روشنایی خیابان‌ها با چراغ‌های هوشمند

با توجه به گسترش فناوری‌های سبز برای آشتی با محیط زیست، پژوهشگران دانمارکی به تازگی اعلام کردند قصد دارند الگوی آب و هوایی کپنهاگ را تغییر دهند و تا سال 1404 میزان انتشار گاز دی‌اکسیدکربن را در این شهر به حداقل برسانند.
کد خبر: ۷۴۶۰۱۷
روشنایی خیابان‌ها با چراغ‌های هوشمند

گام نخست در راستای تحقق این هدف مستلزم ورود مجموعه‌ای از اختراعات نوین در شیوه زندگی شهری است. به همین منظور، برنامه‌ریزان توسعه شهری چراغ‌های روشنایی خیابان‌ها را نشانه رفتند و معتقدند ساز و کار سیستم‌های روشنایی فضاهای باز باید از نو اصلاح شود. آنها در حال بررسی ایده چراغ‌های هوشمند هستند و در آینده‌ای نزدیک این طرح را در یک جاده حدود 9 کیلومتری واقع در حاشیه منطقه آلبرتوس لوند که به مطالعات فوق اختصاص داده شده، به صورت آزمایشی اجرا خواهند کرد.

هر یک از این چراغ‌های هوشمند دارای یک آی‌پی مخصوص است که به کارشناسان اجازه می‌دهد عملکرد آنها را از راه دور زیر نظر بگیرند. چراغ‌ها فقط در زمان عبور عابر، دوچرخه‌سوار یا اتومبیل روشن می‌شوند و وقتی هیچ کدام اینها نزدیک چراغ نباشد در حالت خاموش باقی می‌ماند. به علاوه، حسگرهایی در محل تعبیه خواهد شد تا اطلاعات مربوط به کیفیت هوا، تراکم ترافیک و آلودگی‌های صوتی نیز ردیابی شود. بعضی از چراغ‌ها طوری طراحی شده‌ که انرژی خود را از نور خورشید یا باد می‌گیرد. مدت زمان روشنایی و میزان انرژی مصرفی نیز از اتاق فرمان قابل رهگیری است.

ابزارهای روشنایی عامل تولید 6 درصد کل گاز دی‌اکسیدکربن در جهان است. برای مثال، لس‌آنجلس در سال 2009 حدود 15 میلیون دلار (نزدیک به 50 میلیارد تومان) صرف روشنایی مناطق شهری کرد و همزمان 111 هزار تن گاز گلخانه‌ای وارد جو شد، این در حالی است که اگر در سطح شهر به جای چراغ‌های معمولی از چراغ‌های هوشمند استفاده شود، علاوه بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به مصرف بهینه انرژی نیز کمک خواهد کرد. اگر در نظر بگیریم وضع تهران چندان تفاوتی با لس‌آنجلس از نظر روشنایی شهری نداشته باشد، در این صورت به‌کارگیری چنین فناوری در کشور ما نیز علاوه بر حفظ محیط زیست می‌تواند نقش مهمی در صرفه‌جویی هزینه‌های مربوط به حوزه انرژی داشته باشد.

euronews / مترجم: صدف دژآلود

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها