رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از مردم قم:

غیرت هیچ مسئولی دست برداشتن از مسائل آرمانی را قبول نمی‌کند

همایش ملی ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد دیروز در حالی با سخنرانی روسای سه قوه و جمعی دیگر از مقامات اجرایی و قضایی کشورمان برگزار شد که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به نامه معاون اول رئیس‌جمهور، در ارتباط با برگزاری این همایش و درخواست صدور پیام برای این همایش، مرقومه‌ای را صادر و بر اقدام عملی در مبارزه با فساد تاکید کردند.
کد خبر: ۷۴۷۴۳۲

روسای سه قوه نیز در این همایش، با تاکید بر برخورد ملموس و جدی با فساد، خواستار مبارزه با فساد در همه سطوح شدند.

چرا اقدام قاطع و اساسی انجام نمی‌گیرد؟

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن مرقومه رهبر معظم انقلاب که روز گذشته توسط معاون اول رئیس‌جمهور در محل برگزاری این همایش در سالن اجلاس سران قرائت شد، به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

نفس اهتمام آقایان به امر مبارزه با فساد را تحسین می‌کنم، لکن این سمینار و امثال آن بناست چه معجزه‌ای بکند؟ مگر وضعیت برای شما مسئولان سه قوه روشن نیست؟ با توجه به شرایط مناسب و امیدبخشی که از لحاظ همدلی و هماهنگی و همفکری بین مسئولان امر وجود دارد، چرا اقدام قاطع و اساسی انجام نمی‌گیرد که نتیجه را همه به‌طور ملموس مشاهده کنند. توقع من از آقایان محترم این است که چه با سمینار و چه بدون آن، تصمیمات قاطع و عملی بدون هرگونه ملاحظه‌ای بگیرند و اجرا کنند. موفق باشید.

گفتنی است؛ معاون اول رئیس‌جمهور در نامه خود به رهبر معظم انقلاب اسلامی، به برگزاری همایش ملی «ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد» با حضور مسئولان قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و عمومی، تشکل‌های خصوصی، گروه‌های مردم نهاد و اصحاب رسانه اشاره کرده و محورهای کلی همایش را «برنامه و راهبردهای حاکمیت در مبارزه با فساد»، «نقش جامعه مدنی در مقابله با فساد»، «مبارزه مردمی و نقش فرهنگ در مقابله با فساد» برشمرده بود.

روحانی: با فساد بدون ملاحظه برخورد شود

حسن روحانی، رئیس‌جمهور در این همایش ضرورت مبارزه با فساد و اصلاح نظام اداری را مورد تاکید قرار داد و گفت: رهبر معظم انقلاب در ذیل نامه همین سمینار خواستار تصمیمی قاطع، عملی و بدون ملاحظه‌ برای مبارزه با فساد شدند و این موضوع امروز مطالبه و خواست عمومی مردم است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، او خاطرنشان کرد: مگر می‌شود در جامعه‌ای کارهای مردم با رشوه حل و فصل شود، طبقات ساختمان با رشوه بالا برود و جنگل و مرتع مورد دست‌اندازی قرار گیرد و در چنین صورتی مردم از دولت رضایت هم داشته باشند.

رئیس‌جمهور گفت: اگر می‌خواهیم مشکلات را حل و فصل کرده و کشور در ریل درست قرار گیرد، باید با فساد بدون ملاحظه هیچ‌کس مبارزه کرد. هرکس در هر مقامی که باشد، به بیت‌المال و منابع عمومی مردم دست‌اندازی کند و با کار خود موجب افزایش شکاف اجتماعی و گسترش فقر و بیکاری در جامعه شود، لازم است در برابر او ایستادگی و مقابله کرد.

وی با تاکید بر این‌که فساد مانند موریانه‌ای است که پایه‌ها را تباه و فاسد می‌کند، اظهار کرد: انحصارهای نابجا عامل اصلی فساد است باید با انحصار نابجا مبارزه شود، زیرا آنچه در جامعه رقابتی نبوده و در انحصار باشد، مشکل‌زاست.

وی افزود: البته روی بخش‌هایی هم که انحصار وجود دارد، باید نظارت قوی‌تری اعمال و با ارتقای شفافیت شرایط رقابت برابر فراهم شود.

تجمیع قدرت باید از بین برود

روحانی با تاکید بر این‌که تجمیع قدرت در یک نهاد فساد ایجاد می‌کند و باید تجمیع قدرت از بین برود، اظهار کرد: اگر تفنگ، پول، روزنامه و سایت همه در یکجا جمع شود شک نداشته باشید که فساد درپی خواهد داشت و با توجه به همین موضوع بوده که در دنیا این موارد از هم تفکیک شده‌اند.

وی به تشکیل وزارت اطلاعات اشاره کرد و گفت: در زمان تشکیل وزارت اطلاعات فشار زیادی در مجلس وجود داشت که دستگاه اطلاعاتی به یک نهاد نظامی سپرده شود، زمانی که فشارها زیاد شد به امام(ره) رجوع کردیم و امام(ره) آن را به مجلس واگذار کردند و از این‌رو وزارتخانه ایجاد شد که مجلس بتواند بر آن نظارت کند وگرنه اگر اطلاعات، تفنگ، پول و سرمایه و سایت همه در یک نهاد جمع شود، حتی اگر ابوذر و سلمان هم باشند، فاسد می‌شوند. اینها اشکالاتی است که باید رفع شود.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: برای بالاترین مقام کشور یعنی رهبر معظم انقلاب که فقیه عادل هستند، قانون اساسی، مجلس خبرگان را در کنار رهبری ایجاد کرد که بتواند در شرایطی بر رهبری نظارت کند و این مجلس در زمان امام راحل تشکیل شد.

دستگاه‌های نظارتی دقیق‌تر عمل کنند

وی توجه به نظارت‌‌ها را مورد تأکید قرار داد و گفت: باید دستگاه‌های نظارتی در نظارت خود دقیق‌تر عمل کنند و اهم و مهم کردن و اولویت‌بندی در نظارت یک اصل اساسی است.او با بیان این‌که اگر در کشوری قبح رشوه، دزدی و فساد از بین برود باید به خدا پناه برد، اظهار کرد: خدا نکند به روزی برسیم که قبح رشوه و دست‌اندازی به بیت‌المال شکسته شود.

روزنامه‌ها به صحنه بیایند

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از اظهارات خود، عنوان کرد: تهمت‌زنی برخی رسانه‌ها به قوا و افراد، فساد آشکار است یا این‌که کسی به نام کار خیر و تحت پوشش آن، فساد مرتکب می‌شود و با آنها برخورد نمی‌شود. لازمه این شرایط آن است که همه از جمله قوای سه‌گانه، مردم، نهادهای مدنی و روزنامه‌ها به صحنه بیایند.

وی با اشاره به دیدگاه مردم نسبت به موضوع فساد در جامعه اظهار کرد: مردم می‌گویند یا مسئولان می‌دانند و در برابر فساد نمی‌ایستند پس خود آلوده هستند بنابراین کل انقلاب و نظام زیر سوال می‌روند یا این‌که نمی‌دانند یا ناتوان هستند پس دولت اسلامی دولتی ناکارآمد است. ریشه‌کنی فساد، آرمانی همچون استقلال، مبارزه با استعمار و استبداد و ایجاد حاکمیت ملی است.

رئیس قوه قضاییه: دستگاه‌های اجرایی نقاط فسادخیز را ببندند

آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس قوه‌قضاییه نیز یکی دیگر از سخنرانان همایش دیروز بود که گفت: دستگاه‌های اجرایی که با این پدیده روبه‌رو هستند باید با نظارت دقیق، نقاط فسادخیز را ببندند. نباید سرریز همه مشکلات به قوه قضاییه باشد و چشم همه به این قوه باشد؛ هرچند ما در انجام وظایف و برخوردها قاطع هستیم.

به گزارش میزان، وی اراده مسئولان در مبارزه با فساد را محوری‌ترین عامل در این زمینه دانست و تصریح کرد: مشکل اساسی امروز نداشتن اراده‌ای تام، قوی و مستحکم در برخورد با فساد است. البته قوانین لازم است ولی خلأ اراده را همه احساس می‌کنند.رئیس قوه قضاییه تسامح در نظارت‌ها و برخورد‌ها را یکی دیگر از علل به‌وجود آمدن فساد اداری دانست و گفت: گاهی در نظارت‌ها و برخوردها کوتاهی می‌شود. اگر در برخورد با مفسد تسامح کردیم فساد هیچ‌وقت ریشه‌کن نمی‌شود.

مجازات‌ها باید تشدید شود

وی به مشکلات ناشی از فساد 3000 میلیاردی اشاره و بیان کرد: در همین پرونده یکی از مدیران عامل در پارکینگ وزارتخانه کیفی پر از پول را که حدود یک میلیارد تومان بود گرفته بود، اما بعد از آن افراد زیادی به من مراجعه می‌کردند و وساطت وی را می‌کردند و می‌گفتند که این مدیرعامل برای انجام فعالیت‌های فرهنگی این پول را گرفته بود و بنده گفتم که برای کار فرهنگی در پارکینگ وزارتخانه پول نمی‌گیرند و با این مدیرعامل برخورد قاطع و جدی صورت گرفت. وی اظهار کرد: ما باید علاوه بر نظارت‌ها مجازات‌ها را هم تشدید کنیم و تا این کار اجرایی نشود هیچ اقدامی بازدارنده نخواهد بود.

رئیس دستگاه قضا با تاکید بر این‌که برگزاری این‌گونه همایش‌ها نمی‌تواند جلوی فساد را بگیرد، افزود:‌ همه مسئولان باید دست به دست هم دهند و قبول کنند باید با مفسدان برخورد کرد، متخلفان باید مورد مجازات مناسب و بازدارنده قرار گیرند. وی افزود: بدون شک شفاف‌سازی عملیات اداری و اجرایی مانع از بروز فساد می‌شود و هرچه دست واسطه‌ها کمتر باشد، حتما جلوی فساد هم گرفته می‌شود.

نظارت بانک مرکزی کجاست؟

وی با تاکید بر این‌که باید نظارت روی بانک‌ها، بیمه‌ها و وزارتخانه‌هایی که با بحث مالی ارتباط دارند، بیشتر باشد، گفت: در چند روز اخیر بحث فساد 12 هزار میلیاردی مطرح شد که البته غیر از اختلاس است.

آیت‌الله آملی لاریجانی خطاب به رئیس بانک مرکزی که در همایش حضور داشت، گفت:‌ اگر این رقم درست باشد، باید بپرسیم که نظارت بانک مرکزی کجاست، باید نظارت بر بانک‌ها بر عوامل زیرمجموعه به گونه‌ای باشد که شاهد بروز فساد نباشیم. چند بار باید زخم این فسادها بر پیکره‌ نظام وارد شود.

باید از سیاه‌نمایی اجتناب شود

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: همه می‌دانیم ما نسبت به دولت قبل موضع داشتیم و من یکی از منتقدترین افراد دولت دهم بودم و پای هزینه هایش ایستادم. یک بار یک قاضی فاسد گفت که حرف محرمانه با من دارد و می‌خواست معامله کند، اما من قبول نکردم که بعد هم یک‌سری کارها کرد. با این‌که منتقد بودم، می‌گویم نباید طوری باشد که بگوییم هر اتفاقی افتاده تقصیر دولت قبل بوده است. وی با اشاره به این‌که از هرگونه کار تبلیغاتی و سیاه‌نمایی باید اجتناب کنیم، گفت: برخی فکر می‌کنند که اگر نسبت به این دولت سیاه‌نمایی کنند کار خیر می‌کنند، حرف من این است که نقد بکنید، اما سیاه‌نمایی نکنید.آملی لاریجانی با تاکید بر این‌که یکی از راه‌های مبارزه با فساد، مبارزه با سیاه‌نمایی است، گفت: متاسفانه من همین عرایض را در جلسه‌ای گفتم و دیدم یک مدعی روشنفکری خارج‌نشین به نقل از من گفته که اطلاع‌رسانی نکنید، من نگفتم اطلاع‌رسانی نشود؛ بلکه اعلام کردم سیاه‌نمایی نکنید. در همان بحث 3000 میلیاردی هم برخی مسئولان بانک‌ها آدم‌های متدینی بودند، اما همه همدیگر را محکوم می‌کردند.

رئیس مجلس: نبود رقابت، فساد می‌آورد

همچنین رئیس مجلس در این همایش گفت: به لحاظ مقررات و قانونگذاری، راه برای مبارزه با فساد باز است و لازم است به لحاظ اجرایی و عملیاتی موانع مرتفع شود.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی تصریح کرد: امیدواریم اولین تصمیم و اتفاق این اجلاس این باشد که دیگر از این جلسات برگزار نکنیم و به جای آن نشست‌های تخصصی و عملیاتی برگزار شود و اگر نیازی به مقررات و قانونگذاری کلان بود،‌ جلسات اینچنینی را تشکیل می‌دهیم. وی افزود: لازم است ستادهای عملیاتی برای امر مبارزه با فساد تشکیل و در این مسیر اقدامات مثبتی انجام شود و با توجه به این‌که این دولت شرایط بهتری نسبت به دولت گذشته دارد و جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در آن منظم‌تر و در عین حال با برنامه‌تر برگزار می‌شود، امیدواریم شاهد اتفاقات تاثیرگذاری باشیم.

وی ادامه داد: این‌که بنیاد شهید، بانک و مرغداری داشته باشد یا این‌که وزارت دفاع، پالایشگاه داشته باشد معنایی ندارد و آن مبارزه با انحصار نیست؛ یا این‌که بانک‌ها شرکت‌داری کنند و در این شرایط بخش خصوصی به طور عادی نمی‌تواند با آنها رقابت کند و مجبور به ورود به فساد می‌شود و این‌که هر بخش اداری در کشور یک بنگاه اقتصادی درست کرده، به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست.

لاریجانی تاکید کرد: به‌هم‌ریختگی‌هایی که امروز داریم و در دولت قبل به‌وفور یافت می‌شد با اقدامات دولت فعلی در حال اصلاح است و امیدواریم این دولت که دنبال مقابله و برخورد با فساد است بتواند این به‌هم‌ریختگی‌ها را سامان دهد و فضای برابری برای توسعه اقتصادی ایجاد شود.

تشکیل ستادهای استانی برای بررسی معوقات

رئیس قوه مقننه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با انتقاد از ساختار کلی نظام بانکی گفت: بانک‌ها خود یکی از مشکلات در مورد سلطه فساد هستند زیرا به دلایل مختلف نمی‌توانند در موضوع معوقات بین بنگاه‌هایی که در حقیقت برای سوءاستفاده تشکیل شده‌ است و بخش‌های تولیدی و تجاری که دنبال رونق هستند، تفکیک قائل شوند؛ در گذشته نیز این را مطرح کردم که باید ستادی در استان‌ها با حضور مسئولان اطلاعات، استاندار و مسئولان ویژه تشکیل شود و شرکت‌هایی که واقعا برای ماندگاری سرمایه و رونق اقتصادی کار می‌کنند و نیازمند سرمایه در گردش هستند و بدهی دارند از شرکت‌هایی که دنبال سوءاستفاده هستند متمایز شوند، زیرا این موضوع در برخورد با صنایع واقعی، عدالت ایجاد می‌کند و من فکر می‌کنم مسئولان باسابقه دولت فعلی باید فرمولی برای این موضوع ایجاد کنند.

وی با تاکید بر ضرورت کوچک‌سازی دولت برای مبارزه با فساد، تاکید کرد: امروز به دلیل تحریم‌ها و مشکلاتی که از دولت قبل به‌وجود آمده مجبوریم به موضوع صنعت و رونق توجه کنیم و با توجه به عملکرد فعلی نمی‌شود موضوع حمایت از تولید را فراموش کرد.

زنجانی 7000 میلیارد تومان پول کشور را خورد

پس از سران قوا، برخی دیگر از مسئولان نیز در ارتباط با ضرورت برخورد با پرونده‌های فساد به اظهارنظر پرداختند.

وزیر نفت یکی از این سخنرانان بود که در همایش ملی ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد گفت: در کاری که بابک زنجانی انجام داد 7000 میلیارد تومان از پول کشور خورده شد. بیژن زنگنه با بیان این‌که از سال 1364 تا 1389 حتی یک مورد محموله نفتی نبوده که فروخته شود و پولش به کشور برنگردد، اظهار کرد: بیش از 8000 میلیارد تومان از پول کشور در این اقدام از کشور خارج شد با این حال کمتر از هزار میلیارد تومان این پول ممکن است به کشور برگردد، بنابراین پول کشور خورده شده است.

همچنین در این همایش اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که مبارزه با فساد از اولویت‌های دولت است، گفت: به مردم اطمینان می‌دهم دغدغه‌های آنها در زمینه مبارزه با فساد در دست پیگیری است.

مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری نیز بیان کرد: انتظار مردم از دولتمردان برای مبارزه با فساد اقدام عملی و موثر است. علی ربیعی وزیر کار هم دیگر سخنران این همایش بود که گفت: فساد هر چه به قدرت نزدیک‌تر شود، افزایش می‌یابد.

ابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور نیز گفت: فرآیند اجرا در کشور به‌گونه‌ای است که هر روز باید شاهد یک پرونده باشیم و این یک حقیقت است چرا کشوری که این اراده را در مبارزه با فساد دارد، باید شاهد این پرونده‌ها باشد؟ نهاوندیان، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور نیز در این همایش بر هماهنگی قوا در مبارزه با فساد تاکید کرد و ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم در حاشیه این همایش یادآور شد: مبارزه با فساد در حد شعار، کارساز نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها