‌دهد در کنار آن برای تجهیز ایستگاه‌ها به پله‌های برقی و آسانسور اقدام کند تا همه شهروندان و بخصوص معلولان نیز بتوانند از امکانات شهری به طور برابر استفاده کنند.

موضوعی که این عضو شورای شهر تهران به آن اشاره می‌کند هم‌اکنون دغدغه بسیاری از معلولانی است که می‌خواهند بدون محدودیت و مشکلی از فضاهای شهری و امکانات حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

هنوز از اختصاص صندلی‌های مخصوص معلولان و سالمندان که سال پیش وعده داده شده بود، خبری نیست.

هنوز معلولان برای بالا رفتن از پل‌های عابر مشکل دارند، هنوز پیاده‌روها برای تردد نابینایان مناسب‌سازی نشده ‌است و هنوز اتوبوس‌های بدون پله، امکان سوار شدن را به معلولان جسمی و حرکتی نمی‌دهد.

اینها فقط نمونه‌هایی از کمبودها و مشکلاتی است که دست و پای معلولان را برای استفاده از فضاهای عمومی شهر بویژه وقتی صحبت از استفاده از حمل و نقل عمومی به میان می‌آید، می‌بندد.

حال اگر وعده مسئولان شهرداری برای تجهیز اتوبوس‌های پایتخت به سیستم گویا (اعلام نام هر ایستگاه از طریق سیستم صوتی به منظور اطلاع‌رسانی به معلولان و بخصوص نابینایان) عملی شود، می‌توان امیدوار بود که دستگاه‌های مسئول جدیت بیشتری برای تامین حقوق معلولان در زندگی شهری به خرج ‌دهند و همین موضوع باعث دلگرمی این گروه از شهروندان نیز می‌شود که به خواسته‌ها و نیازهای آنها در زندگی شهری بها داده شده است.

خوب است دستگاه‌های متولی حمل و نقل و ترافیک در دیگر شهرهای کشور نیز با الگوبرداری از این اقدام، شرایط را برای بهره‌مندی بی‌دغدغه معلولان از فضاهای شهری و حمل و نقل عمومی فراهم کنند.

پوران محمدی - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها