حمید علیدوستی، سرمربی جدید تیم ملی نوجوانان از بازگشت به فوتبال می‌گوید

باشگاه‌ها باید به بازیکنان جوان بها بدهند

اشاره: حمید علیدوستی حالا باید همه وقتش را صرف نوجوانانی کند که هم‌سن و سال پسرش هستند. او از شنبه آینده باید تمام وقت خود را صرف تربیت پسرهای نوجوانی کند که خودش هم روزی یکی از آنها را در خانه‌اش داشت و حالا دیگر او را ندارد. پویان علیدوستی، پسر حمید علیدوستی و برادر ترانه علیدوستی، چهارشنبه‌سوری سال 83، در اثر انفجار مواد محترقه درگذشت. بی‌شک علیدوستی برای کار با این پسر‌های نوجوان، انگیزه‌های زیادی خواهد داشت و این کار را با وجود وظیفه‌شناسی که در او سراغ داریم، با حسی متفاوت هم دنبال خواهد کرد و جدیتی خاص نسبت به این قشر از بازیکنان فوتبالیست از خود نشان خواهد داد. حالا حمید علیدوستی، سرمربی تیم ملی نوجوانان می‌شود. علیدوستی آخرین بار که در تیم پیکان به شکل رسمی سرمربیگری کرد، در فصل دهم لیگ برتر بود. او پس از کسب نتایج ضعیف توسط محمد احمدزاده جانشین او شد تا این تیم را بالا بکشد، اما او نیز در این کار ناموفق بود و پس از چند هفته او هم از کار در پیکان کنار رفت تا ضیایی جانشین‌اش شود.
کد خبر: ۷۴۶۷۷۹

چه شد سرمربیگری تیم جوانان را پذیرفتید؟

با مسئولان فدراسیون فوتبال درخصوص هدایت تیم نوجوانان به توافق رسیدم و قرار است از روز شنبه کار خودم را در کمپ تیم‌های ملی شروع کنم. هدایت تیم زیر 16 سال به من سپرده شده و باید با حضور کنار این بازیکنان و آنهایی که تا امروز در این تیم بودند، شرایطشان را بررسی کنم. ضمن این‌که بازیکنانی را که از اقصی نقاط فوتبال ایران به ما از طریق باشگاه‌ها و هیات‌های فوتبال معرفی می‌شوند هم تست می‌کنیم.

برنامه‌ای که در ابتدا برای خودتان ریخته‌اید، چیست؟

نخستین مرحله برنامه ما که حدود سه ماه به طول خواهد انجامید، به شناسایی استعدادهای فوتبال ایران با کمک استعدادیاب‌هایی که در سراسر کشور هستند، اختصاص دارد.

نگران این نیستید که برخی بازیکنان مستحق
دعوت شدن نادیده گرفته شده و تعدادی از کم‌استعدادها به شما معرفی شوند؟

البته به این موضوع دقت خواهیم کرد. نفراتی که به عنوان استعدادیاب انتخاب شده‌اند، همگی از معتمدان فدراسیون هستند. ضمن این‌که صرف معرفی شدن آنها به کادر فنی تیم نوجوانان دلیل بر این نیست که ما چشم بسته آنها را بپذیریم و در تهران و در اردوی تیم ملی ما نیز آنها را در بوته آزمایش قرار می‌دهیم تا بدانیم چه اندازه استعداد داشته یا تا چه حد برای ما ارزشمند و مفید هستند. در غیر این صورت ما با کسی تعارف نداریم و برای کسی هم پارتی‌بازی نمی‌کنیم.

فکر می‌کنید علت ناکامی اخیر تیم‌های پایه ما در رقابت‌های بین‌المللی بویژه در بازی‌های آسیایی چیست؟

باید نگاه ویژه به تیم‌های پایه شود. فقط گزینش سرمربی و کادر فنی به تنهایی مهم نیست؛ بلکه مقوله مهم دیگر نگاهی است که باشگاه‌ها باید به تیم‌های پایه داشته باشند. اگر می‌خواهیم تیم‌های ملی پایه خوبی داشته باشیم، باید لیگ‌های پایه خوبی نیز داشته باشیم و اهمیت ویژه‌ای برای برگزاری آنها مانند لیگ بزرگسالان قائل شویم. حتی رسانه‌ها نیز باید توجه ویژه‌ای به این تیم‌ها داشته باشند، نه این‌که فقط به دنبال این باشیم که صرفا لیگ را برگزار کنیم.

فکر می‌کنید این پیشنهاد ممکن است جامه عمل بپوشد؟

خودم زمانی که 18 سال داشتم، در لیگ بازی می‌کردم. باید باشگاه‌ها به جوانان مانند زمان ما بها بدهند. کافی است بازیکنان نخبه نوجوان و جوان در فهرست تیم‌ها باشند و کنار تیم‌های بزرگسال تمرین کنند، کار کنند یا حتی در اردوها حضور داشته باشند تا خوب آبدیده شوند. شاید آنها با این کار بتوانند خودشان را نشان داده و نظر سرمربی تیم را نیز برای بازی کردن جلب کنند. بنابراین شرط این‌که تیم‌های ملی قوی در بخش پایه داشته باشیم، این است که لیگ‌های پایه قوی هم داشته باشیم.

شما در کارنامه مربیگری‌تان سابقه کار با پایه‌ها را هم داشته‌اید؟

در سال 83 زمانی که من مربی تیم ملی جوانان بودم و برای بازی به چین رفته بودیم، سرمربی تیم جوانان چین گفت که
20 بازیکن ما در لیگ این کشور بازی می‌کنند، اما در آن زمان از تیم ما فقط عادل کلاه‌کج چنین شرایطی را داشت. ما آن موقع 700 بازیکن را استعدادیابی کردیم که خروجی آنها بازیکنانی همچون مهرداد اولادی، سوشا مکانی، میلاد نوری، میلاد میداوودی، حنیف عمران‌زاده، عادل کلاه‌کج و... بودند.

راستی شبی که خبر انتصابتان برای سرمربیگری تیم نوجوانان منتشر شد، حنیف در صفحه اینستاگرامش با انتشار عکسی از شما نوشت که شما مردی بزرگ در فوتبال هستید که مسیر زندگی‌اش را تغییر دادید. نظری در این‌باره ندارید؟

از عمران‌زاده ممنونم که این همه به من لطف دارد. او بازیکنی بااستعداد و از همان دوران خیلی پرتلاش بود و این به خودش کمک کرد تا به مدارج بالای فوتبال برسد.

شرایط فعلی تیم نوجوانان ایران با ده سال قبل که هدایت این تیم را به‌عهده داشتید، چه تفاوتی دارد؟

طی این مدت، فدراسیون کارهای زیربنایی را برای رشد تیم‌های پایه انجام داده و زمینه‌هایی نیز ایجاد شده، ولی هنوز کافی نیست. همان‌طور که گفتم باید نگاه ویژه‌ای به تیم‌های پایه بویژه توسط باشگاه‌ها شود و به لیگ‌های پایه نیز همچون لیگ بزرگسالان اهمیت داده شود.

چه شد طی این چند سال در فوتبال نبودید و خبری از علیدوستی نبود؟

من علاقه زیادی به مطالعه دارم، نه‌تنها در زمینه ورزش بلکه هنر و... طی این مدت کتاب‌های زیادی خواندم.

بتازگی عکسی هم از شما کنار رضا عطاران منتشر شد. ماجرای آن عکس چه بود؟

من به هنر علاقه دارم، اما کار هنری نمی‌کنم. سر فیلمبرداری یکی از فیلم‌های دخترم (ترانه علیدوستی) بودم که در پشت صحنه عکسی با عطاران گرفتم و دوستان آن را در صفحات اجتماعی منتشر کردند.

حرف باقیمانده؟

خیلی حرف‌ها وجود دارد، اما باید ابتدا در تمرینات تیم حاضر شوم و پس از آن درباره‌شان صحبت کنم. من هنوز نمی‌توانم خیلی مسائل را عنوان کنم، چون ممکن است قضاوت درستی از آنها نداشته باشم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها